Zwabberende Michelin Primacy 5 banden

Op stic
Die 3,5 bar zou ik eerst maar eens terug brengen naar een 2,8 bar achter en een 2,5 voor
En die 4,5 bar van je sleurhut banden, is die ook misschien niet te hoog ??
Heb geen sleurhut dus weet ook niet wat hiervan voorgeschreven (advies) is kwa druk....
4.5 bar klinkt inderdaad hoog, maar dat staat op sticker bij de as van de caravan

EdK

Forumguru
En wat geeft de fabrikant van de banden op ?
Kun je vaak terug vinden op hun website

Want een stikker bij de as kan door een ieder geplakt zijn en zegt mij niets

hemi24

Forumguru
We hebben de bagage uit kofferbak in caravan gelegd. Zwabberen op achteras was toen minder alleen toen begon de caravan te slingeren maar dat was beter op te vangen. Kogeldeuk was toen maar 60 kg
Ik zou het eerder andersom doen...

Neigt toch een beetje naar versleten schokdempers.
Kogel wel goed ontvet, zodat de anti slingerkoppeling goed z'n werk kan doen?

Dat is om te beginnen wel al 0,3 bar lager, dat kan een groot verschil maken. Ik zou inderdaad zoals @EdK ook schrijft eens met een lagere bandendruk gaan rijden met de caravan. Eens kijken hoe dat uitpakt.
Ik zal dit proberen, gevoelsmatig zou ik verwachten dat dit het probleem groter maakt, maar het is het proberen waard.
Maar is natuurlijk tegenstrijdig met advies in tankklepje

Ja kogel is droog en schoon.
Minder kogeldruk was minder zwabber op de achterbanden.

Als het de schokdempers zouden zijn, merk je dit ook zonder caravan?
Ik zou het eerder andersom doen...

Neigt toch een beetje naar versleten schokdempers.
Kogel wel goed ontvet, zodat de anti slingerkoppeling goed z'n werk kan doen?

MarkvdD

Forumguru
Als ik het zo lees zou ik het toch het eerst in de banden of bandenspanning zoeken want dat lijkt het enige wat veranderd is, toch?

Daarna in de kogeldruk.

Wanneer ga je weer met de caravan op pad om dan met een lagere bandenspanning te kunnen testen?

Als ik het zo lees zou ik het toch het eerst in de banden of bandenspanning zoeken want dat lijkt het enige wat veranderd is, toch?

Daarna in de kogeldruk.

Wanneer ga je weer met de caravan op pad om dan met een lagere bandenspanning te kunnen testen?
Ja klopt, banden zijn anders.
Verder is alles gelijk gebleven.

Over 10 dagen gaan we weer rijden (waar ik nu al tegenop zit).

andrehj

Forumguru
We hebben de bagage uit kofferbak in caravan gelegd. Zwabberen op achteras was toen minder alleen toen begon de caravan te slingeren maar dat was beter op te vangen. Kogeldeuk was toen maar 60 kg
Dat is precies verkeerd om.
Je moet de auto (vooral aan de achterkant) zo zwaar mogelijk hebben, de kogeldruk ook zo hoog mogelijk, en de caravan zo licht mogelijk. Daarmee bereik je dat de (achterkant van) de auto de baas is en blijft over de caravan.
Dus die bagage vanuit de caravan weer terug de auto in.
Als je de kogeldruk wilt verhogen, moet je bagage van achteruit de caravan naar voren verplaatsen. Niet bagage vanuit de auto naar de caravan brengen.

Als jij dan nog steeds een zwabberende achteras hebt, dan zit daar ergens iets niet lekker. Dan moet die auto op de brug, en moet je een goede monteur eens uitgebreid laten kijken of er niet ergens een draagarm of -rubber te veel speling heeft.

Ik geloof er niks van dat dit aan je Michelin Primacy 5 banden ligt. Michelin maakt als topmerk echt geen rommel.

Laatst bewerkt:

Arjan1985

Forumguru
Probeer zoveel mogelijk zware dingen achter in de auto te leggen en de caravan zo ligt mogelijk houden. Hoe heb je de Kogeldruk gemeten als ik mag vragen? Met een weegschaal? Of zijn daar tegenwoordig kogeldruk meters voor caravans?
Ik weet wel dat kogeldruk een enorm verschil kan maken zelfs enkele kilo’s. Veel met boten gereden. Te lichte kogeldruk was slingeren. Soms te veel kogeldruk gehad en dan ging die duwen/deinen.

@andrehj ja precies je was me net voor ;)

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Leg de zware bagagedelen zo ver mogelijk naar voren, en zo laag mogelijk in de auto, dus als dat kan, net achter de voorstoelen op de grond. En de zware dingen in de caravan zoveel mogelijk onderin boven de as.
Dit heeft weinig tot niets met het merk/type banden en bandenspanning te maken.

PizzaPieter

Donateur
Ik hoor sommigen de dingen zeggen die ik ook zou doen:

Bandenspanning auto achter ca 2.8
Kogeldruk rond de 80 (70 is echt weinig)
Zware spullen zoveel mogelijk in auto, zo dicht mogelijk tegen achterbank.
Sowieso zoveel mogelijk gewicht in auto en zo min mogelijk in caravan.
Zware dingen in caravan zoveel mogelijk laag leggen dicht bij as.

Hoe zit t met verdeling van links en rechts in caravan. Ik gebruikte een caravan Wever van Reich en hield een aan max van 50kg verschil tussen links en rechts.

Bovenaan Onderaan