Zwabberende Michelin Primacy 5 banden

...........Hoe heb je de Kogeldruk gemeten als ik mag vragen? Met een weegschaal? Of zijn daar tegenwoordig kogeldruk meters voor caravans?
Ik weet wel dat kogeldruk een enorm verschil kan maken zelfs enkele kilo’s......
Ik heb de kogel druk gemeten met zo’n vierkante inveerstang. Zal niet op 5 kg nauwkeurig zijn gok ik

....Zware spullen zoveel mogelijk in auto, zo dicht mogelijk tegen achterbank.
Sowieso zoveel mogelijk gewicht in auto en zo min mogelijk in caravan.
Zware dingen in caravan zoveel mogelijk laag leggen dicht bij as.
Hoe zit t met verdeling van links en rechts in caravan......
Verdeling links rechts nooit specifiek op gelet , maar dit is ongewijzigd.

Gewicht laag en op as etc houden we altijd rekening mee

En, wat nog niet voorbij is gekomen, zijn je voorbanden wel goed op spanning?
Voorbanden staan op 2.5 (volgens tabel in tankklepje)

Laatst bewerkt door een moderator:

andrehj

Forumguru
Ik heb de kogel druk gemeten met zo’n vierkante inveerstang. Zal niet op 5 kg nauwkeurig zijn gok ik
Die dingen zijn notoir onnauwkeurig. Het beste gaat dit met een balkje op een personenweegschaal. Deze laatste methode heeft tevens als voordeel dat die in de meeste huishoudens toch al aanwezig is en je dus niks hoeft aan te schaffen.

Tman0961

Forumguru
Ik zou in eerste instantie de ophanging inclu alle rubbers goed laten controleren, zoals eerder geopperd.
Als daar niets uitkomt kun je van forumlid die in de buurt woont wellicht hulpveren lenen, of kopen, deze achter steken en daar eens mee testen. Kijken of dat verschil maakt.

Iets aan de achterzijde van je wagen, of een combinatie van factoren vermoedelijk, zorgt voor deze klachten. Ik kan me niet voorstellen dat dit alleen in je banden/bandenspanning zit.

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Mijn inziens zijn hulpveren voor deze combinatie heel zinvol om de laatste, vervelende symptomen te verminderen....maaarrrrrr niet om een instabiele combinatie op te lossen.

In de basis zou de combinatie met de normale samenstelling normaal moeten kunnen bewegen en zouden hulpveren als 'toetje' kunnen dienen om ingezakte kont of 'deinen' iets te verminderen (eventueel i.c.m. met een dikke stabilisator (AKS3004 bijv).

Ook interessant overigens om te kijken hoe goed je stabilisator is afgesteld en hoe de 'wrijvingsblokjes' nog zijn

PizzaPieter

Donateur
Ik heb het altijd als een heel fijne toevoeging ervaren om 3004 stabilisator te hebben ipv de lichtere variant. Drempels, minder windgevoelig en minder deinen over de oneffenheden vd snelweg

MarkvdD

Forumguru
Eens met @PizzaPieter , hulpveren kunnen een mooie toevoeging zijn maar zijn in de basis niet nodig voor een goede wegligging.

Ik zou echt eerst met de variabelen bandenspanning en kogeldruk gaan testen. En je ophanging eens grondig laten inspecteren. Wie weet is er nog maar weinig speling waarvan je met een enkele auto geen last hebt maar met belading en caravan opeens wel.

Tman0961

Forumguru
Vwb de hulpveren, eens hoor. Ze zouden niet nodig moeten zijn. Echter als na inspectie van het onderstel er niets uitkomt, en met de hulpveren het probleem weg is, de oorzaak toch ergens in de ophanging moet liggen lijkt me. Dus de suggestie is niet als definitieve oplossing bedoeld, maar als onderdeel van de diagnostiek. Vandaar de suggestie om de veren te lenen ergens.

Bovenaan Onderaan