Zomerbandenadvies na de schitterende standaard Kumho banden

oldskoolgsxr

Nieuw lid
Mijn 110TSI 1.0 is na bijna 90000km toe aan nieuwe banden.
Ik ben fier met de prestatie. Alhoewel ik reeds 2 anderen heb gehoord op andere soort wagens die 120.000 en respectievelijk 150.000km reden met 1 set banden.
Uiteraard is het kruiselings wisselen op tijd en stond wel de truuk, anders slijten ze niet egaal.
Ik zit nu op 2mm en 4,5jaar oud. Het is goed geweest.

Ik was tevreden van die Kumho's 185/15" banden.
Ze deden onopvallend hun werk. Ik ben geen bochtenridder met deze auto dus een slijtvaste band is voor mij belangrijker dan de best haalbare grip. (zonder dat laatste te willen onderschatten natuurlijk)

De vraag : Welke prijs/kwaliteitsband raden jullie mij aan?
Het initiële model banden zou mijn plaatselijke bandenboer niet meer kunnen bestellen....
 

brepus13

Forumguru
Als ze bevallen dan bestel je ze toch online en laat je ze lokaal monteren. Ik denk niet dat je het veel goedkoper gaat vinden en van deze band weet je wat je kan verwachten. Er zijn natuurlijk heel veel betere banden te vinden maar dat ga je terug zien in de prijzen. Banden blijft altijd lastig en voor je het weet beland je weer in een eindeloze discussie wat de beste is.
 

oldskoolgsxr

Nieuw lid
Het is best lastig om online bestelde banden ergens te laten monteren en balanceren, want begrijpelijkerwijs hebben ze daar geen winst op.
De klassieke bandenboeren zetten mij met pek en veren terug buiten.
In de buurt van Antwerpen.
 

brepus13

Forumguru
In nederland bestaan er ook sites die aan huis komen voor het opleggen. In België weet ik dat niet. De keuze is in ieder geval reuze.
 

PizzaPieter

Forumguru
Mijn ervaring met online bandenboeren is top.

Bij hen betaal je de band en bij de garage alleen monteren (zijn partners van die bandenleveranciers).

Echter....deze bandenmontagebedrijven geven mij óók aan; volgende keer bandje opzoeken op internetten, mij bellen en dan kan ik zien of ik dezelfde vand voor dezelfde prijs zelf kan leveren, verdien ik er nog een paar euro aan.

Fair enough.

Heb via die online bedrijven al 3x autobanden en zelfs 1x caravanbanden laten leveren en monteren.
 

Bakboord1

Forumguru
Oprijden tot 2mm??
Dat is toch wel verkeerde zuinigheid. Zo ergens rond de 3mm begin je al te merken dat de grip minder is. Misschien niet bij droog weer maar zoals het weer nu is toch zeker wel.
Voor mijn eigen veiligheid en die van anderen ga ik dan over op nieuwe banden.
 

brepus13

Forumguru
@Bakboord1
Wettelijk minimum is 1,5 mm…. Apk advies vanaf 2,5 mm. TS zit dus binnen de wettelijke marge dus waarom zou je daar dan een mening over moeten hebben?

6mm banden doen het ook beter dan 3mm banden, waarom rij jij door tot 3mm levensgevaarlijk voor andere weggebruikers….?

edit: 1,6mm ….
 
Laatst bewerkt:

Bakboord1

Forumguru
In Nederland is wettelijk 1,6mm maar geen idee of dit in België anders is. Uit jouw reactie begrijp ik dat het daar nog een fractie minder is.

Uit ervaring weet ik dat je rond de 3mm gewoon gaat merken dat je grip kwijt bent geraakt in je banden.
Het verschil tussen 7mm of 6mm zul je niet merken.
Het verschil tussen 3,5 en 2,5 absoluut wel.
Banden met 2mm mogen dan nog wel maar niet alles wat mag moet je willen.
Voor mijn gezin met mijn vrouw en drie kinderen zorg ik dat we met een veilige auto onderweg zijn. Het verschil in remweg en handling kan net het verschil zijn tussen een ongeluk of niet.

Maar doe maar gewoon zuinig op je banden! Penny wise pound foolish!
 

Cordoba

Forumguru
1.6 mm is europees minimum, de slijtindicatoren zitten niet voor niets allemaal op 1.6 mm.
Mijn ervaring is ook dat ergens rond 2,5 mm profiel je echt verschil gaat merken, en daaronder wordt de grip/waterafvoer rap minder. Als je je rijstijl aanpast, of altijd al super rustig rijdt, is dat met 2 mm profiel misschien wel veiliger dan onaangepast rijgedrag bij 3 mm profiel. Verder zijn er zoveel aspecten om op te letten bij het kiezen van een nieuwe band, dat mensen niet snel op dezelfde band uit zullen komen, je kunt bijvoorbeeld selecteren op:
  • brandstofverbruik (lager brandstofverbruik verdient de meerprijs van een band eigenlijk altijd terug)
  • geluidsproductie (niet alleen comfort, maar minder geluid betekent ook minder vermoeiend sturen vooral op lange afstanden)
  • grip in langsrichting (mogelijkheid om snel te remmen/accelereren)
  • grip in dwarsrichting (om obstakels heen kunnen sturen)
  • grip onder verschillende weersomstandigheden (droog, nat, sneeuw, ijs, warm weer, koud weer)
  • slijtvastheid (merk je ook in de portemonnee)
  • aanschafprijs
  • verkrijgbaarheid
Zo maar een stel selectiecriteria, en bij iedereen staan andere punten bovenaan, en is de verhouding van het belang van die verschillende punten anders.
 

brepus13

Forumguru
@Bakboord1

het gaat er niet om wanneer IK mijn spullen vervang maar als de TS 90k kan rijden met een setje B banden dan zegt dat iets over zijn rijstijl. Hij vraagt weinig van zijn banden en zoekt geen grenzen op. Hij zal dan ook geen grip tekort komen snappie… context is alles zoals zo vaak.

bovendien heeft de wetgever ook nagedacht over veiligheid en die kan dus leven met 1,6mm

Is het dus dom om door te rijden tot 2mm? Dat ligt aan het gebruik in mijn optiek. Vraag je meer van je materiaal dan zul je ook eerder gaan vervangen. Lijkt me vrij logisch toch?
 

Bakboord1

Forumguru
@brepus13 maar al te vaak is het een ander die jou in gevaar brengt en niet jijzelf.

Bij mij is er ooit midden in de nacht op een B-weg een man met een capuchon achter een boom vandaan midden op de weg gesprongen.
Zonder esp maar ook goede banden hadden we gegarandeerd een ernstig ongeluk gehad.

Als TS tevreden is met zijn huidige banden dan zou ik hem adviseren wederom dezelfde te nemen. Waarom veranderen als iets goed bevalt.
 

EdK

Forumguru
Voorop gesteld dat een ieder moet doen wat hij denkt dat goed is , verbaas ik me wel vaker dat er vermogens worden uitgegeven aan wagens in de vorm van vering, audio en noem maar op.
Maar zodra we geld moeten uitgeven aan veiligheid dan vinden we het vaak te duur of hebben we het er niet voor over...
Heb velen jaren motor gereden en dan kom je er achter dat die stukjes rubber zooooooooo belangrijk is !
Maakt niet uit wat de weersomstandigheden zijn of in welk seizoen we rijden , zomersdag na een warme dag met temperaturen van 25 graden kun je opeens aan eind van de dag in noodweer rijden en dan met 1,6mm of 2 mm in een zeer gevaarlijke aquaplaning situatie komen.
Zelf ga ik nooit voor een knalharde compound , maar hoef zeker ook niet de zachtste te hebben.
Moet gewoon een goede grip hebben en ben blij als ik er meer dan 60K mee haal, maar is het minder dan is het helaas zo !
Maar ga op grip zeker niet inleveren ondanks dat ik ook een relatief rustige rijder ben...
 

Kanerr

Forumguru
Jeetje wat is dit nou dan, meteen allemaal doen alsof de beste man met een dodelijk wapen rond rijdt!!!

Doe toch effe gauw normaal joh. Liever iemand die defensief rijdt met 2mm banden dan iemand die de hooligan uithangt met splinternieuwe LingLong banden.

Als we het hebben over veiligheid en aquaplaning en hoe belangrijk het wel niet is om op tijd je banden te vervangen....

Er spelen zoveel meer factoren mee. 2mm is binnen de marge en hij is nu opzoek naar banden en vraagt advies, waarom moeten meteen een paar forumleden de TS aanvallen met dat het te laat is terwijl het nog binnen de wettelijke normen is?


Ik zou weer kijken naar Kumho banden, of anders een kijk nemen bij Hankook. Dat zijn ook erg goede banden! Zoals @MY00 aangaf kan je via de autobandenmarkt website ook een montage plek vinden.
 
Bovenaan Onderaan