Van 3 (1.6 TDI) naar 4 (1.4 PHEV) !!!

Hupie79

Actief lid
Goeiemiddag allen,

Wij staan op het punt om na bijna 6 jaar afscheid te nemen van onze Octavia 3 Combi 1.6 TDI Greenline Business uit 2014. Ontzettend veel plezier gehad van deze uiterst betrouwbare auto. Gekocht in 2019 met 112.000 km en huidige stand is 210.000 km. Probleemloze auto. Alleen regulier onderhoud nodig gehad.

We stappen voor een paar jaar over op (occasion) private lease en ik sta op het punt akkoord te geven op een Octavia 4 Combi, 1.4 TSI PHEV Businessline uit 2021 met 46.000km. Het is tijd voor iets moderners en wil graag een automaat.

Zijn er zaken waar ik bij de 1.4 PHEV op moet letten? (als iemand een liefhebber kent voor de 1.6 TDI laat maar weten, die komt te koop).

De meeste issues die ik lees, echter zelf niet ervaren, zijn vaak software gerelateerd.

Vastlopers bij infotainment systeem.
Knipperend dashboard. (Dit herken ik). Maar soms weken geen last van. Ook dit schijnt software te zijn daar je dashboard digitaal is.

Software en elektronica zijn de grootste bron van irritatie. (Kijk dus goed of je de nieuwe set laatste updates hebt.) Het is allemaal geen ramp, maar je kan je er aan ergeren. Welkom in het digitale tijdperk. Om het even in perspectief te plaatsten. Een vriend heeft de nieuwste bmw EV en heeft om de haverklap vastlopers, restarts etc. Dus het is niet alleen de Skoda ;)

12V-accu is een echte bekende zwakke plek. (Check of deze onlangs vervangen is).

Mechanisch over het algemeen betrouwbaar!

Hupie79

Actief lid
Dank voor de reactie! 12V accu was in onze 1.6 TDI ook al een issue. Standaard kwaliteit niet best. Maar ik heb inderdaad berichten gelezen over software / electronica issues.
Mag toch hopen dat na 4 jaar updates dit beter zou moeten gaan. Nu ga ik wel private lease doen, maar t zou jammer zijn als ik vaak ritjes naar de garage moet maken

Als je er zelf niet achteraan zit, krijg je de updates simpelweg niet; wordt al door @SkodAlexVRS aangegeven: zijn dashboard flikkert nog altijd, terwijl hier gewoon een update voor is…
Ik heb alle updates laten uitvoeren door de dealer. Ik draai al sinds een paar maanden de aller nieuwste versie.

Maw: niet elke update werkt even goed bij iedereen. Diverse mensen hebben een bootloop na de update.

Jessedew

Forumguru
@Hupie79 schreef: "We stappen voor een paar jaar over op (occasion) private lease en ik sta op het punt akkoord te geven op een Octavia 4 Combi, 1.4 TSI PHEV Businessline uit 2021 met 46.000km. Het is tijd voor iets moderners en wil graag een automaat.

Zijn er zaken waar ik bij de 1.4 PHEV op moet letten? (als iemand een liefhebber kent voor de 1.6 TDI laat maar weten, die komt te koop)."

Goeie vraag, als je een 1.4 PHEV overweegt, moet je iig de mogelijkheid hebben om thuis te laden, anders heb je echt 0 financieel voordeel. Wij hebben hem omdat we een caravan hebben, en zonnepanelen (en het exemplaar wat ik heb is ook rijk uitgerust, wat een stukje luxe is) Ik klop hem af, direct na aankoop wel een software storing, maar na garagebezoek is dat al maanden rustig.

Het is een vrij complexe auto dus garage rekeningen in de toekomst kunnen duur uitpakken.

De beste of meest zekere en goedkoopste optie, is om een O3 FL te nemen, 1.5 TSI bijvoorbeeld.

De O4 is volgens mij in de basis geen slechte auto, en meeste kinderziektes zijn er nu wel uit. Ik heb 2 jaar garantie (nu nog 1) dat is ook wel prettig.

Neem aan dat je al hebt proefgereden? ohja de kofferbak is ook stuk kleiner door het accupakket. Zaken zoals op afstand voorverwarmen etc zijn wel een leuke toevoeging aan de auto.

Heb het idee dat alle auto’s tegenwoordig “complexer” zijn. Als je anno 2026 een auto koopt vrij nieuw dan ontkom je daar niet meer aan. Zoveel sensoren, zoveel software en je kan vrijwel niks zelf meer oplossen zonder uit te lezen.

Thuisladen is nagenoeg wel een must. Een hybride auto gaat relatief snel leeg. Ritje woon/werk 100km totaal en hij is thuis leeg. Uiteraard niet volledig electrisch maar de “slimme” stand. Dus wisselwerking tussen EV en ICE. Met andere woorden ik kan eigenlijk wel 5x per week laden. Werd na maandje al zat om dit aan een publieke paal te doen.

Hupie79

Actief lid
Het wordt private lease dus alle onderhoud en reparaties zijn inbegrepen. Ik heb (nog) geen zonnepanelen, maar wij hebben het geluk dat wij de auto zelden voor woon-werk nodig hebben. Hij kan ‘s middags tijdens daluren van ons dynamisch energiecontract gewoon op de thuislader 230V gedurende 5 a 6 uur. En op m’n werk mag ik gratis laden. Dat kan ik dan 1 a 2 keer per week doen. Dit wordt de eerste auto die ik niet heb proefgereden. Maar de combinatie van ervaring met de O2, O3, een Prius en de reviews online denk ik dat ik met deze Skoda ook wel weer vrienden wordt.
Mijn idee is nu dat ik met de opbrengst van de verkoop van onze huidige O3 TDI zonnepanelen ga laten aanleggen. Wellicht ivm een slimme laad aansluiting thuis.

Jessedew

Forumguru
Okee, nja het kan best wel 'gedoe' zijn, je moet dus sowieso iedere x de accu status id gaten houden, vooraf auto laden en erna ook. Je kan hem dom laden of juist slimmer. Je kan ook tijdens het rijden eventueel de instellingen aanpassen. Standaard rijdt ie wel elektrisch, maar wil je verder rijden dan moet je daar rekening mee houden door hybride aan te klikken (went snel uiteraard) kortom, als je dit niet erg vind dan zeker doen, qua rijden vs de O3 vind ik het zeker vergelijkbaar en ook wel beter. Maar je gaat een occasion leasen begrijp ik? Opzich zit je dan qua kosten wel voor een vast bedrag per maand lekker overzichtelijk.

Het wordt private lease dus alle onderhoud en reparaties zijn inbegrepen............
Klinkt als een goede keuze! Ik weet zeker dat je er blij mee zult zijn. Ik rij, over een week, een jaar precies met enorm veel plezier!

Laatst bewerkt door een moderator:

Bakkertje

Forumguru
In april rijd ik 5 jaar met de PHEV broer (Passat GTE) en nog steeds naar volle tevredenheid.
Maar inderdaad ook de mogelijkheid om thuis te laden, anders schiet je er vrij weinig mee op, zeker nu dat de korting om MRB afgelopen is. Want echt heel licht is ie niet (1634 kg), de Octavia zal iets lichter zijn gok ik.

Vraag me wel af waarom je zo lang in een 1.6TDI hebt gereden als je zo (relatief) weinig rijdt?

Als je op basis van dynamische prijzen wilt laden dan zou ik wel advisren om daar even goed in te duiken en wellicht is een laadpaal dan wel makkelijker dan de 230v lader.

Jessedew

Forumguru
Ja scheelt 14 hele kilo's aan gewicht:ROFLMAO: valt in zelfde tarief. Overigens een Skoda kodiaq is beduidend zwaarder, zelfs als niet plugin hybride. Dus in die zin is de octavia minder duur.

hemi24

Donateur
Geen idee waar dat aan ligt? Volle tank benzine en een paar vloermatten?

je was al aardig opweg!

De massa rijklaar is het gewicht van een voertuig in bedrijfsklare toestand, inclusief smeermiddelen, 90% brandstof, gereedschap, een eventueel reservewiel, en een standaard bestuurder van 75 kg

Hupie79

Actief lid
...
Vraag me wel af waarom je zo lang in een 1.6TDI hebt gereden als je zo (relatief) weinig rijdt?

Als je op basis van dynamische prijzen wilt laden dan zou ik wel advisren om daar even goed in te duiken en wellicht is een laadpaal dan wel makkelijker dan de 230v lader.

Nou, ondanks het feit dat we maar 17000 per jaar rijden vond ik de 1.6 TDI gewoon erg fijn rijden. . En het blok is ontzettend betrouwbaar. Plus het feit dat de Octavia TDI niet heel zwaar is, dus MRB viel wel mee.

Wat ik ga doen met thuisladen weet ik nog niet. Ik heb geen haast. Voorlopig kan ik de 230v lader gebruiken. Als de oude Octavia verkocht is ga ik kijken hoe ik t wil inrichten. Zonnepanelen aanschaffen bijv. En dan evt slimme thuislader.

Bakkertje

Forumguru
@Jessedew de Passat is volgens dezelfde norm 1635 kg en daarmee een 115 kg zwaarder dan een Octavia.
Ook een klasse hoger in de MRB. Maar goed, een PHEV compenseert dat met gemak doordat je weinig brandstofkosten hebt.

Lang verhaal kort, ik ben er nog altijd erg blij mee en een volgende wordt denk ik weer een PHEV, liefst 1 van de huidige generatie met 25 kWh accu. Ik denk dat ik dan echt nagenoeg niet meer hoef te tanken. Nu is dat 1x in de +/- 2000 km.

Jessedew

Forumguru
Die grotere accu, is leuk, en je hoeft niet steeds op te laden, maar dan kan je wellicht net zo goed voor volledig elektrisch gaan? In die zin, de brandstof motor moet ook een beetje vitaal blijven en niet alleen voor de show meegesleurd worden toch? Ik kan met 100km bereik ook bijna alles elektrisch rijden. Nja voorlopig rij ik nog in deze, nu bijna een jaar en bevalt opzich zeker wel. Ja iets duurdere kostganger dan de O3, maargoed auto rijden kost nu eenmaal geld. En heb zonnepanelen en stroomprijs daalt ook weer waardoor vaak opladen nog lucratiever is.

Hupie79

Actief lid
Ik kies heel bewust nog voor een PHEV en nog geen EV. Persoonlijk vind ik dat de huidige EV techniek met grote Li-Ion accus nog niet de langetermijn oplossing is. Li-ion accus zijn nl. erg milieubelastend (met name de winning ervan). En ik zie het niet gebeuren dat het wereldwijde wagenpark op den duur vervangen kan worden met Li-ion EVs. Er is momenteel echt betere, snellere en duurzamere accu technieken in ontwikkeling.

Onze persoonlijke situatie: Wij hebben niet of nauwelijks de auto nodig voor woon-werk. Wekelijks wel kortere ritten <30km naar familie en sport van de kinderen. En maandelijks enkele langere ritten (> 50km) naar familie verder weg. We gaan 1 keer per jaar met de auto naar het zuiden van Frankrijk en de laatste jaren ook 1 keer een weekje naar Zuid Duitsland.
Dus voor ons is de elektrische range voor de wekelijkse ritten naar bijv. manege, familie en sporttoernooien prima. De auto staat op dal-momenten bijna altijd thuis dus kan gunstig geladen worden. En lange afstanden kunnen zuinig, comfortabel en vlot op hybride stand.

Ik ben zelf altijd fan geweest van stationwagens, i.v.m. zit- en bagageruimte. Er zijn weinig echt ruime EVs die zowel binnenruimte als bagageruimte hebben. En degenen die er zijn (zoals de VW ID7 Tourer.. droomauto..) zijn echt te duur voor ons.
De Skoda Octavia is al vele jaren voor ons echt de perfecte auto qua kosten/comfort/ruimte en ik verwacht dat die PHEV dat ook zal zijn.

Overigens heb ik zojuist bericht dat onze financiele check is goedgekeurd en is het lease contract getekend. Nu bericht voor levering afwachten!

Bovenaan Onderaan