Zomerbandentest 2015 ANWB / ADAC: De ongecensureerde resulaten.

andrehj

Forumguru
Zomerbandentest 2015

Omdat de ANWB en ADAC afrondingsfouten maken, en bovendien de resultaten naar eigen inzicht rangschikken heb ik hun meetresultaten in Excel gezet en netjes op eindscore gerangschikt. Ieder kan dan voor zich beslissen wat ie belangrijk vindt.
Bovendien heb je nu in één overzicht alle resultaten, iets wat helaas op de websites niet meer te vinden is.
Hier de resultaten van 185/60R15:
Zomerbandentest 2015 ADAC 185-60-R15.jpg

En hier de resultaten van 205/55R16:
Zomerbandentest 2015 ADAC 205-55-R16.jpg

Flit

Lid
Opvallend lage score van continental in de 205 maat. Die levert PON als importeur zijnde van zowel dit merk band als automerk Skoda de combinatie maar al te graag af op nieuwe auto's. Bovendien een van de duurste banden. Tevens dat Michelin als enige ruim onder de score van 2,0 duikt tov de rest.

KWc

Lid
nam voorheen altijd Michelin energysaver want ging bij mij 100.000 km (2 jaar) mee. Nu ik echter zie dat ze minder presteren op nat wegdek denk ik er toch aan om over te stappen op goodyear want die lijkt over hele lijn goed te presteren.

Cordoba

Forumguru
Ik rij sinds een paar maanden op Goodyear Efficient Grip Performance (maat 195/50x15"), en tot nu toe bevallen ze prima. Overigens is de score wat lastig direct te overzien in de verschillende deelscores op deze manier.

@andrehj Weet je wat voor auto ze voor deze test gebruikt hebben? Een voor- of een achterwielaandrijving kan aardig invloed op de scores hebben, en ook andere zaken (zoals zwaartepunt, wielbasis) hebben hun invloed. Ik neem aan dat wel steeds voor de optimale bandenspanning per as is gekozen.

andrehj

Forumguru
Auto: Volgens mij een Golf (voor 205/55R16) en een Polo (voor 185/60R15).

Over Conti: De Premiumcontact 5 doet het prima in de test (weliswaar nummer 4 in de grootste maat, maar de verschillen met de eerste 3 zijn zeer klein en voor de gemiddelde gebruiker nauwelijks merkbaar). De Ecocontact scoort idd wel vrij slecht.

Wat mij verder opvalt:
  • De Michelin Primacy 3 scoort zeer goed, nauwelijks slechter op het gebied van brandstofverbruik en slijtage dan de Energy Saver, maar wel veel betere grip op nat wegdek.
  • De 205/55R16 banden zijn volgens de score veel stiller dan de 185/60R14 banden, maar kijkend naar de dB's van de bandenlabels zie ik nauwelijks verschillen. Hier snap ik nog niets van.
  • Bij de premium merken zijn de verschillen op het gebied van brandstofverbruik zeer klein geworden. Die had ik groter verwacht.
  • De Bridgestone Ecopia is helemaal afgestemd op de tests die voor de labels worden verricht (brandstofverbruik en natte remweg) en scoort daarmee als enige een dubbel A-label. Op andere eigenschappen valt deze band echter finaal door de mand, waardoor de band ergens onderaan eindigt. Zoveel zegt dat label dus....

Cordoba

Forumguru
Het verschil tussen de brede banden en de smallere banden qua geluid: ligt dat verschil in de test niet aan de testauto? (beter geïsoleerde Golf t.o.v. een kleinere en minder goed geluidsgeïsoleerde Polo)

andrehj

Forumguru
Misschien wel, maar ze meten niet alleen het geluid binnen, maar ook buiten de auto. En ook buiten de auto scoort de 205/55R16 veel beter.
Bovendien wordt de dB-waarde van het bandenlabel ook buiten de auto gemeten (het voorbijrijgeluid). En in dat label zie je de verschillen niet.

andrehj

Forumguru
Nog een leuke over geluid: Vergelijk eens bij de 185/60R15 van de bovenste vijf het "Aussengeräusch" met de score in dB: De twee banden die volgens de test het meeste lawaai maken (score 4.1) hebben het label met de laagste waarde (67 dB)... :sterretjes::pieker::banghead:

• Leuk
Waarderingen: Flit

Wijnand850

Forumguru
nam voorheen altijd Michelin energysaver want ging bij mij 100.000 km (2 jaar) mee. Nu ik echter zie dat ze minder presteren op nat wegdek denk ik er toch aan om over te stappen op goodyear want die lijkt over hele lijn goed te presteren.

Ik rijd al jaren op Energy savers (en met verschillende auto's) en herken het zogezegde verminderde weggedrag bij nat wegdek totaal niet. In tegendeel. Zelfs met extreem nat wegdek blijft de grip riant aanwezig. ASR lampje brandt in mijn auto bij nat wegdek alleen als de Vredestein snowtracs er onder zitten, maar ja dat zijn dan ook winterbanden :). De rest van de bevindingen bij deze band klopt wel met mijn ervaring (ze gaan inderdaad ontzettend lang mee, zijn stil en dragen bij aan een laag verbruik) dus ik zie geen enkele reden om de volgende keer niet weer voor Energysavers te kiezen.

Flit

Lid
Onder een Superb (topicstarter) moeten minimaal 16" velgen liggen ivm de remklauwen toch? Gebruikelijker en optisch beter onder een dergelijke auto is echter meer iets van 18"? 16" onder een Superb oogt erg ielig.

• Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Energysaver stop bij de 16" bandenmaat. Dat is teleurstellend voor de mensen die op grote voet leven.
Het goeie nieuws is voor die mensen is (getuige de 205/55R16 test) dat de Primacy 3 op het gebied van slijtage en brandstofverbruik bijna net zo goed scoort als de Energy Saver, maar beter scoort op grip, en bovendien ook in grotere maten verkrijgbaar is.
Daarmee hou je wel het nadeel dat een grotere maat sowieso een hoger brandstofverbruik geeft, maar beperk je dit nadeel wel zoveel mogelijk.

Skoda-MAN

Forumguru
ik vindt de eigenschappen op natte weg erg belangrijk, bij nat weer gebeuren de meeste ongelukken. Op een droge weg doen alle A-merken het wel goed.
Als je een auto als vervoermiddel en niet als raceauto gebruikt verhoog je ook de veiligheid op de weg.
Zelf heb ik nu 205/55R16 ContiEcoContact 5, wegligging droog=goed, nat=redelijk tot goed, koersstabiliteit=matig, verbruik=geen verschil met Dunlop winterbanden. Volgens mij hoef je die dus niet voor Eco te kopen

Laatst bewerkt:
Dit is leuk, maar als ik het verschil zie tussen 15 en 16 inch, dan kan ik concluderen dat mensen met andere bandenmaten eigenlijk niets aan deze test hebben. Ik kan nu al zeggen dat 17,18,19 inch hele andere resultaten zullen opleveren...

Wijnand850

Forumguru
Dit is leuk, maar als ik het verschil zie tussen 15 en 16 inch, dan kan ik concluderen dat mensen met andere bandenmaten eigenlijk niets aan deze test hebben. Ik kan nu al zeggen dat 17,18,19 inch hele andere resultaten zullen opleveren...

Verschil tussen 15" en 16" kan groot zijn. De energysavers zijn 16", de winterbanden 15". Heb dit jaar de snowtracs vervangen voor Dunlops. Qua grip honderd keer beter dan de Vredesteins, maar ik heb nu wel permanent het gevoel dat ik op ballonbanden rijdt. Als ik een afslag een beetje enthousiast neem, dan heb ik het gevoel dat de hele auto over/van de velg rolt, terwijl dat bij 16" niet geval is. En dat bij een normale bandenspanning. Ik neig er sterk naar om bij de volgende auto toch voor 16" winterbanden te kiezen, ook al is het best duurder in aanschaf/ gebruik.

Skoda-MAN

Forumguru
@Wijnand850,
Ik heb zaterdag een setje Conti TS 850 op Ilias velgen gekocht, alles nieuw, gemonteerd, gebalanceerd en voorzien van Skoda naafdopjes voor € 740,00. (Kreijne) Ik heb de winterbanden eerder als de auto, nu in de aanbieding in oktober duur of niet te koop.

Wijnand850

Forumguru
@Skoda-MAN Dat valt inderdaad mee qua prijs. Maar mijn Octavia gaat richting 300.000km, geen idee hoe lang ik 'm nog heb en vooral wat er dan terug komt. Daarom investeer ik pas weer in nieuwe wintervelgen als daar duidelijkheid over is. En dan ga ik zeker bij Kreijne kijken, want hij heeft soms leuke aanbiedingen.

ElScorpione

Forumguru
Mijn vorige auto (een Opel Astra) had Goodyear Optigrip. Die banden waren best gehorig. Ze gingen wel erg lang mee. Goeie grip bij zowel droog als nat. Ik rijd nu (met mijn Octavia) op Michelin Energy Saver. Die banden zijn erg stil, brandstofverbruik is goed en ze gaan lang mee. Ik moet straks een nieuwe set zomerband als ik mijn winterset ga wisselen. Ik overweeg dan om 205 en 16 inch te nemen (in plaats van 195 en 15 inch nu). Interessant om deze test te zien. De Goodyear lijkt een interessante optie, maar ook de Michiel Energy Saver + staat op mijn lijstje.

Bovenaan Onderaan