...MYSTERIEUZE motorklachten...
Goedemiddag allen
vandaag staat er 260K op de teller. Fijne wagen. Ik heb echter een
mysterieus probleem...
Iets vóór de zomer begon de wagen te schokken bij lage toeren en koude motor. Ook de start-stopfunctie gaf steeds een foutmelding. Het begon erger en erger te worden, en op een gegeven moment begon de boordcomputer ook te flippen. Bijv. halverwege de tank gaf de boordcomputer aan dat er nog maar 50km autonomie was. Op het dashboard gloeide het verklikkerlampje op dat aangeeft dat er iets mis is met het uitlaatsysteem.
Bij de garage werden eerst de gloeikaarsen vervangen en omdat dat niets oploste, werden daarna de bobijnen vervangen. Ook dit gaf geen oplossing. De volgende stap was dan een compressietest en die gaf aan dat er 2 van de 4 cilinder 2à 3 bar minder druk hadden.
Er werd me voorgesteld om de gehele kleppenwinkel van de motor eruit te halen en te laten poetsen.
Ook werd me gezegd om 98 te tanken omdat 95 teveel residu achterlaat in de motor en aan de kleppen.
Met een afspraak op zak voor die poetsbeurt ben ik 98 beginnen tanken en vanaf de eerste tankbeurt waren alle klachten plots verdwenen als sneeuw voor de zon!! Geen schokken meer, start-stop werkte weer als voorheen, de wagen trok beter op en had net iets meer autonomie.
Helaas, wonderen bestaan niet en dus zit ik vandaag sinds enkele weken opnieuw met dezelfde klachten als toen. Al moet gezegd worden dat de klachten minder ernstig zijn. Ik blijf 98tanken. Het vermogensverlies is niet zo erg, het schokken ook niet.
De motor gaat NIET in noodloop.
Mijn vraag aan jullie; iemand ervaring met zulke klachten? Iemand misschien een idee wat hier aan de hand is????