Olietemperatuur skoda super2 1.6 TDI greenline

Tafkah

Forumguru
@Ericw Drie keer de temperatuur oplopend naar 115 (water) en 134 graden (olie) bij volle belading en belasting, berg op en 43,5 graad buitentemperatuur... durf ik niet direct een probleem te noemen... op een gegeven moment kun je niet anders verwachten eh?
Maar als de dealert een paar wijzigingen kan doorvoeren dat dit niet meer gebeurt, dan is dat altijd meegenomen.
 

Ericw

Forumguru
@Tafkah : 115graden?? Vind ik wel erg hoog... Ging de airco zeker ook uit? (heb niet alle voorgaande 5 pagina's gelezen, sorry...)
Heb jij ook zo'n ondergrill die, op een klein vierkant vakje na, helemaal dicht is? Zo ja, dan zou dat ook wel eens jou "problem" kunnen zijn.

 
Laatst bewerkt:

Tafkah

Forumguru
@Ericw heel lang blijft hij gewoon op 90, en opeens loopt hij op. Maar goed, minuutje later was ik boven en normaliseerde hij weer.
Nogmaals, alleen bij de zware last helling op.
Geen problemen gehad met de airco. Bleeft het gewoon doen.
Ik heb precies zo'n grill. maar nooit eerder deze problemen gezien, anders dan bij deze extreme omstandigheden..
 

Ericw

Forumguru
@Tafkah : Duidelijk. Onder die omstandigheden wordt zo'n 1.6 TDI ook erg zwaar belast, maar ben van mening dat deze temperaturen hier niet bij horen.
Hij mag tenslotte 1500Kg trekken, dus kwa motor maak ik me geen zorgen. Het is "gewoon" de warmtehuishouding die "verknalt" is om hem op die 20% te krijgen.
Ik ben van mening dat het bij mij na deze aanpassingen een heel stuk beter zal gaan.
Heb dit met m'n vorige Superb (met dezelfde motor) nooit gehad.
 

Tafkah

Forumguru
Auto vandaag in onderhoud. Zij waren niet bekend met het feit dat de grill en/of wielkasten aangepast moesten worden, maar konden mij wel vertellen dat op dit model SII, de koelingsventilator moet worden vervangen op het moment dat een trekhaak wordt geplaatst (en zware lasten worden getrokken). De enkele ventilator moet worden vervangen door een dubbele......
Maar zij hebben de auto niet geleverd, en in overleg met de leasemaatschappij moet dit worden opgelost door diegene die hem wel heeft geleverd... dus ik wacht/verwacht nu een telefoontje van de dealer ....
Interesting....
 

Ericw

Forumguru
@Tafkah : wordt er steeds vreemder op zo...
Ten eerste omdat jou garage met een andere oplossing komt dan waar ze bij mij mee kwamen....
Maar vooral omdat ik het gevoel heb dat dit het probleem niet gaat oplossen.

Als je 60 of harder rijdt is er ruim voldoende rijwind aanwezig om te koelen (als het naar binnen kan!), dan heeft een (2de) ventilator helemaal geen zin.
Volgens mij heeft een ventilator alleen effect bij zeer lage snelheden, dus bij gebrek aan rijwind.

Ben uiteraard wel erg benieuwd wat jou dealer zegt die de auto geleverd heeft.
Zodra ik bij de garage ben geweest breng ik jullie weer op de hoogte.

Wordt vervolgd........
 

oco1979

Forumguru
dat is allemaal zéér leuk om te lezen en te weten.
Ben nog steeds van mening dat olietemperatuur te hoog is.
Das mogelijks probleem van die greenline uitvoering,alles potdicht doen.
 

Ericw

Forumguru
Olietemperatuur van 130 graden tijdens klimmen is absoluut geen probleem. Het enige wat er gebeurd is dat de olie wat eerder verouderd.
Ik maakte me meer zorgen om de erg hoge watertemperatuur.....
 

oco1979

Forumguru
skoda frontbumper.jpg

Die zal betere koeling hebben.

Zou je dat middenstuk kunnen krijgen zonder de volledige bumper moet kopen ?

Of ik zal de dremel moeten uithalen :sterretjes:
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@Ericw heel lang blijft hij gewoon op 90, en opeens loopt hij op.
Dat komt door die "fantastische" regeling die de heren in Wolfsburg hebben bedacht: Bij alles tussen de 70 en de 110 graden staat de meter op 90. Pas als ie buiten dat gebied komt (dus te koud of te warm) zie je dat op de meter. Door deze %$&*&^$#$-constructie is de meter in feite waardeloos, en zou je em net zo goed kunnen vervangen door drie LED-jes: Blauw voor te koud, groen voor OK, en rood voor te heet.
De echte motortemperatuur lees je af op de olietemperatuurmeter, maar die heb je dan weer niet continu in het zicht.
Ik vind dit concept in ieder geval helemaal niks, want ik wil de echte watertemperatuur zien, niet een of andere gekunstelde waarde.:mad:
 

hemi24

Forumguru
Dat komt door die "fantastische" regeling die de heren in Wolfsburg hebben bedacht: Bij alles tussen de 70 en de 110 graden staat de meter op 90. Pas als ie buiten dat gebied komt (dus te koud of te warm) zie je dat op de meter. (...)

Zeker overgenomen door de heren van Ford, want ik heb bij mijn vorige auto, de temperatuur nooit zien afwijken van de 90°C...
 

hemi24

Forumguru
Olietemperatuur van 130 graden tijdens klimmen is absoluut geen probleem. Het enige wat er gebeurd is dat de olie wat eerder verouderd.
Ik maakte me meer zorgen om de erg hoge watertemperatuur.....

Waarom eigenlijk, want i.t.t. water hebben de (pre-mix) koelvloeistoffen een kookpunt van > 130°C (en dan laten we nog buiten beschouwing dat het een gesloten systeem is)...
 

Ericw

Forumguru
@hemi24 : Helemaal met je eens, ware het niet dat m'n auto er anders over "dacht"........: afschakelen van de airco en uiteindelijk zelfs beperken van de turbodruk.
Neem aan dat deze "maatregelen" niet voor niets werden genomen. :)
 

Skoda-MAN

Forumguru
Bescherming van de motor en toch kunnen blijven rijden, moet je blij mee zijn zodat je indien nodig op een veilige plek kan stoppen dan wel heuvel afwaards de boel kan koelen.
 

Tafkah

Forumguru
Zolang je genoeg kracht over hebt is dat geen probleem.. (getallen van 2300 nm bij 1000 rpm, zoals in het 'aankoop topic' voorbijkomen)... maar als je er maar 250 hebt.. ben je toch blij als ze er allemaal nog zijn.... (en de auto koel blijft om een zwetend voorhoofd en klotsende oksels te voorkomen)..
 

Ericw

Forumguru
Precies Tafkah, daarom wordt er ook iets aan gedaan.
Hopelijk voldoende om de temperatuur de volgende x onder deze omstandigheden niet meer zooo hoog te laten oplopen. :)
 

Skoda-MAN

Forumguru
Zolang je genoeg kracht over hebt is dat geen probleem.. (getallen van 2300 nm bij 1000 rpm, zoals in het 'aankoop topic' voorbijkomen

Dit is beslist niet hatelijk of sarcastisch bedoeld maar om de verhouding weer te geven :
Die vrachtwagen sleept 17,5 kg per Nm (40 ton) en de Skoda met sleurhut 10,5 kg per Nm geschat gewicht 2,7 ton
of 90 kg/pk tegen slechts 22,5 kg/pk (120 pk motor)

Waarom heeft de personenauto problemen :
De milieu maatregelen, zo min mogelijk bijtelling willen betalen waardoor de fabrikanten maatregelen moeten nemen die andere consequenties hebben waaronder koeling vanwege airodynamische aanpassingen.
Nu moeten we naast de voordelen ook de nadelen in veel gevallen aanvaarden.
 

Ericw

Forumguru
@Skoda-MAN je slaat de spijker op de kop mbt de oorzaak van deze "problemen", maar dat neemt niet weg dat een fabrikant dan ook moet aangeven dat er tgv deze maatregelen een beperking in bv het trekgewicht is.
Dit laatste is niet het geval: 1500Kg maximaal trekgewicht.
In de praktijk blijkt dit niet helemaal waar gemaakt te kunnen worden en heeft men besloten om een modificatie te "ontwikkelen".

Bij de Octavia met 14% bijtelling is dit namelijk wel het geval: maximal 1000Kg (en genoeg andere fabrikanten die hier een beperking opleggen)
 
Bovenaan Onderaan