Olie versnellingsbak vernieuwen welke dop?

Ted

Forumguru
Bij de Fabia 1 kan je met 17 mm uitwendige zeskant de stoppen niveau en afvoer uitdraaien. Gaat dat bij de Citigo net zo of anders? Wil namelijk de olie vernieuwen omdat ik het gevoel heb dat deze te weinig dempende eigenschappen heeft.

In het verleden heb ik de olie van mijn Fabia 1 vervangen voor Kroon olie en die schakelde significant beter ofschoon dat indertijd niet de insteek was.
 

Ted

Forumguru
Na plaatsing van de topic heb ik nog even gekeken op internet naar de bakken en zag eigenlijk dezelfde inwendige zeskant als de Fabia 1 SDI 1.9 van 2003. Exact kan ik dit niet bevestigen.
 

matteke

Actief lid
Bij de Fabia 1 kan je met 17 mm uitwendige zeskant de stoppen niveau en afvoer uitdraaien. Gaat dat bij de Citigo net zo of anders? Wil namelijk de olie vernieuwen omdat ik het gevoel heb dat deze te weinig dempende eigenschappen heeft.

In het verleden heb ik de olie van mijn Fabia 1 vervangen voor Kroon olie en die schakelde significant beter ofschoon dat indertijd niet de insteek was.
Hoi Ted,

Ik heb ook een Fabia 1 . Een 1.2 benzine. Ook ik wil de versnellingsbak olie verversen. Kun jij mij vertellen welke vul nippel en welke de afvoernippeo is.. ik zie namelijk aan de zijkant van mijn bak 3 nippels zitten. Eentje onderin , en 2 boven in de bak onder elkaar.
 

Ted

Forumguru
De bovenste is de niveau schroef 17 zeskant, afvullen totdat deze overloopt en de onderste is de uitloop ook 17 zeskant inwendig voor de olie uit te laten lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Het is idd een 17mm inbus, zogenaamde 'krachtdop'. Ik heb er destijds een dop voor aangeschaft:

inbus_0020_op_0020_dop_0020_55mml138111752352522e53741d3.jpg


Een nieuwe schroef kost trouwens 6 euro bij de dealer mocht je 'm dol draaien.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ervaring mee? :(
Nee hoor, was een voorzorgsmaatregel van mezelf... Bleek totaal niet nodig gelukkig :)

Desondanks ééntje vervangen omdat er een van de 2 schroeven flink verroest was (die van het niveau gat) en items terugbrengen doet de dealer immers niet aan, dus ja wat kon ik er anders nog mee.
 
Laatst bewerkt:

Blackciti

Senior Member
Bij de Fabia 1 kan je met 17 mm uitwendige zeskant de stoppen niveau en afvoer uitdraaien. Gaat dat bij de Citigo net zo of anders? Wil namelijk de olie vernieuwen omdat ik het gevoel heb dat deze te weinig dempende eigenschappen heeft.

In het verleden heb ik de olie van mijn Fabia 1 vervangen voor Kroon olie en die schakelde significant beter ofschoon dat indertijd niet de insteek was.
Eén advies; gooi geen andere olie in je versnellingsbak dan de originele olie die daarvoor beschikbaar is. Het kost een paar centen, ca. €40.- per liter, maar dan heb je de goede olie in je bak.

Maar wat bedoel je met te weinig dempende eigenschappen? Het is een bekend gegeven dat de versnellingsbakken van Citigo's, MII's en Up's van voor 2015 luidruchtig en onwillig zijn. Dat los je met andere olie namelijk niet op.

Ik heb namelijk een Citigo 75 pk uit 2013 die overigens prima rijdt maar die heeft ook een versnellingsbak die ik verwens. De garage heeft er ooit een speciale toevoeging in gedaan om hem beter te laten schakelen (de achteruit) en om het geluid te dempen, maar dat heeft enkel geresulteerd in zwaarder schakelen en had geen enkele uitwerking op de luidruchtigheid van de versnellingsbak.

Uiteindelijk de bak volledig ververst met de originele olie die de fabrikant voorschrijft (dat is namelijk niet voor niets, omdat die olie levenslang blijft ziten) en inderdaad, het geluid werd iets minder en het schakelen ging weer soepel. Maar..., na verloop van tijd was alles weer bij het oude, de bak was weer net zo onwillig en het geluid was weer op het oude niveau. Heerlijk dat soort versnellingsbakken.
 

turboturbo

Forumguru
Heb ook wel gelezen dat het specifiek voor de levensduur van de synchromesh ringen belangrijk is om OEM olie te gebruiken in het geval van een VAG versnellingsbak. De precieze details daarover die ik na een avondje inlezen in dat rabbithole deels had begrepen, ben ik weer vergeten.
 

hemi24

Forumguru
Het is idd een 17mm inbus, zogenaamde 'krachtdop'. Ik heb er destijds een dop voor aangeschaft:

inbus_0020_op_0020_dop_0020_55mml138111752352522e53741d3.jpg


Een nieuwe schroef kost trouwens 6 euro bij de dealer mocht je 'm dol draaien.


M10 boutje met een (geklemde) dubbele moer had ook gewerkt...



Trouwens, de afbeelding is een doodnormale inbusdop (1/2" > 17mm); krachtdoppen zien er iets anders uit.

force_6091_inbus_krachtdoppen.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Oh nouja, er stond 'force' op :pardon:

Had idd al gelezen dat die dop niet per se nodig was. Ik was echter bang dat ik flink kracht moest uitoefenen (en dan is een net niet 100% passende oplossing een ramp) en zelfs bang voor het strippen van zo'n schroef. Allemaal onnodige zorgen bleek achteraf maar ik ben liever van het zekere uitgegaan als de auto omhoog staat op een huurbrug ver van m'n huis. Ik kan me dan niet veroorloven dat de klus niet verder kan... Kortom allemaal voorzorgsmaatregel.
 
Laatst bewerkt:

Blackciti

Senior Member
En, weet je exact hoeveel olie er in die versnellingsbak moet? Teveel olie is namelijk net zo schadelijk, zo niet schadelijker als te weinig, omdat er dan teveel druk wordt opgebouwd en daardoor de pakkingen worden beschadigd.
 

turboturbo

Forumguru
Bijvullen totdat het uit het vulgat loopt, is het devies toch? Dan vervolgens even in alle versnellingen de bak laten draaien (handig als de auto op de brug staat) en nog eens herhalen.
 

Blackciti

Senior Member
Bijvullen totdat het uit het vulgat loopt, is het devies toch? Dan vervolgens even in alle versnellingen de bak laten draaien (handig als de auto op de brug staat) en nog eens herhalen.
Nee! Hoeveel er exact in moet weet ik niet meer, maar wat ik wel weet is, dat de olie €40.- per liter kost en dat ik voor de hoeveelheid die in de bak moest ruim €70.- moest neertellen. Het was beslist niet tot dat het uit de vulopening loopt, maar een bepaalde hoeveelheid die niet overschreden mag worden.
 

hemi24

Forumguru
Voor de versnellingsbak van de Citigo : 1,1 liter SAE 75 W olie.

Bij VAG onder het nummer G 052 171 A2

3d90b8es-1920.jpg
 
Bovenaan Onderaan