Fabia 105pk chippen vagtuning of jd engeering

50tintenfaab

Senior Member
Goedemiddag mede Skoda rijders,
Ik had eventjes een vraagje over chiptuning

ik had gisteren al een beetje lopen google en onze website zitten doorspitten maar dacht dat het misschien beter was om deze vraag gewoon te stellen


Over mijn faab:

Mijn fabia is een 1400 tdi met origineel 105pk en 250nm

Nou heb ik contact gehad met jd engeering en die hebben gereageerd dat ze er met stage 1+ 130pk en 300nm van konden maken voor €599,-


Na contact gehad te hebben met vagtuning kreeg ik de reactie dat ze er met stage 1+ 135pk en 310nm voor € 579, -

Dat waren de 2 waar ik de meeste positieve reacties over kon vinden en de meest bekendste.

Kwa prijs scheelt het niks en daar let ik ook niet op want wil dat het goed gebeurd en anders was ik wel naar iets gegaan voor 2/300 euro, nou waren mijn vragen of er iemand hier ook zijn faab heeft laten chippen op maat en zoja bij welk bedrijf en of je de 25/ 30pk en 50/60nm verschil gaat merken
 
Laatst bewerkt:

haggard

Senior Member
Volgens mijn lijst stage 2 130pk €599,-
Zie het ”TVS Engineering 2018 Chiptuning/DSG optimalisatie” topic...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb deze vraag tevens in het "fabia 3" gedeelte gesteld
Ik zou het bericht aldaar inkorten tot een simpele verwijzing naar je vraag in dit topic, waar hij ook beter op zijn plaats is. En dan heb je meteen geen "dubbelpost" meer, want daar is het forum niet gek op (mag zelfs niet, als als ik het goed heb).
Nu kun je nog bewerken, ook als nog-niet-donateur... :pardon:
 

50tintenfaab

Senior Member
Ik zou het bericht aldaar inkorten tot een simpele verwijzing naar je vraag in dit topic, waar hij ook beter op zijn plaats is. En dan heb je meteen geen "dubbelpost" meer, want daar is het forum niet gek op (mag zelfs niet, als als ik het goed heb).
Nu kun je nog bewerken, ook als nog-niet-donateur... :pardon:


Bewerkt in het faab gedeelte thx voor de tip :)
 

turboturbo

Forumguru
Het is een drie cilinder toch?

Nou volgens mij is het om het even bij wie je gaat, zijn beide gerenommeerde bedrijven.
 

turboturbo

Forumguru
Ik vraag me af of de vermogenswinst dan iets minder is tov een viercilinder.
Ik vind het nl geen schokkende getallen, maar dat zegt juist vaak iets goeds over de tuner (realistisch en behoudend, wel zo goed voor de verwachtingen en voor de techniek)
 
Laatst bewerkt:

aiva tco adoks

Forumguru
Maakt niet uit allebei gerenommeerde bedrijven

Jb autoservice zit in dieverbrug.
Maakt ook gebruik van jd software

1/2 uurtje bij je vandaan. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Behalve het verschil in de piekwaardes (max koppel en max vermogen) moet je kijken naar het verloop van het koppel met het toerental. Als je het maximum koppel over een groot toerengebied hebt (of in elk geval bijna het max koppel), dan ga je dat merken, doordat je over een veel groter toerenbereik voldoende koppel beschikbaar hebt. Van beide bedrijven heb ik genoeg gezien, om te weten dat ze niet alleen echt de beloofde waardes halen, maar ook dat het over een flink toerenbereik beschikbaar is. Als het gaat om een auto die je ook op circuits gaat gebruiken, zou ik voor JD gaan, maar voor een daily driver is Vagtechniek zeker niet minder als tuner.
 

Rosinfield

† In Memoriam
De door beide bedrijven opgegeven waarden moet je zien als een indicatie. Dwz in de praktijk zal het daar ergens uitkomen en zal het wat dat betreft dus niet uitmaken. En los daarvan zou zo'n verschil niet merkbaar zijn.
 

50tintenfaab

Senior Member
De door beide bedrijven opgegeven waarden moet je zien als een indicatie. Dwz in de praktijk zal het daar ergens uitkomen en zal het wat dat betreft dus niet uitmaken. En los daarvan zou zo'n verschil niet merkbaar zijn.

Dus het zou niet merkbaar zijn volgens jou dan is het het dus eigenlijk ook niet waard begrijp ik uit jou woorden
 

Sk_Hans

Forumguru
Dus het zou niet merkbaar zijn volgens jou dan is het het dus eigenlijk ook niet waard begrijp ik uit jou woorden

Wat hij bedoelt, is dat het geen verschil maakt of je na de tuning 130pk of 135pk zou krijgen. Beide bedrijven geven dat als een indicatie. Het is ook afhankelijk van je motor en toestand van die motor wat er na de tuning exact uit komt. Niet iedere motor is hetzelfde. Hoogstwaarschijnlijk is het vermogen voor de tuning ook niet exact 105pk. Kan ook hoger of lager liggen. Zeker als de auto ouder is, ligt het vermogen vaak wat lager. Het zou dus best kunnen dat de exacte waardes na tuning bij beide bedrijven gelijk zijn of zelfs net andersom. Dat blijft binnen de marges. Oftewel het maakt daarvoor niet zo veel uit wie de tuning doet.

Wat wel een verschil maakt is wel/niet tunen. Als je van 105pk naar 130/135pk gaat, is dat een toename van zo'n 30%. Dat merk je echt wel.
 

oco1979

Forumguru
Die 130/135 is piekvermogen in hoogste toeren, heb je geen moer aan.

Dat extra koppel over breed toerenbereik is bruikbaarder en aangenamer om mee te rijden.

chiptuning bij vagetechniek :
Bij Vagtechniek kennen we meerdere methodes om de motor optimaal af te stellen:


Stage1 chiptuning


Stage1 chiptuning is de voordeligste manier om zonder grote ingrepen en kosten meer trekkracht en vermogen uit uw auto te halen. Dit wordt gedaan door de software van de motorccomputer (ECU) aan te passen. Deze software-aanpassing is zeer specialistisch en vereist veel kennis van de techniek onder de motorkap.



Wat is inbegrepen?
  • Controle voor en na chiptuning via testrit en diagnose-apparatuur
  • Software ontwikkeld op Superflow vermogenstestbank
  • Toename van vermogen en trekkracht naar minimaal de opgegeven waardes voor uw auto
  • Garantie op motor en software, meer info
  • Kopie originele motorsoftware op CD
  • `Powered by Vagtechniek` sticker voor onder de motorkap of achterop de auto

Wat is niet inberepen?

  • Vermogensmeting voor en na de tuning. Wilt u dit, kies dan voor Stage1+.
  • Afstelling op maat op de rollenbank vanwege motorische aanpassing, kies dan voor Stage1+.
  • Aanpassing van de versnellingsbak, dit is optioneel en niet nodig bij iedere auto met automaatbak. Laat u door ons adviseren en kijk ook eens bij DSG-tuning.


Hoe gaat Chiptning in z'n werk?
  • Beoordelen van de technische staat van de auto
    Omdat een auto pas getuned kan worden als de motor goed presteert, maken wij een testrit met de auto. Hierbij controleren we de auto op foutmeldingen en loggen we belangrijke parameters in de motorsoftware om ervoor te zorgen dat de motor geen problemen heeft.
  • Uitlezen van de standaard motorsoftware
    Wij lezen altijd de standaard software uit om een chiptuning te maken op basis van het origineel. Wij gebruiken geen standaard programma's. U krijgt dit origineel mee op een CD als backup mocht u in de toekomst ooit terug willen naar de standaard software.
  • Schrijven van het chiptuning programma
    De getunede versie van de software wordt ingeladen (geflasht) in de motorcomputer. Dit gebeurd allemaal via de diagnosestekker van de auto, er is dus geen fysieke ingreep in de auto nodig.
  • Testrit op de weg
    We maken een testrit met de chiptuning in de auto waarbij we controleren dat de auto goed rijdt en alle uitleeswaardes in orde zijn. U kan hierbij altijd meekijken en -rijden en vragen stellen over uw auto.
  • Stage 1: Originele motormanagement aanpassen
  • Stage 1+: Individuele afstelling van motorsoftware op de rollenbank
  • Stage 2: Op maat software voor een aangepaste motor
  • Fabrieksupdate: Originele update naar hogere fabriekswaardes
chiptuning bij jd : stage 1

Voorafgaand aan de tuning wordt er te allen tijde gestart met een diagnose op de auto. Allereerst wordt het storingsgeheugen van de auto gecontroleerd op fouten. Daarna wordt er een diagnose rit gemaakt, waarbij we gebruik maken van VAG specifieke hardware en software op onze laptops. Tijdens deze diagnose rit controleren we o.a. de turbodrukken/ontstekingswaardes/nokkenastimingen/luchtsmassameter waarden/lambda getallen etc etc. Daarnaast wordt er gekeken of de auto niet al eerder voorzien is van tuning. Blijkt er een probleem aanwezig te zijn na deze diagnose rit, dan kunnen we vaak direct reparatie uitvoeren (denk hierbij aan een lekkende intercooler slang, vervuilde luchtmassameter of een defecte sensor etc).




Vervolgens rijden we de auto in de werkplaats en start de eigenlijke (chip)tuning. We maken allereerst een backup van de originele software van de auto. Hierna wordt de originele software van de auto volledig bewerkt rekening houdend met de diagnose logs die net gemaakt zijn (in tegenstelling tot 95% van andere tuners) en uiteraard gebaseerd op onze referentie tuning die wij voor elke motor ontwikkeld hebben.


Nadat de tuning geplaatst is vindt er een uitgebreide testrit plaats, waarbij weer naar alle verschillende parameters wordt gekeken. Denk hierbij aan een stukje maximale motorbelasting ter controle van werking lambda sonde, mengsel onder vollast, turbodruk, gemeten luchtmassa. Bij eventuele onregelmatigheden wordt de software nogmaals geoptimaliseerd (in tegenstelling tot 95% van andere tuners). Deze totale tuningssessie duurt ongeveer 2 uur.
Uiteraard kunnen de nieuwe resultaten tegen meerprijs worden gemeten op de vermogenstestbank. Meerprijs hiervoor is € 120 incl btw, reserveer dit voorafgaand bij de afspraak

VAG-1.2-TSI-85-86-90-105pk-JDstage-1-RON98..png


Verloop van de bovenste lijn is koppel Nm
Verloop van de onderste lijn is vermogen Pk

*********Let op !!! dat is hier wel RON 98 gechipt. !!!!! *********
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ieder zijn voorkeuren. VT en JD zijn beide goed alleen zelf ben ik eerder een JD man. JD speelt er al van oudsher mee ( golf 2) en is in mijn ogen daarom wel het adres.
 
Beiden zijn goed maar vergeet ook Van Vught Tuning/VVT niet uit het oog want die zijn juist ooit begonnen met diesel tuning en daardoor vrij groot geworden!!

Die zijn pas sinds kort bezig met benzine voertuigen (jaar of 2/3) en ook daar doen ze hele goede zaken.

Het enige verschil is dat vvt niet of niet veel en/of duidelijk adverteert echter hebben hun kwalitatief echt ook hele goede service en zijn meestal nog goedkoper dan JD/TVS/VagTechniek.

motor+dsg tuning is vaak even duur als bij JD/TVS/VagTechniek alleen motortuning

Persoonlijk ben ik niet zo fan van JD en TVS maar zo heeft een ieder zn eigen gevoel bij een tuner.
Johan(VVT) levert gewoon goed werk voor "weinig" net als Lucas(VagTechniek)


Al met al niet blind staren op de cijfertjes, Bel ze allemaal eens en kijk/luister vooral wie je het beste gevoel geeft.

Persoonlijk ben ik (waarschijnlijk 1 van de weinigen) die vooral fan is van VVT en/of VagTechniek.
Bij TVS moet je gewoon zijn als je specifieke eisen hebt mbt de dsg.
 
Bovenaan Onderaan