Zwarte tikjes (steenslag of pek?): wat er mee aan te vangen?

DannyG

Forumguru
Hoi iedereen,

Mijn vrouw en ik zijn de laatste twee dagen van onze vakantie in Frankrijk aan het beleven. Omdat de wagen daarstraks redelijk vies was, zijn we hem gaan wassen. Daarbij stelde ik vast dat er flink wat zwarte tikjes op de witte lak te zien zijn. Als je er met je duimnagel over heen gaat, wordt het een donker bruin veegje. Waarschijnlijk is dit afkomstig van de verschillende wegenwerken hier in de buurt.

Nu is mijn vraag wat ik het er het beste mee doe? Ik zou sowieso willen wachten totdat we dit weekend terug thuis zijn. Maar dan? DASTY van de Wibra is nogal agressief, maar mogelijks toch geschikt. Of kan ik beter iets anders doen?

Nog wat extra info mocht dat nodig zijn: OIII Candy White van mei dit jaar. Tikjes zitten er maximaal één week op en het is meestal koud en regenachtig weer geweest. Alleen vandaag was het warm en voor de volgende dagen voorspellen ze ook nog warm en zonnig weer.

Alvast bedankt voor de raadgevingen :jaja:

Groetjes,

Danny
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb daar ook wel eens last van en dat blijken meestal vliegenpoepjes te zijn, lastig te verwijderen maar met een reinigend poetsmiddel lukt het wel. Insecten vinden witte auto's leuker als andere kleuren.
Boeren keukenkastjes blauw is de beste kleur tegen vliegen, maar ik houdt niet zo van blauw.
 

turboturbo

Forumguru
Ik herken die zwart/bruine stipjes ook (op m'n zilveren Fabia)

Ik kreeg ze sinds de polijstbeurt heel goed weg tijdens het wassen met de washandschoen en shampoo. Voor het polijsten stond ik er altijd als een bezetene met zo'n gele spons op te rammen :nailbiting: (little I knew!) En idd kan kleien ook helpen. Ik heb zelf gele klei, een hele milde die geen marring oplevert.
 

DannyG

Forumguru
Wat een veelvuldige reacties op zo'n korte tijd :thumbsup:.

Vliegenpoepjes zijn het zeker niet (ook al ziet de wagen inderdaad soms zwart door de vliegen :thinking:.
Er zijn hier in de Franse alpen flink wat grondverschuivingen geweest door de aanhoudende regen. De wegen zijn ondertussen opnieuw aangelegd en je hoort uiteraard flink wat steenslag. Dus wat het is, is nogal zeker.

Als we terug thuis zijn, zal ik eens op zoek gaan naar zo'n kleikit en zien of we het daarmee weg krijgen. De wagen is immers nog gaan 2 maanden oud en dan heb je liefst nog geen tikjes.


Bedankt voor de antwoordjes :jaja: en ook voor het verhelderende filmpje.
 

CDK

Forumguru
Je spreekt van wegenwerken, dan zullen het zo goed als zeker teerspetters zijn. Daar zijn dure middeltjes voor en je kan kleien, maar doodsimpel een beetje wasbenzine doet ook wonderen en is niet schadelijk. Daarna wel weer iets van wax aanbrengen ter bescherming van je lak.
 

Goofy@5E

Forumguru
Ik gebruik voor dergelijke zaken WD40, krijg je praktisch alles van teer en vet mee weg inclusief remstof op de velgen die er moeilijk afgaat met gewoon poetsen,
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb zelf met wasbenzine niet zulke goede ervaringen op lichtmetalen velg voor deze 'pitjes'. Ze lossen goed op, maar ik zag ook een doffe waas op de velglak verschijnen waar ik had gepoetst. Daar was ik een beetje van geschrokken.
 

DannyG

Forumguru
:thumbsup::thumbsup::thumbsup: WD40 had ik totaal niet aan gedacht. Dat zal ik eerst eens proberen. Wasbenzine is ook een goede tip, maar WD40 heb ik thuis staan, wasbenzine niet.

En mocht die olie niet helpen, kan ik nog altijd voor kleien gaan (staat sowieso op het programma maar dan pas volgend jaar).

Thanks guys ... you're most helpful :dankje:
 

edero

Forumguru
Ik had met oud&nieuw brandplekken in mijn lak (Candy White) en deze verdwenen als sneeuw voor de zon met WD40.
Nu heb ik ook van die zwarte stipjes, en ga deze ook proberen te verwijderen met WD40.
 

fonzamundo

Forumguru
WD40 is ok en niet schadelijk, maar ik zou dat nu wel niet direct op je remklauwen spuiten :pieker:
Het is en blijft een 'olie' hé en denk dat je toch nog wel wil blijven remmen? :maakmegek:

Top tip overigens (zelf ondervonden): aluminium kan je i.c.m. heel fijne staalwol (00 of 000) en WD40 vrij maken van aanslag. Heb dit succesvol toegepast op de alu louvre ramen van de T2B
 

Joske

Forumguru
WB-detail is ideaal voor teerspetters :thumbsup:
é @Corné de Kluijver ;)

wil je liever hetzelfde product maar in een flashy verpakking en met een lekker aardbeiengeurtje? Kost je wel 17 keer meer per liter.. :D
==> https://www.carclean.nl/product/Gyeon/Q²M_Tar_500ml_Q²M_Tar_500ml_102925

Gyeon102925.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

edero

Forumguru
"...Voertuigen trekken grote hoeveelheden vervuiling en teer aan . Hoe meer PK's uw auto heeft en hoe aggressiever u rijdt; hoe groter het probleem wordt. Q²M Tar geeft u de mogelijkheid om uw auto sneller mooi te krijgen..."
Ooow, wat een slechte marketing...:banghead:
 

DannyG

Forumguru
"...Voertuigen trekken grote hoeveelheden vervuiling en teer aan . Hoe meer PK's uw auto heeft en hoe aggressiever u rijdt; hoe groter het probleem wordt. Q²M Tar geeft u de mogelijkheid om uw auto sneller mooi te krijgen..."
Ooow, wat een slechte marketing...:banghead:

Al een geluk dat ik dan geen RS heb maar een gewone 1.2 :maakmegek:.

Wist trouwens niet dat voertuigen dit aantrokken ... :pieker:
 
Bovenaan Onderaan