Zomerbanden er maar weer onder

Matra_Murena

Actief lid
Dat kan ik natuurlijk zelf wel even doen, een paar wielen vervangen. Hetzelfde als dat je vier lekke banden zou hebben. Maar moet de wagen na het vervangen van de wielen nog worden uitgelijnd??
 
Ik rij zelf al zeker 10 jaar in de winter met winterbanden. Deze lagen/liggen opgeslagen bij een garagebedrijf. Bij het verwisselen werd keurig een sticker aangebracht op elke bank (LV, RV, LA en RA) en zo werden ze er na het winter- resp. zomerseizoen ook gewoon weer opgezet. Heb nooit hoeven uit te lijnen, balanceren of iets dergelijks. Ook nooit een trilling of zo in het stuur gehad. Gewoon altijd meteen goed!

Dus mijn ervaring: als je dezelfde band weer op dezelfde plaats zet, hoef je niet steeds opnieuw uit te lijnen.
 
Langeneef,

dan heb je ze op velg bij de dealer liggen zeker?
Als ze van de velg af zijn moeten ze altijd na montage geballanceerd worden.
Uitlijnen hoeft nooit bij het wisselen van de banden.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fotopeerke</font><hr />

Langeneef,

dan heb je ze op velg bij de dealer liggen zeker?
Als ze van de velg af zijn moeten ze altijd na montage geballanceerd worden.
Uitlijnen hoeft nooit bij het wisselen van de banden.

[/ QUOTE ]

Inderdaad heb ik de winterbanden op aparte velgen liggen. Er hoeft dus inderdaad geen band van de velg af. Moet dit wel, dan moet je inderdaad wel uitlijnen etc.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LangeNeef</font><hr />

Inderdaad heb ik de winterbanden op aparte velgen liggen. Er hoeft dus inderdaad geen band van de velg af. Moet dit wel, dan moet je inderdaad wel uitlijnen etc.

[/ QUOTE ]

Als ze van de velg af zijn, dan hoef je alleen maar te balanceren. Uitlijnen doe je alleen als je een scheef of apart slijtage patroon op je banden hebt.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LangeNeef</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fotopeerke</font><hr />

Langeneef,

dan heb je ze op velg bij de dealer liggen zeker?
Als ze van de velg af zijn moeten ze altijd na montage geballanceerd worden.
Uitlijnen hoeft nooit bij het wisselen van de banden.

[/ QUOTE ]

LangeNeef, ik heb ook mijn winterbanden op aparte stalen velgen liggen maar het kan best wel eens zijn dat ik met de komst van mijn RS een nieuw setje moet gaan aanschaffen.

Mijn dealer heeft sterke twijfels om de 15" stalen velgen wel om de remklauwen van de RS passen en dan zouden 16" velgen en banden aangeschaft moeten worden.

Zou ik wel jammer vinden want ik heb er pas 2.000 km mee gereden maar misschien is er iemand op het forum die weet of het wel gaat passen en anders heb ik een setje in de aanbieding /forum/images/graemlins/frown.gif

Inderdaad heb ik de winterbanden op aparte velgen liggen. Er hoeft dus inderdaad geen band van de velg af. Moet dit wel, dan moet je inderdaad wel uitlijnen etc.

[/ QUOTE ]
 

SkodaMan

Actief lid
Bij het wisselen van winterbanden naar zomermaanden (met velg en al) kun je met een krijtje aan de binnenkant van de band aangeven waar de band zat (RV, RA, LV en LA).
Wil je dat je banden voor en achter gelijkmatig slijten kun je de plaats aan de auto wisselen bij het terugzetten.
De meeste (winter)banden hebben een aangegeven draairichting dus kruislings wisselen is niet mogelijk.
 
Bovenaan Onderaan