Zomerbanden zijn niet meer stil.

Niels83

Forumguru
Hallo, ik plaats wissel mijn wielen al een paar jaar zelf.
Maar nu een beginners fout gemaakt. Ik heb de wielen schoon gespoten en daarmee het krijt van de banden gespoten.

Nu heb ik de beste banden voor gedaan, en de slechtere achter, waarschijnlijk was dit niet zo. En links en rechts??.

Gevolg vanaf 50km/u maken ze heel veel geluid.

Achter gaat het om Hankook ventus prime en voor om Continental premium contact. Die hebben toch geen draai richting?
Heb mijn monteur een bericht gedaan voor 4 nieuwe banden(is ook nodig).

Kan het kwaad?
Heb de bouten nog eens aangetrokken op 120nm, daar was geen ruimte, ze staan keurig op 2,6 bar dus ook dat lijkt mij niet het probleem.
 

Captain Hook

Forumguru
Draairichting staat met een pijl(achtig) symbool aangegeven op de band. Dus dat kun je zo checken.

Het zou kunnen dat je last hebben van cuppende banden; die geven van die zoemende geluiden.
En wat is de nog voorhanden profieldiepte van de gemonteerde banden? En hoe oud zijn ze? (check de DOT code)
Sowieso is het verstandig om de banden met het diepste profiel achter te monteren.
 

Niels83

Forumguru
Pijltje zie ik niet, zodoende vraag of dat bij deze banden ook zo is

Diepste achter? Voor is meer grip toch beter?

1 band die achterlicht is wel op.
De andere bijna.
Voor is het profiel goed, maar uit 2017 dus aan de oude kant, maar ook weer niet schokkend.

Banden gaven geen herrie toen ze eraf kwamen.
Vraag is dus vooral kan ik hier veilig een maandje mee rijden.
 

Rallye

Forumguru
Zit er krijt op banden, die maakt dat ze stiller zijn? Nooit geweten.

Ik zou niet rijden met een band die “op” is. Voor zomerbanden liever niet minder dan 2mm en bij forse slijtage de beste banden altijd op de achteras omdat overstuur minder goed op te vangen is dan onderstuur.
 

Niels83

Forumguru
Totaal andere redenatie dan ik zou hebben.. heb ze omgedraaid geluid is ook weg. Nu op zoek naar een paar betaalbare 4 seizoenen banden, die ook in Duitsland mogen.
 

Afrit13

Forumguru
Zit er krijt op banden, die maakt dat ze stiller zijn? Nooit geweten.

Ik denk dat dat Niels83 met 'krijt' bedoelt de aanduiding LV, LA, RV, RA op bandjes met .... krijt

913ab8f9-e984-4f61-8265-49fa99aa9f52
 

Rallye

Forumguru
Tja. Zo kun je in een paar berichten en bij mij en bij @hemi24 verwarring zaaien. Ik lees toch echt dat het krijt eraf is en dat nu de banden lawaaiiger zijn. De tussenstap “en daarom heb ik ze waarschijnlijk verkeerd gemonteerd” was voor mij wel nodig, net als voor @hemi24 dat het niet gaat om in Duitsland legale of illegale banden, maar waarschijnlijk of ze in Duitsland als winterband gelden.…… En dan nog zijn de banden niet illegaal, maar is het gebruik bij winterse omstandigheden strafbaar.
Antwoord op de laatste vraag is “ja, als er een sneeuwvlok op staat”. Volgens mij kun je geen all seasons meer krijgen zonder, overigens.

@Niels83 Hoe heb je de bande nu omgedraaid? Voor/achter, rijrichting? Welke redenatie voor de verdeling van deels versleten banden zou jij hebben?
 

Arjan1985

Senior Member
Krijtje/Kwartje viel meteen. Ik bewaar het krijtje zelfs bij m’n slag moer doppen voor de half jaarlijkse wissel op het werk:thumbsup: voorheen elke keer dat stomme krijtje kwijt.

Maar weer wat geleerd. Beste profiel achter doen. Meestal deed ik het andersom.

Er waren wat regels veranderd voor Duitsland volgens mij. All season band moet in Duitsland M&S én sneeuwvlokken (te samen dus) bevatten op de band opdruk volgen Anwb.
 

Tees

Donateur
Idd altijd beste banden / meeste profiel achter. Heeft ermee te maken dat onderstuur (wegglijden voorbanden) veel makkelijker te corrigeren is (gas los) dan overstuur. Dus het is het veiligste als je de minste banden voor monteert.
 

hemi24

Forumguru
Heel veilig, de banden met het minste profiel vóór…

Lekker veel grip op de aangedreven as én daar waar de meeste remkracht optreedt.
En als je voorbanden bij overtollige regenval het water niet meer kwijt kunnen ben je ook de macht over het stuur kwijt.

Dan heb je lekker veel aan dat profiel achter..! Succes!
 

EdZ

Donateur
Toch geven bandenmerken, bandenboeren en de Anwb ook aan dat je de beste banden achter moet monteren. Dat zal niet zonder reden zijn.
 

hemi24

Forumguru
Als je goed leest, zie je dat Skoda adviseert om regelmatig de voor en achterwielen te wisselen om slijtage gelijkmatig te laten verlopen…
 

Tees

Donateur
@hemi24 het staat je vrij om eigenwijs te zijn, dit is de algemene consensus is van mensen die verstand hebben van banden. Er zijn grofweg 2 richtingen: regelmatig alle banden omwisselen om de slijtage gelijkmatig te laten verlopen, of altijd de nieuwste/beste banden achter. Dat laatste wordt uit veiligheidsoverwegingen geadviseerd.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De veiligheid in deze staat of valt natuurlijk (ook!) met het nog aanwezige profiel van de banden met het minste profiel.
Eenieder kan/mag voor zichzelf uitmaken of hij/zij liever een overstuur-, dan wel onderstuur-situatie corrigeert.
Mijn ervaring is dat ik een overstuur-slip kan voelen aankomen, dus mijn voorkeur gaat daar naar uit omdat ik die ook makkelijker corrigeer.
Een onderstuursituatie kan door een overcorrectie direct overgaan in een achterwielslip (snap-oversteer).
Maar gelukkig hoeft niemand het per sé met me eens te zijn ;) .
 

hemi24

Forumguru
Leuke van dit forum is dat er altijd weer lekker gediscussieerd wordt..!
Laat mij maar lekker elke 10 tot 15k de banden wisselen tussen voor en achter, dan houd ik de slijtage mooi in de hand en gaan er bij 4mm restprofiel in het najaar gewoon weer 4 nieuwe All-seasons op!

Waar ik dan weer wel de banden met het meeste profiel achterop laat monteren is de ID.3 die ik van het werk rijd, maar met een achterwiel aangedreven (elektrische) wagen, liggen de verhoudingen dan ook totaal anders…
 

Rallye

Forumguru
Zeker als je het hebt over banden die richting de 2mm gaan of daar zelfs onder zitten zou ik dit advies zeker volgen. Voor @Niels83 lijkt dit op te gaan.

Ik wissel inderdaad voor-achter, zodat ik nu 4,5mm voor en 4mm achter heb. Dan koop ik straks in één keer vier (dezelfde) nieuwe banden.
 

Niels83

Forumguru
@Niels83 : Zijn er dan ook 4-seizoenen banden die niet in Duitsland mogen..?
Sorry dit bericht gemist.
Ja, in Duitsland moet je in de winter een winterband hebben. Dus moet dat ijsberg symbool er op staan.

Dat is voor zover mijn onderzoek is gegaan niet bij elke 4v seizoensenband zo. Misschien inmiddels wel steeds meer.
 
Bovenaan Onderaan