Zonnenbrand creme in de lak

• Onderwerp starter Deleted member 3195
  • Startdatum
D

Deleted member 3195

Goedendag,

Terug van vakantie en gelijk een vraag.
Bij de deuren van de kinderen zitten allerlei kleine vingers op de lak die er niet meer uitgaan.
Het lijkt op vingers die er door met zonnenbrand creme in zijn gekomen.

Kent iemand dit probleem en hoe hebben jullie dit opgelost?

Vriendelijke groet,

Eric Verbeek

The bone collector

Senior Member
Ik weet niet of het ook helpt, maar voor ingebrande vogelpoep wordt soms commandant 4 gebruikt. Eventueel eens kijken op commandant.nl. Ik heb er persoonlijk wel geen ervaring mee.

cyberbob877

Nieuw lid
Dat wordt poetsen

Hallo,

Er zijn 2 opties om de vlekken te verwijderen.

1. Detailing Glay http://www.carclean.nl/product/Megu..._473_ml_met_50gr_Clay_Bar_G1116EU_100050.aspx

Het klinkt vreemd je auto kleien maar het werkt perfect, Het verwijderd aanslag van b.v. boomsappen pekkel enz. Dit is een onschuldig product en redelijk dummy proof :D. Lees wel de gebruiksaanwijzing goed door voor gebruik.

2. Polijsten

Dit zal ik je pas aanraden als optie 1 niet werkt. Met polijsten slijp je een minuscuul laagje van je blanke lak af zodat deze er weer als nieuw uit ziet. Let wel op dit is absolute niet dummy proof. Als je hier geen verstand van hebt zal ik je adviseren om naar iemand toe te gaan die dit wel heeft omdat als je dit verkeerd doet er blijvende schade kan ontstaan.

Tot slot zorg ten alle tijden ervoor dat het te behandelen oppervlak schoon en droog is en zich niet in de volle zon bevind.

Ik hoop dat je met deze tips je probleem kan verhelpen.

Groeten,

Cyberbob877

Constant

Erelid
In zonnebrandcreme zit een stofje om het watervast te maken zodat je je zonnebrand niet verliest door zweten of zwemmen. En een stofje om het aan je huid te laten kleven. Ik denk niet dat het erin is gebrand, maar dat het logischerwijs nauwelijks met water is te verwijderen omdat het goed kleeft en watervast is.

Voor mijn kleding gebruik ik Treffer om zonnebrandcreme er weer uit te halen, zit een soort sinaasappelconcentraat in. Het is veilig voor de kleur van mijn kleding, maar durf niets over autolak te zeggen. Ik zou de agressievere methodes voor het laatst bewaren (het zou me trouwens niets verbazen als de vlekken na een paar maanden en een aantal keer wasstraat vanzelf verdwijnen). Wasbenzine kon vroeger helpen, maar moderne autolakken kunnen er erg slecht tegen. Ik zou bovenstaande klei-tip als eerste proberen.

Cordoba

Forumguru
sinaasappelconcentraat zou wel eens een zuur kunnen bevatten (vergelijkbaar met citroenzuur), dus daar zou ik er voorzichtig mee zijn.

Inderdaad eerder genoemde 'klei-methode' kun je veilig proberen. Veel zonnecreme bevatten ook vetten, je kan proberen of je met een doekje met wat alcohol de vlekken kunt oplossen. (betekent wel dat je waslaag ter plekke wordt aangetast, dus die zul je opnieuw moeten aanbrengen).

Constant

Erelid
Als regelmatig zonnebrandgebruiker vind ik het raar dat de kindertjes vingerafdrukken hebben achtergelaten (of hadden de kindertjes zichzelf net ingesmeerd?). En anders zou ik andere zonnebrandcreme overwegen, want dit is niet alleen nadelig voor je auto, want dan blijft de zonnebrand ook niet zitten waar het had moeten blijven (de kindertjes).

Zijn het niet "gewone" vette vingers (na het eten van een boterham of na bijv. bezoek aan de McDonalds)? Vet laat zich niet altijd makkelijk verwijderen met een gewoon sopje, maar zal vroeg of later verdwijnen. Succes met de klei.

Octavarium

Actief lid
Ik denk dat flink boenen met wax ook wel werkt in dit geval. Dat is minder grof dan commandant 4. Ik heb hele slechte ervaringen met commandant en heb mijn civic destijds volledig moeten laten polijsten omdat er allemaal schuurplekken in de blanke lak kwamen, dus ik zou daarmee oppassen.
Ik gebruik valma wax voor alles (dat groene goedje wat al 30 jaar op de markt is).. Ik heb daarmee ook de krassen van hondennagels uit mijn achterbumper gekregen. Het is vaak wel flink boenen, maar ik krijg vrijwel alles uit de blanke laklaag daarmee. Ik gebruik het zelfs om de roet-aanslag van mijn sierstukken te krijgen :)

SuperBeeb

Forumguru
Had dit topic ooit gelezen, gisteren auto gewassen en met (tig jaar oude) turtlewax over de plekken gegaan. Scheelt inderdaad aanzienlijk! Straks eens kijken hoe het er na de regen van vannacht uitziet.

Mark69

Senior Member
Ik vraag mij af of het van de zonnebrand is. Wij kregen in onze vorige auto vlekken van de toetenpoetsers.

Intensief poetsen hielp niet. Om het niet erger te maken heb ik het maar gelaten.

Taffy

Forumguru
ik gebruik ze nog dagelijks voor de klein mannen! :tongue:

maar wij noemen dat gewoon "vochtige doekjes" ....

Het was mij geen onbekende benaming....
En ook ik gebruik ze dagelijks voor m'n werk..schoonmaken van inktjetcartridges van inktjetsystemen....:jaja:

Cordoba

Forumguru
Ingebrande zonnebrandcreme is inderdaad berucht, zoek maar eens op een detailingforum. Die vochtige doekjes/toetenpoetsers bevatten waarschijnlijk ook één of ander middel dat inbrandt in de lak. Ik zou zeggen géén Commandant gebruiken, maar auto wassen, kleien, en een paintcleaner erover heen en kijken wat er dan nog over is van de vlekken, en dan eventueel middelgrof polijsten.

Adoks

Senior Member
Been there done that. Zonnebrand creme krijg je er niet zomaar af, maar het gaat prima af met de juiste middelen. Kleien werkte prima bij mij of was het nu de paint cleaner van Meguiar's.

Anyway, het gaat d'r af ;)

Cordoba

Forumguru
@Adoks Als het langer blijft zitten, en zeker bij donkere kleuren en een vakantie met veel zonuren, dan kan het echt inbranden en redt je niet met alleen kleien/paint cleanen. (ook afhankelijk van merk/type zonnebrand enz. dus het ene geval is het andere niet)

SuperBeeb

Forumguru
Zit er al mnstens een jaar op, mogelijk langer (vorige eigenaar). Alsik t grotendeels wegkrijg met Turtlewax, ben ik al tevreden. Ben niet zo'n kleier/detailer ;)

Bovenaan Onderaan