Zomerbanden test 2007

Ik ben erg tevreden over mijn turanza's....alleen dat geluid hè...

Overigens zie ik wel in de rest dat dat maar net door kan. Geluid zal volgens mij dan per auto verschillen.

Deze vrijdag gaan de zomerbandjes er weer op !!!
smile.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
De conclusie is vast te kort door de bocht, maar Bridgestone is sponsor van het ANWB-testcentrum in Lelystad. De hele kantine is daar vergeven van de Bridgestone-folders... Ik vind dat niet slim van de ANWB, want zo wek je toch de schijn van partijdigheid.

Wel netjes alle toerbanden tegenover elkaar gezet, maar ik zou het wel eens leuk vinden als ze toerbanden en sportbanden met elkaar vergelijken. Op die ANWB-testbaan had ik (met Potenza S-03's) zowel op droog als op nat een bijna voor de helft kortere remweg dan de Golfs van de ANWB met Turanza's. Echt substantieel. Maar zoiets zie je niet af aan zo'n onderlinge toerbandentest.
 

LenK

Forumguru
Is er een verband tussen de verschillende maten van een band?

Ik snap wel dat een plattere band minder comfort geeft en het beter in de bochten doet.
Maar andere kenmerken: slijtage, geluid, weerstand zijn die vergelijkbaar?

Dus als band X in de maat 195/65 beter is dan band Y
geldt dat dan ongeveer ook in de maat 205/55?

Of is daar geen pijl op te trekken en kunnen de onderlinge verhoudingen totaal anders zijn? Dus band X in de maat 185/70 is slijtvast en dezelfde band in de maat 225/45 hoeft dat helemaal niet te zijn.
 

LenK

Forumguru
Dat zijn gebruikers ervaringen. Dat is dus zeker niet objectief.
Bijvoorbeeld geluidscomfort. De Octavia laat veel bandengeluid door. Elke band daar onder zou op die test site dus een slechtere beoordeling krijgen dan wanneer iemand er me rijdt in een goed geisoleerde auto.

Iemand die graag het gaspedaal in trapt kan eerder negatief zijn over slijtage dan een rustige rijder.

Etc.

Een goede test heeft x dezelfde auto's (met de verschillende te testen banden) die allemaal hetzelfde testcircuit afleggen, onder dezelfde omstandigheden -> objectieve vergelijking mogelijk. Als bepaalde merken om commerciele of andere belangen voorgetrokken worden dan zou dat een zeer kwalijke zaak zijn.
 

ougie

Forumguru
En dat lijkt bij de ANWB het geval.Het verhaal wat Dutch4x4 schijft is nl het geval. Bij autobandentest wordt een band gewaardeerd onder vele omstandigheden, onder vele verschillende auto's. Het is misschien geen duidelijke test, maar elke band krijgt wel een gemiddelde waardering,,,,door particulieren, en zij lijken mij redelijk objectief.
 

Dutch4x4

Senior Member
Er staat inderdaad helemaal geen Dunlop bij, maar de Sport 01 is wel een sportband en geen toerband, zoals de rest van de banden in de test (dat 'Ultra Sport' van die Nankang moeten we waarschijnlijk met een korreltje zout nemen!).
 
Ik heb er toch wat moeite mee te geloven dat de ANWB hier niet onpartijdig zou zijn. Volgens mij komt die band ook uit buitenlandse tests er best goed uitgerold. Alleen de combinatie 02 + Turanza's schijnt niet heel geweldig te zijn (gezien de reacties op dit forum). Ze zitten ook onder mijn 01 en ben er tevreden over.
 

LenK

Forumguru
Als onpartijdigheid een rol speelt dan zou Pirelli ook op het belangenlijstje van de ANWB moeten staan.
Ik heb de testen tot 2004 terug bekeken en bijna altijd staat Pirelli in de top 3.
Bridgestone en Pirelli maken dus overall de beste banden.
Als je in 8 testen steeds goed scoort is dat de enige conclusie.
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Joost</font><hr />

Ik heb er toch wat moeite mee te geloven dat de ANWB hier niet onpartijdig zou zijn. Volgens mij komt die band ook uit buitenlandse tests er best goed uitgerold. Alleen de combinatie 02 + Turanza's schijnt niet heel geweldig te zijn (gezien de reacties op dit forum). Ze zitten ook onder mijn 01 en ben er tevreden over.

[/ QUOTE ]

Mijn inziens is het niet de combinatie O2 + Turanza's. Ik heb voor mijn huidige O2 een Astra (huidig model) gehad met exact dezelfde Turanza banden en ook bij de Astra maakten ze een takke geluid.
Ik laat binnenkort ook weer mijn huidige, stillere, Conti's WinterContact wisselen door de Turanza's en kijk daar niet bepaald naar uit. Ik moet toch een manier verzinnen om snel anderen te kunnen gaan kiezen
smile.gif


Zijn er geen mogelijkheden om de O2 aftermarket beter te isoleren?
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik denk ook niet dat de ANWB partijdig is, hoor. De meeste van dat soort tests nemen ze toch rechtstreeks over van de ADAC. Maar je kunt maar beter niet de schijn tegen hebben...

Ik probeer me trouwens voor te stellen wat jullie bedoelen met 'takkeherrie'. Het afrolgeluid van de Potenza's onder de O1 is ook niet bepaald mals, maar op een of andere manier stoor ik me daar niet aan. Is het met de Turanza's dan nóg luider?
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Ik denk ook niet dat de ANWB partijdig is, hoor. De meeste van dat soort tests nemen ze toch rechtstreeks over van de ADAC. Maar je kunt maar beter niet de schijn tegen hebben...

Ik probeer me trouwens voor te stellen wat jullie bedoelen met 'takkeherrie'. Het afrolgeluid van de Potenza's onder de O1 is ook niet bepaald mals, maar op een of andere manier stoor ik me daar niet aan. Is het met de Turanza's dan nóg luider?

[/ QUOTE ]

Ik kan niet vergelijken met de Potenza's, maar bij de Turanza's lijkt het wel of het profiel veel te grof is en daardoor op veel soorten wegdek onnodig veel lawaai produceert. Ik wil gewoon een stille band en volgens mij is dat best mogelijk...
 

ougie

Forumguru
Ik weet dat ik geen reclame mag maken, maar ik vertel het nog een keer!! Oke Turzana is uit een ander sigment als de ook al genoemde Potenza van Bridgestone. Als je een toppertje voor niet teveel geld wilt is de keuze duidelijk.
Sinds vorige week donderdag verlost van de Goodyear ntc5 sloffen. Nu heb ik er Toyo Proxes T1-R banden onder, de Bridgestone Potenza re-050 waren per 4 bijna 100 euro duurder en volgens diverse reviews en testsite's kwamen de Toyo's er net ietsje beter uit. Een collega van mij had zelfs meer vertrouwen in Toyo banden dan in zijn vrouw. Ik rij al een kleine 30 jaar auto en heb regematig bandenwissels meegemaakt, maar dit keer was het wel erg extreem. Ik hoor nu het motertje weer als een naaimachine zijn werk doen, het windgeruis zachtjes langs de ramen gaan en de radio kan werkelijk 5 niveau's naar beneden. Natuurlijk wordt er tegenwoordig alles gedaan om banden stiller te maken, en dat zijn de Toyo's ook. Maar de herrie die de Goodyear's maakte was achteraf niet normaal. Ondanks dat er nog 5 mm profiel op zat,,,,,weg met die dingen. Ik heb zelfs nog gedacht dat er het e.e.a. aan de wiellagers mankeerde, maar de dealer gaf aan dat het aan de banden lag en bood aan ze te vervangen. Dat doe je natuurlijk niet bij een dealer, dan betaal je het dubbele. Op internet wat rondkijken en reviews lezen loont echt de moeite. Ik rij nu weer heerlijk, strak en toch comfortabel in mij O2tje over de Nederlandse snelwegen. Bijna romantisch zo'n einde. Afgelopen weekend nog in een fikse hoosbui gereden, en gewoon strak sturen dus.
 

Wullum

Actief lid
Gisteren weer de Dunlop SP Sport 01 zomerbanden eronder laten leggen, maar ook die maken ruim meer geluid dan de Vredestein Wintrac Extremes die er afgelopen winter onder lagen. Niet echt leuk, dat extra lawaai.
 

Dutch4x4

Senior Member
Grappig, de Nero's die net weer onder de ST zitten, zijn in ruime mate stiller dan de Snowproxen die eronder vandaan kwamen. En ze hebben met deze temperaturen ook nog eens tien keer meer grip (grappige combinatie).
 
Ook ik rij sinds dit weekend weer met die Turanza's. Was weer behoorlijk wennen na de Michelin winterbanden. Opvallend blijft het feit dat ik met die Michelins ongeveer 0,5 ltr/100km zuiniger rij dan met de Bridgestones. Nu niet zeggen dat je 's winters langzamer riidt, want met deze winter was het gewoon doorkarren. Blijft ongelofelijk dat de O2 met deze Turanza's uitgerust is. Het is en blijft een zeer rumoerige matige band met door willen schuiven in bochten en snel wielspin. O2+Turanza's= slechte combinatie. Bij een eventuele volgende auto zal ik er zeker op letten.
 
Bovenaan Onderaan