Zuid Spanje heen en weer (2.0 Superb Combi 2.0 TSI DSG 6)

RayDelft

Forumguru
Zojuist ben ik terug van een retourtje Spanje, regio Murcia. De rit was in totaal ruim 5000 km waarmee ik nmiddels ook de 10.000 km met mijn S2 voorbij ben.
In Frankrijk en Spanje heb ik loodvrije 98 getankt en ik heb het idee dat dat toch nogal scheelt. De motor lijkt meer vermogen te ontwikkelen en smeuiiger te rijden. Het kan natuurlijk ook zijn dat de lange ritten de motor hebben geholpen bij het verder inrijden en datíe daarom zo lekker loopt. Ik ben er nu wel zo'n beetje zeker van dat ik hem niet laat chippen. Hij is als het moet bloedsnel en trekt moeiteloos volbeladen de soms steile lange hellingen op. (De route over Clermont Ferrand). Het verbruik is me ook nogal meegevallen. Ik moet het nog exact uitrekenen, maar het ligt iets beter dan 1 op 12. Ik heb goed doorgereden maar niet geraced. Ook in Frankrijk wordt geflitst en de gendarmerie is niet mals. Op de tolwegen reed ik meestal zo rond de max toegestane snelheid ca 130-140. Op sommige rustige trajecten 150 a 160 km/u.
Enkele kilometers heb ik even echt gas gegeven. Ook bij 180 km rijdt de auto nog zo comfortabel dat het helemaal zo hard niet lijkt te gaan. Voor de vakantie heb ik er voor het eerst minder dan een halve liter olie in gedaan, maar nu bij terugkomst is het peil niet noemenswaardig gezakt. De airco hield de boel ook bij zeer hoge temperaturen comfortabel. De motor blijft ook bij doorrijden bij temps van 35+ op 90 graden staan en de olie kwam niet boven de 108 graden uit. Kortom, ook bij zware omstandigheden houdt de Tjech zich voorbeeldig. In Zuid Spanje vlak voor de terugreis vielen er enkele druppels regen, of beter gezegd modder. Het buitje voerde kennelijk veel woestijnzand mee. De auto was bijgevolg beige-bruin, maar dan ook helemaal. Op de terugreis hebben we in zuid Frankrijk overnacht en daar parkeerde ik de auto onder zo'n beetje de enige boom op het terreintje bij het hotel. Dat was dom. In die boom logeerden kennelijk ook honderden vogels. Vanochtend was de stoffig bruine auto geheel ondergescheten! Hij zag er niet meer uit. Honderden flatsen! Ik had een emmer water en mijn ijskrabber(!) nodig om de ruiten weer doorzichtig te maken. Zojuist onderweg begon het in Belgie flink te plenzen en dat heeft enigzins geholpen. Morgen maar eens met veel water rustig laten inweken en afspoelen. Al met al, het is een heerlijk stille en comfortabele reiswagen.
Mijn enige punt van kritiek heeft me ook dit maal weer dwars gezeten. Die Columbusnavigatie maakt me dol. Om de haverklap meldt hij files en wil hij omrijden. Er staat dan bijvoorbeeld dat de voorgestelde nieuwe route + 15 kilometer en + 30 minuten trager is dan de originele route, maar dat de file een vertraging geeft van 88 minuten. Op de heenweg heb ik nabij Parijs het voorstel geaccepteerd. Dat doe ik nooit meer. Je ziet namelijk niet van te voren hoe de alternatieve route loopt. Bijgevolg kwam ik op de oude Periferique terecht hetgeen me bijna 2 uur heeft gekost! Op de terugweg ook steeds filewaarschuwingen van apocalyptische omvang en ook weer nieuwe routevoorstellen. Ten eerste , de vreselijke files stonden er niet, en voorzover het verkeer vertraagd was viel het allemaal nogal mee. Het oproepen van de TMC geeft ook al weinig info waar je wat aan hebt. Je krijgt dan een opsomming van wegnummers waar vetragingen zijn, maar mij is dan vaak onduidelijk waar die files zijn en hoe ver ik er nog vanaf ben. Er staat dan bijvoorbeeld A1/D16 Villeron. Ik begrijp dat ik zelf op de A1 zit, zo'n ei ben ik nou ook weer niet. Maar waar is de D16 en waar is Villeron? en hoe ver is het nog weg? Waarom zegt dat ding nu niet over 12 km op de A1 een file van 6 km? Daar heb ik wat aan. Enfin, er moet wat te mopperen blijven en ik heb heel wat gemopperd op dat ding. Bijvoorbeeld omdat hij op een provinciale weg roept: Rechtsaf slaan. Er is dan helemaal geen rechtsaf. Wel is er vaak een van links komend kleiner weggetje. Colubus bedoelt dan dat ik de hoofdrijbaan moet blijven volgen en niet dat weggetje links op moet, en roept dan rechtsaf slaan, terwijl het feitelijk rechtdoor is. Ook afslagen tellen op rotondes klopt vaak niet. In Spanje heb je vaak op rotondes van/naar 1 richting twee gescheiden rijbanen, namelijk 1 van de rotonde af, en 1 naar de rotonde toe, gescheiden door een middenberm. Columbus ziet dat dan als twee afslagen. Als je rechtdoor moet zegtíe dus, neem de 3e afslag ipv de tweede. Dat soort dingen dus. Ik bedenk me dan dat in een Bentley dezelfde navigatie zit en dan heb je echt reden om je op te winden.
Maar goed, als de helft van mijn ervaring zoals je hier ziet bestaat uit mopperen over de navigatie, dan heb je eigenlijk niks te mopperen. Pure luxeproblemen dus. Dat zie ik ook wel.
De xenon heb ik nu ook goed leren kennen, op van die pikdonkere landweggetjes zonder verlichting. Wat een zicht, en het is prachtig hoe je de lampen op die bochtige bergweggetjes ziet meebewegen. Ik was alleen bang dat die enorme lichtbundels roedels herten en kuddes wilde zwijnen zouden lokken.
Morgen geef ik mijn Superb een lekker bad, en zal ik hem bedanken voor de vele prettige kilometers.:xyxthumbs:
 

Cordoba

Forumguru
Ray, behalve het vermogen, zijn er nog 2 redenen waarom je eventueel zou kunnen tunen:
- meer koppel over een groter toerenbereik, waardoor je schakellui kan rijden
- lager brandstofverbruik

Wat de navigatie betreft, ik weet niet of de Columbus ook de mogelijkheid heeft waarbij je in een soort pictogram ziet welke afslag je moet hebben, dat zou zowel bij de rotondes, als bij de kleine weggetjes van links, duidelijkheid moeten verschaffen.
 

RayDelft

Forumguru
Ray, behalve het vermogen, zijn er nog 2 redenen waarom je eventueel zou kunnen tunen:
- meer koppel over een groter toerenbereik, waardoor je schakellui kan rijden
- lager brandstofverbruik

Wat de navigatie betreft, ik weet niet of de Columbus ook de mogelijkheid heeft waarbij je in een soort pictogram ziet welke afslag je moet hebben, dat zou zowel bij de rotondes, als bij de kleine weggetjes van links, duidelijkheid moeten verschaffen.

Ja gelukkig verschijnt er wel zo'n pictogram in de maxidot en dat helpt.
Over het chippen, het is zoals met alle dingen, als je het niet hebt, mis je het nog niet echt. Als ik het wel gedaan heb, zal ik ongetwijfeld roepen dat het fantastisch is.
Maar voorlopig lijkt het me genoeg zo, ookal scheel het vooral in het koppel inderdaad een heleboel.
 

Sparkie

Forumguru
Een groot voordeel van de Columbus vind ik de zoomfunctie. Een plaatje vertelt vaak meer dan 1000 woorden.

Komend weekend geven we de dame de sporen. Dit keer niet naar het zuiden, maar naar Denemarken.

Volgend jaar zit ik eraan te denken om ook richting Spanje te rijden. We hebben een mooi huisje met zwembad op het oog op een berghelling. Waarschijnlijk gaan we het zo doen dat ik met de auto in een aantal dagen naar Spanje rij en vrouw en kinders het vliegtuig nemen. Zuid Frankrijk vinden ze net ver genoeg om mee te rijden, maar om dan nog ruim 800 km verder te gaan word ze te gortig.
 
Als ik je verhaal lees Raydelft, kan ik niet wachten tot januari m'n Ocatvia RS komt. Misschien maar in feb een weekje naar het zuiden....
 

Canon-Eye

Forumguru
Een groot voordeel van de Columbus vind ik de zoomfunctie.
Voordeel ten opzichte van welke andere satnav dan?
Zelfs mijn meer dan 5 jaar oude niet-breedbeeld-TT geeft een prima overzichtelijk beeld van wat me te wachten staat, zelfs als ik niet uitzoom. En intussen blijft de maxidot vrij voor de informatie die ik uit de boordcomputer wil zien.
 

kupper

Nieuw lid
Herkenbaar het Columbus issue. De file meldingen zijn complete onzin. Op het niveau van de eerste TT met TMC. Het algoritme is hopeloos slecht. Ik heb het uitgeschakeld tijdens de rit naar het zuiden. VW zou een een paar slimme koppen erop moeten zetten om een aantal functionaliteiten uit de Columbus te verbeteren.

Kupper
 

andrehj

Forumguru
Ray, behalve het vermogen, zijn er nog 2 redenen waarom je eventueel zou kunnen tunen:
- meer koppel over een groter toerenbereik, waardoor je schakellui kan rijden
Hij heeft al een DSG, veel schakeluier wordt het niet :laugh:.
(En ik wil ook nooit meer zonder automaat)
 

Sparkie

Forumguru
Voordeel ten opzichte van welke andere satnav dan?
Zelfs mijn meer dan 5 jaar oude niet-breedbeeld-TT geeft een prima overzichtelijk beeld van wat me te wachten staat, zelfs als ik niet uitzoom. En intussen blijft de maxidot vrij voor de informatie die ik uit de boordcomputer wil zien.
Mijn vorige af-fabriek satnav uit de Citroen C4 Picasso (RT3ev) had het niet, dus is dat voor mij een mooie extra feature.
Sowieso gebruik ik de maxidot niet voor navigatiedoeleinden.
 

o2bm

Lid
De tmc meldingen in de columbus zijn eenvoudig uit te zetten of op handmatig. Dan wordt netjes gevraagd of er omgereden moet worden...
 

RayDelft

Forumguru
De tmc meldingen in de columbus zijn eenvoudig uit te zetten of op handmatig. Dan wordt netjes gevraagd of er omgereden moet worden...

Hij staat inderdaad op handmatig en vaagt netjes of er omgereden moet worden. Mijn punt is: De filemeldingen slaan nergens op en bovendien zegt hij niet waar die file dan staat en hoe het alternatief dan verloopt.
Vandaag had ik ook een mooie, een filemelding met een vertraging van 1 minuut! Die file heb ik overigens niet gezien, maar ja, die zou dan ook maar 1 minuut zijn geweest. :)
 
Bovenaan Onderaan