Ruitenwissers

Ben ik de enige of zijn er meer mensen die verdrietig worden van de kwaliteit van de ruitenwissers? Zeker in afgelopen periode met regen, sneeuw, pekel etc irriteer ik me behoorlijk aan de strepen die getrokken worden. Op Facebook (kan alleen het berichtje niet meer vinden ;) las ik dat er meerdere mensen de bladen al vervangen hebben voor nieuwe exemplaren van de firma Bosch. Ik zag dat een 3-delig setje (Aerotwin) ca. €45,00 kost. Zijn er mensen die daar al ervaring mee hebben, en is dat makkelijk zelf te vervangen?

Arjan1985

Forumguru
Ik gebruik ze op een andere auto dan weliswaar ook van Bosch. Gaan een jaar mee daarna heb ik strepen.
Erg van invloed is dat je NIET bij de wasstraat je ramen met het wasprogramma of met de spuitlans kiest voor waxen.
Dit laat een waas achter op den duur en veroorzaakt (o.a) die strepen met wissen met je bladen.

Erik_NL

Forumguru
las ik dat er meerdere mensen de bladen al vervangen hebben voor nieuwe exemplaren van de firma Bosch. Ik zag dat een 3-delig setje (Aerotwin) ca. €45,00 kost. Zijn er mensen die daar al ervaring mee hebben, en is dat makkelijk zelf te vervangen?
ik heb gebruik gemaakt van een ANWB actie: Bosch Aerotwins vòòr laten vervangen bij Autotaalglas voor 34,98 EUR. De voorruit werd daarbij ook aan de binnenkant gereinigd.
Voordien heb ik het vervangen van de Aerotwins (en dààrvoor enkel de wisserrubbers) zelf gedaan. Fluitje van een cent.

Japanese Power

Donateur
Herkenbaar. Op mijn California zitten al bijna 2 jaar Aerotwins en die zijn nog steeds streeploos. Op mijn Enyaq worden bij elke bandenwissel de wissers voor vervangen door Skoda exemplaren. Dat zegt genoeg over de kwaliteit…

EdK

Forumguru
Ook bosch aerotwins al 2 jaar er op zitten aan voorzijde
Daartegen is de achterwisser nog vanaf fabriek en dus al 4 jaar aan t wissen zonder probs
En ja als het vriest dan word het rubber ook war harder en wist het wat minder maar stuiteren op je raam doen ze niet de aero

hemi24

Donateur
Strooizout en ruitenwissers is ook geen gelukkige combi, zeker in combinatie met een iets te actieve regensensor; misschien wordt het ondertussen weer wat beter?

• Leuk
Waarderingen: Tees
Ik was ook niet tevreden. Ik vond ze vooral heel lawaaiig. ik heb ze ook vervangen door Bosch Aerotwin. Een wereld van verschil.

Op de Enyaq zitten natuurlijk exact dezelfde. Ja, ik weet niet wat ermee is… op de O3 gingen de originele wel 4 jaar mee zonder echt te gaan strepen. Op de Golf 7 was het ook een wereld van verschil toen er nieuwe op gingen en heb daar ook een tijd mee gereden tot ik de Enyaq kreeg.

maar het lijkt bij de enyaq wel alsof je ze elke 6 maanden mag vervangen. Strepen, herrie bij omslaan, zeker bij koud weer. Auto heeft al geruime tijd geen krasstraat gezien, dus eventuele ‘wax’ daarvan kan het niet zijn. Maar het houd idd niet bepaald over. En dit is dan origineel VAG. Die van mij is van de werkgever, dus het zal mij jeuken, maar wel vreemd dat je ze vaker moet vervangen dan bij andere modellen…

Overigens deed ik dus 4 jaar met origineel op de O3. Dus erg grappig en haaks op wat hier boven staat voor mijn O3 van toen:
Ik had ze vervangen voor Bosch aerotwin. Maar die waren na 2 jaar klaar en maakte vanaf dag 1 meer herrie dan origineel. Heb daarom laatst bij de O4 ook voor origineel vervangen. Die hoor je nauwelijks over de ruit gaan.

Ben ik de enige of zijn er meer mensen die verdrietig worden van de kwaliteit van de ruitenwissers? ......
ik erger me ook een met name de rechter wisserblad, die laat een streep achter recht voor mijn gezicht. dat side afzet streep waar ie stopt. Wil nog kijken of schoonmaken en ontvetten helpt maar is echt irritant. Ik heb lease auto dus wellicht kost het me niks. Op mijn Passat had ik altijd Bosch wissers en dat was altijd goed

Laatst bewerkt door een moderator:

Spector

Forumguru
Ik zie 2/3/4 jaar... ik laat mijn ruitenwissers elke servicebeurt vervangen ( ca. 6 maanden ). Wel de kanttekening dat mijn auto in een stoffige omgeving staat met ook veel schrootstof...

JJ te G

Donateur
De kwaliteit van de Skoda ruitenwisserbladen wisselt nogal, is mijn ervaring. Bij aanschaf nieuw schraapten de ruitenwissers en heb ik dit gereclameerd. De dealer deed hier niets mee en ik heb de prijs voor een nieuwe set betaald. Prijs 84,41 euro (alleen wisserbladen voorzijde), zelf gemonteerd.
De nieuwe set is 1j. 10mnd. meegegaan en heb ik vervolgens door een nieuwe set Bosch ruitenwisserbladen (voor en achter) vervangen. Prijs incl. verzendkosten 41,94 euro. Montage is een fluitje van een cent, daar hoef je nooit meer voor terug naar de dealer zolang zij niet marktconforme prijzen hanteren.

Was al ff zoeken maar merk en type kan ik bijd e diverse ruitenwissers leverancier niet invullen maar ook niet op kenteken

JJ te G

Donateur
Winparts heeft een zoekfunctie.
Ik kwam uit op:
Artikel 1598374 set voor (Bosch A027S)
Artikel 1572643 blad achter (Bosch A284H)

Valeo is een alternatief voor Bosch (verder nog Denso en 2 andere mij niet bekende merken)

Van de firma Bosch!? Er zullen vast geen tientallen fabrikanten die ruitenwissers maken. Enkele daarvan zijn kwalitatief goed, dus zou zo kunnen dat "het origineel" van Bosch is.
Geen idee wie ze maakt voor VAG. Heb nog zitten kijken op de verpakking naar eventuele product codes etc maar niet kunnen achterhalen. Maar ze zijn niet 1:1 hetzelfde iig. Zeker ook niet voor mijn O3 van toen… :arghh:

Nee, zijn niet hetzelfde voor de Enyaq en Elroq
Niet? De koets van de Enyaq en de Elroq is toch 100% identiek tot en met de achterdeuren?
Gelijk ff kijken; Volgens de catalogus is het onderdeel 5LA998001. Voor zowel Enyaq 2020+ en Elroq 2024+

IMG_0587.jpeg

Willekeurige verkoopsite;

En Skoda Parts; ook dezelfde

Dus ik denk dat je het niet bij het juiste eind hebt :pieker:

Bovenaan Onderaan