Zwarte doos vanaf 6/7/2022 in elke nieuwe auto

Roronoa

Actief lid

Vanaf nu een zwarte doos in nieuwe auto’s: goed voor de verkeersveiligheid of controlemiddel van verzekeraars?​


Vanaf 6 juli 2022 zit in alle nieuwe automodellen een zwarte doos, net zoals in vliegtuigen. Die slaat gegevens op waarmee het gerecht na een ongeval kan controleren wat je net voor een aanrijding met je auto aan het doen was. Een grote stap vooruit, zeggen voorstanders, want zo vermijd je discussies. Sommige waarnemers stellen zich echter vragen: ook je verzekeraar zou wel eens op een slimme manier van die gegevens kunnen gebruikmaken, meestal niet in jouw voordeel.

Artikel


1657049186734.png
 

Roronoa

Actief lid
1 april grap? :D Heb daar geen topic over gevonden dus dacht het nieuwtje te delen voor diegene die het nog niet wisten.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Auto’s krijgen een ‘bulletproof’ datarecorder die gegevens opslaat: een Event Data Recorder (EDR).
Dit verplicht de Europese regelgeving op auto’s, bestelwagens, vrachtwagen en bussen.
De techniek zal in het systeem van de auto verwerkt zijn. Naar verluidt worden auto’s zo’n 100 euro duurder door de functie en behoort het tot de verplichte uitrusting van alle voertuigen die in Europa vanaf juli 2022 nieuw verkocht worden.

Zo’n, door Europa verplichte, EDR houdt verschillende technische waardes van je auto in de gaten. Zo kan je achteraf de snelheid, het motortoerental, de stuuruitslag, remkracht, enz. teruglezen: de data worden alleen onthouden als er een ongeval plaatsvindt en wel de gegevens van 30 seconden vóór het ongeluk en 10 seconden er ná worden dan bewaard.

Hoewel sommigen zich wellicht druk maken om de privacy, is het belangrijk om te vermelden dat verzekeraars nooit toegang krijgen tot de data (hmmm, nóg niet?, Het politierapport ook niet?). Ook worden gesprekken tussen passagiers niet opgenomen.

grtsss & sterkte.... (bron: Autovisie)
 

Canon-Eye

Forumguru
behoort het tot de verplichte uitrusting van alle voertuigen die in Europa vanaf juli 2022 nieuw verkocht worden.
Volgens mij gaat het niet om nieuw verkochte auto's, maar om de auto's waarvoor vanaf nu een nieuwe typegoedkeuring wordt aangevraagd.
 

gehaktbal

Forumguru
Vind het wel een vooruitgang, zo'n kastje. Kan in veel gevallen een hoop 'gezeur' schelen.

Als je je zorgen maakt over privacy, zou ik juiste een 'connected' car overslaan. Maar om de één of andere reden hoor je daar dan weer niemand over. Want blijkbaar betalen we graag met onze privacy als de auto ons zelf kan aangeven wat het volgende stekker-station moet zijn (die nou toevallig nét even langs een MCD zit die net even wat centjes aan de kaartmaker heeft betaald.. bijvoorbeeld).
 

Tees

Donateur
Ik wil je best vertellen dat ik geen connected car zou willen, en als ik zo'n Mijn Skoda box in de auto had zitten, dan was die al met gaten doorboord retour Pon gegaan. @Captain Hook kom er maar in!

Een zwarte doos zonder communicatie mogelijkheden zou ik overigens geen bezwaar tegen hebben, die kunnen ze in geval van een ongeval prima achteraf uitlezen. En dat lijkt precies het geval te zijn bij deze datarecorder, en die onthoudt dan ook nog eens alleen de laatste 30 seconde. Dus ik zie hier niet enorm veel kwaad in.
 
Laatst bewerkt:

dn-co

Actief lid
Wellicht rijden velen van jullie al rond met een EDR in de auto.
Mijn S3 uit 2018 heeft ook een EDR aan boord. Screenshot_20220804-073833_MyKODA.jpg
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Oh, dat zeer zeker.

Maar het is vrijwel altijd praten tegen dovemansoren. :wavecry:
'Men' neemt het zelden serieus, of is het allemaal overdreven, of nog erger, de bekende dooddoener "maar ik heb niks te verbergen". :shutup:
 

Tees

Donateur
@blackswamp30 er zijn al heel erg lang standaarden voor EDRs, eerst vooral landgebonden (VS bijvoorbeeld heeft al behoorlijk lang EDR regelingen), maar sinds een paar jaar ook internationaal. Ik denk dus dat die EDR die in de S3 zit niet anders is dan het soort dat erin komt vanaf dit jaar.

En waarom zouden ze encrypten als je toch alleen maar lokaal kan uitlezen? Wat heeft Skoda aan die data? Dan moeten ze elke keer die data decrypten voor als de instanties daarom vragen (al dan niet via de rechter), lijkt me helemaal niet interessant voor ze. Die connected systemen geven toch al bakken met data door, denk niet dat een EDR iets toevoegt voor een fabrikant.
 

gehaktbal

Forumguru
Ik denk dat je gelijk hebt @Tees. Het lijkt er op dat de EDR die al eerder toegepast was niet encrypt is.

Ik ging er eigenlijk automatisch vanuit dat de info alleen voor de fabrikant was. Beetje het idee met een digitaal serviceboekje wat niet zomaar iedereen kan invullen, tenzij je er munnies voor betaalt. (afgezien van wanneer er een print wordt gemaakt om in te zien).

Edit: stukje weggehaald wat Tees al aangaf in z'n post.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan