Zomerbanden zijn niet meer stil.

Captain Hook

Forumguru
Ja, in Duitsland moet je in de winter een winterband hebben. Dus moet dat ijsberg symbool er op staan.
Neen, een bekend misverstand.
Bij onze Oosterburen is een winterband niet verplicht! Alleen dienen je banden aan de heersende rijomstandigheden aangepast te zijn...
Eine generelle Winterreifenpflicht gibt es in Deutschland nicht, stattdessen eine situative (§ 2 (3a) StVO). Das heißt, dass man bei winterlichen Straßenverhältnissen, also bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte, nur mit Winterreifen fahren darf. Die Faustformel von Oktober bis Ostern (O bis O) ist ein grober Hinweis, hat rechtlich jedoch keine Relevanz.

Terwijl de situatie in Oostenrijk en Italië bijvoorbeeld weer anders is.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@Niels83 : voor zover ik weet heeft vrijwel elke moderne 4-seizoenenband al sinds 2018/2029 het ijsberg symbooltje; daarom ook mijn vraag.

Staat dit er niet op, betreft het (té) oude banden of banden van twijfelachtige kwaliteit…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Berghuis

Donateur
- All Seasonbanden die zijn gefabriceerd na 1 januari 2018 en niet zijn voorzien van het sneeuwvloksymbool voldoen niet meer aan de wetgeving.
- All Seasonbanden die zijn gefabriceerd voor 1 januari 2018 en alleen een M+S logo hebben worden geaccepteerd tot 1 oktober 2024. (Je kan je alleen afvragen of dit wel wenselijk is om met banden van ruim 6 jaar oud te gaan rijden in dergelijk omstandigheden. Aan de andere kant periode nu tot eind september is de kans op winterse omstandigheden nihil tot klein).
 

Eltjo

Forumguru
Wat ik deels nog mis in dit bandenverhaal is als je niet meer weet wat l/r of v/a was;
- kijken naar evt. draairichting en of merken, types en DOT codes. Die zijn op een as meestal gelijk,
- voelen langs de rand van de band naar de richting van het cuppen. Strijk je met of tegen de zaagtand in?
Vergelijk dit met een andere auto waar de banden al langer meedraaien en je weet l/r,
- v/a is te meten als de profieldiepte v/a verschilt.

Check de spanning na het wisselen. En plak b.v. een plakbandje beschreven met lv, etc. als een lusje om het ventieldopje als je ze gaat schoonmaken.

TS is er al lang uit van wat en waarom, maar een volgende lezer heeft hier misschien nog wat aan.

Van banden die b.v. vanwege cuppen (en dat doen moderne autos/banden al vaak/snel heb ik begrepen) of wat anders meer herrie maken, heb je achter minder last dan voor. Bandenspanning heeft daar ook invloed op.

De huidige auto had Goodyear Eagle Asymetric banden die voor al snel herrie maakten, vooral met het nemen van bochten. Wisselde ik l/r dan was dat daarna minder totdat ze weer de andere kant op gecupt waren. Continentals 5 die ik daarna had deden dat veel minder.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan