Haai!

Luke

Forumguru
De O3 FL heeft ondertussen 190K op de teller. :jaja:
Afneembare trekhaak heeft al veel dienst gedaan (aanhangwagens trekken naar containerpark en terug door verbouwingen, fietsendrager tijdens weekends uit), over het algemeen heel tevreden van de wagen. Verbruik olie is heel deftig, nog niet moeten bijvullen tussen beurten van 30k. Verbruik is 6.1 à 6.2L/100km. Meestal rijd ik zo'n 700 à 800km per tank. Een uitschieter was in één keer van Zwitserland naar huis (900km) met 1tank.
Problemen (buiten vervangen remmen, banden,...): eh.. het omhulsel van de tellerpartij dat vervelend kraakte. Opgelost door er zwarte rubbertjes tussen te proppen. En dan nu dat lek aan het ruitenwisserreservoir.
Verder gewoon een plezier om mee te rijden. Sneller, comfortabeler en stiller dan de vorige 1.6TDI.

Ah, het dekseltje naast de klink aan de deur van de bestuurder (waarachter het slot zich bevindt) was opeens missing na een nacht werken. :angry: De wagen stond op de carpoolparking... Stukje maar bijbesteld en zelf gespoten. Klaar.

Luke

Forumguru
:alien:...MYSTERIEUZE motorklachten...:unsure:

Goedemiddag allen

vandaag staat er 260K op de teller. Fijne wagen. Ik heb echter een mysterieus probleem...

Iets vóór de zomer begon de wagen te schokken bij lage toeren en koude motor. Ook de start-stopfunctie gaf steeds een foutmelding. Het begon erger en erger te worden, en op een gegeven moment begon de boordcomputer ook te flippen. Bijv. halverwege de tank gaf de boordcomputer aan dat er nog maar 50km autonomie was. Op het dashboard gloeide het verklikkerlampje op dat aangeeft dat er iets mis is met het uitlaatsysteem.
Bij de garage werden eerst de gloeikaarsen vervangen en omdat dat niets oploste, werden daarna de bobijnen vervangen. Ook dit gaf geen oplossing. De volgende stap was dan een compressietest en die gaf aan dat er 2 van de 4 cilinder 2à 3 bar minder druk hadden.

Er werd me voorgesteld om de gehele kleppenwinkel van de motor eruit te halen en te laten poetsen.
Ook werd me gezegd om 98 te tanken omdat 95 teveel residu achterlaat in de motor en aan de kleppen.

Met een afspraak op zak voor die poetsbeurt ben ik 98 beginnen tanken en vanaf de eerste tankbeurt waren alle klachten plots verdwenen als sneeuw voor de zon!! Geen schokken meer, start-stop werkte weer als voorheen, de wagen trok beter op en had net iets meer autonomie.
Helaas, wonderen bestaan niet en dus zit ik vandaag sinds enkele weken opnieuw met dezelfde klachten als toen. Al moet gezegd worden dat de klachten minder ernstig zijn. Ik blijf 98tanken. Het vermogensverlies is niet zo erg, het schokken ook niet.

De motor gaat NIET in noodloop.

Mijn vraag aan jullie; iemand ervaring met zulke klachten? Iemand misschien een idee wat hier aan de hand is????:alien:

hemi24

Forumguru
Vervuilde inlaatkleppen en -kanalen, lijkt me de meest voordehand liggende oorzaak.

Laten uitlezen op foutmeldingen is het beste advies om een betere indicatie te krijgen…

• Leuk
Waarderingen: Luke

Tees

Donateur
Vervuiling kan prima, maar waar komt dan die beroerde compressie vandaan? Dat zou alleen kunnen als de kleppen dusdanig vervuild zijn dat ze niet meer goed afsluiten. Maar dan ben je wel best ver heen lijkt me...

• Leuk
Waarderingen: Luke

Luke

Forumguru
@hemi24 Denk je dat de kostprijs van deze poetsbeurt de ingreep waard is? Ik bedoel, het kost waarschijnlijk rond de 2000euri en da's misschien veel gezien de hoge km-stand, maar langs de andere kant heb je daar geen nieuwe of jonge tweedehands voor, natuurlijk. Ik had voor ogen bij aanschaf van het vtg dat ik er 300K mee zou willen rijden. Doe iets meer dan 30K per jaar (en ja, ik had diesel moeten kopen, dat was de logischer keuze maar ik wilde eens een benzine ervaren) :giggle:

@Tees inderdaad, des te meer bizar dat 98 tanken dan ineens en met onmiddellijke ingang ALLE klachten heeft opgelost (tijdelijk).

Luke

Forumguru
Vandaag even snel de wagen aan de computer gehangen: bij 3 van de 4 cilinders werd cilinderoverslag gelogd. Waarschijnlijk gaat de wagen binnen tijdens de herfstvakantie...

Bovenaan Onderaan