Zoektocht andere auto....

brepus13

Forumguru
Nu wij allebei nauwelijks kilometers meer gaan maken voor woon-werkverkeer verkeer mag de S2 TDI eruit. Eenzelfde configuratie vinden zonder dat het een S2 PFL wordt is niet te doen, althans niet zonder echt serieus veel weer bij te moeten leggen.

De Octavia is goed verkrijgbaar, ook wel leuk aangeklede versies maar dan wel voornamelijk in de 1.2 tsi uitvoering. Vanaf 2013 hebben ze in ieder geval weer distr. Riemen dus dat scheelt weer geklooi met de ketting. Ik meen me te herinneren dat de 1.2 icm 7 dsg niet perse een fijne combi is. Gelukkig is de handbak vooral aangeboden. Volgens mij de is de 1.2 prima te rijden en nog zuinig ook. Veel auto voor relatief weinig geld....

De Passat is weliswaar ietsje zwaarder wat iets scheelt in de mrb. De passats van 2012/2013 worden voornamelijk aangeboden met de 1.4 tsi icm dag 7. Hoe is deze combi? Is het mechanisch verantwoord of eet deze ook koppelingsplaten om maar iets te noemen? Hoe is de ruimte vergelijking tussen Octavia en Passat? Met name de achterbank is dan belangrijk. Beide hebben een grote kofferbak. Hoe doet de 1.4 met dsg het verbruik technisch?

Verbruik is niet meer zo’n heel groot issue aangezien we toch veel minder gaan rijden maar goed ik mag graag breed vergelijken :-)

Andere opties wellicht waar ik nu nog niet aan gedacht heb die qua ruimte etc in de buurt komen?

@Jewepe jij hebt de stap van S2 naar Passat gemaakt dacht ik? Wellicht heb je nog goede tips? :-)
 
Laatst bewerkt:

AdB

Senior Member
Ik begin altijd met mezelf de vraag te stellen: welke dealers zijn er binnen een straal van zo'n 15 km van mijn woonadres aanwezig? Dit omdat ik dat prettig vind bij onderhoudsbeurten, vragen of kleinigheden waarvoor ik dan niet een onnodig lange tocht hoef te maken. Vervolgens: wil ik een SUV, MPV, stationwagen? Hoeveel ruimte heb ik nodig? In mijn geval is het ook van belang te weten hoeveel de auto kan trekken vanwege mijn sleurhut. Natuurlijk is ook het uiterlijk van de auto van belang. Ik heb een zekere voorkeur voor bepaalde merken. In het ene merk heb ik meer vertrouwen dan in het andere.. Tot slot: ik ben een autogek dus vanwege het risico van een emotionele aankoop raadpleeg ik altijd een goede bekende die mij helpt mijn kop erbij te houden. :)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De Passat is weliswaar ietsje zwaarder wat iets scheelt in de mrb. De passats van 2012/2013 worden voornamelijk aangeboden met de 1.4 tsi icm dag 7. Hoe is deze combi? Is het mechanisch verantwoord of eet deze ook koppelingspedalen om maar iets te noemen?

Dat eten van koppelingspedalen, doen alle auto's met dsg, vandaar dat er al geen koppelingspedaal meer in zit, als ze de fabriek verlaten. :cool:
 

GJ M

Forumguru
Nu wij allebei nauwelijks kilometers meer gaan maken voor woon-werkverkeer verkeer mag de S2 TDI eruit. Eenzelfde configuratie vinden zonder dat het een S2 PFL wordt is niet te doen, althans niet zonder echt serieus veel weer bij te moeten leggen.

De Octavia is goed verkrijgbaar, ook wel leuk aangeklede versies maar dan wel voornamelijk in de 1.2 tsi uitvoering. Vanaf 2013 hebben ze in ieder geval weer distr. Riemen dus dat scheelt weer geklooi met de ketting. Ik meen me te herinneren dat de 1.2 icm 7 dsg niet perse een fijne combi is. Gelukkig is de handbak vooral aangeboden. Volgens mij de is de 1.2 prima te rijden en nog zuinig ook. Veel auto voor relatief weinig geld....

De Passat is weliswaar ietsje zwaarder wat iets scheelt in de mrb. De passats van 2012/2013 worden voornamelijk aangeboden met de 1.4 tsi icm dag 7. Hoe is deze combi? Is het mechanisch verantwoord of eet deze ook koppelingsplaten om maar iets te noemen? Hoe is de ruimte vergelijking tussen Octavia en Passat? Met name de achterbank is dan belangrijk. Beide hebben een grote kofferbak. Hoe doet de 1.4 met dsg het verbruik technisch?

Verbruik is niet meer zo’n heel groot issue aangezien we toch veel minder gaan rijden maar goed ik mag graag breed vergelijken :-)

Andere opties wellicht waar ik nu nog niet aan gedacht heb die qua ruimte etc in de buurt komen?

@Jewepe jij hebt de stap van S2 naar Passat gemaakt dacht ik? Wellicht heb je nog goede tips? :-)
Wat betreft de combi 1.2 en dsg kan @HarrieSkoda je veel vertellen denk ik, zie ook hier. Misschien tevens ook een leuke optie voor je?
 

Jewepe

Forumguru
@Jewepe jij hebt de stap van S2 naar Passat gemaakt dacht ik? Wellicht heb je nog goede tips? :-)

Klopt. Ik weet niet of ik goede tips heb, maar mijn ervaringen met de Passat zijn uiterst positief. Om met een kritisch punt te beginnen: ja, je hebt iets minder beenruimte achterin dan in de S2. Maar daarmee heb je het ook gehad. Qua rijgedrag, comfort en afwerking bevalt mij de Passat net iets beter. Maar, let op, het is gradueel. Hij stuurt wat strakker en is wendbaarder. Ik denk dat dat komt door de iets kortere (?) wielbasis. De Passat is duidelijk stiller. Wellicht meer dempingsmateriaal? Het verklaart in ieder geval het gewicht. En ten slotte de afwerking. Het is geen verschil van dag en nacht, maar toch is de Passat iets beter afgewerkt. De gebruikte materialen voelen net iets beter aan, het dashboard is net iets minder "oostblok/saai" en het past en zit allemaal net iets beter. Als je een Passat overweegt, zeker doen. Ik zou een vergelijkbare Octavia er altijd voor laten staan.

Misschien heb ik toch nog een tip voor je. Ik overweeg t.z.t. (wanneer dat is weet ik niet :-)) de Passat weg te doen voor (net) iets kleiners (dan zijn al onze kids "uitgevlogen"). Daarbij ben ik gestuit op de Seat Leon ST (laatste nieuwe). Ik weet niet hoe groot/oud jouw kids zijn, maar dat is wat mij betreft een prima alternatief. Zelfde techniek en qua wegenbelasting net iets goedkoper. @Canon-Eye heeft er volgens mij één en kan je er wellicht meer over vertellen. Succes met de besluitvorming.
 

brepus13

Forumguru
De Passat is nog niet zo’n gekke optie dus... iemand ervaring met de 1.4 icm dsg 7? Of is dit geen goede combi?
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye heeft er volgens mij één en kan je er wellicht meer over vertellen.
Tot nu toe erg tevreden: toen we 'm kochten krap een jaar oud en net geen 20k op de klok. Het was een dealer-demo, maar wel eentje die de senior-verkoper ook privé gebruikte zodat er niet alleen maar korte testritjes mee waren gemaakt.

Voor ons was het een upgrade na de F2. Merkbaar ruimer, zeker qua beenruimte achterin - hoewel het daar niet om begonnen was aangezien er 95% van de tijd maar 1 of 2 personen in zitten. De 100kg extra trekkracht (1100 nu) was belangrijker. Noot: ik heb nieuwere ST's van dezelfde configuratie gezien die slechts 1000kg mogen trekken, dus als dit belangrijk voor je is moet je daar wel even op letten.

De 1.0 TSI 115pk doet het prima i.c.m. de DGS7. Ik zet de bak wel standaard in S want dan schakelt hij prettiger. Had de ook voor 499 Euro kunnen laten bijscholen natuurlijk, maar in S doet-ie het voor mij ruimschoots goed genoeg. De start-stop is uitgeschakeld (door de dealer, na enig aandringen) want met de DSG is dat een absolute ramp.

Al met al zijn wij er happy mee.
 

VAG-man

Forumguru
Ik begin altijd met mezelf de vraag te stellen: welke dealers zijn er binnen een straal van zo'n 15 km van mijn woonadres aanwezig?

Grappig al die verschillende gedachtes. Voor bovenstaande zou ik mij niet druk maken.
Een auto is geen hogere wiskunde. Een goed gediplomeerde dorpsgarage is minstens zo goed en vaak goedkoper.

@brepus13 nogmaals jammer dat je van je S2 afscheid gaat nemen. Ik ben zelf ook wel tevreden over de S2, maar dan voornamelijk om zijn ruimte. Als je mijn kinderen de deur uit zijn en mijn S2 te duur wordt zal ik niet snel weer een Skoda rijden. Oei hier krijg ik opmerkingen over.

Dan nu een mogelijke opvolgers.
Moet die binnen het VAG-concern zijn?
Persoonlijk zou ik dan alleen voor VW of Audi gaan. Denk ook aan Aziatische auto's, bijvoorbeeld een Mazda 6.
Ik wacht eerste je antwoord wel af om met alternatieven te komen.
 
Bovenaan Onderaan