Zo nu en dan foutmelding van het motormanagament of kapotte verlichting

Kjeld

Nieuw lid
Goedendag.
Ik heb sinds een kleine 2 jaar een octaviaII 1.6 tdi 2010.
Welke het 1ste half jaar prima functioneerde maar helaas daarna problemen welke achteraf met de EGR klep te maken hadden.
Nu heb ik de laatste maanden zo nu en dan foutmelding van het motormanagement en kapotte verlichting. Beide lijken vals te zijn, motor blijft gewoon presteren en verlichting is nog niet defect geweest.
Met behulp van VCDS software heb ik volgende foutcode gesignaleerd '7397 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor P2454 00 [032] - Short to GND'.
Ik heb vorige week alle zekeringen eruit gehaalt en de contacten schoongemaakt maar helaas daarna toch weer een melding.
Wie heeft er goede suggesties?

Alvast dank, Kjeld
 

Luke

Forumguru
Hallo Kjel,

ik heb een Octavia greenline van maart 2010. Ik heb na 115.000km de koeling van mijn EGR-klep moeten laten vervangen. De motor ging hierbij in noodloop. Dat wil dus zeggen dat je niet meer dan x toeren per minuut kan rijden uit veiligheid om niet nog meer schade aan de motor toe te brengen. Dit stuk is vervangen en kostte me bijna 700€. Heb 121€ tussenkomst gehad van de invoerder. Recent heb ik ook een sensor moeten laten vervangen die iets meet in het uitlaatsysteem en aan de hand van zijn signaal regenereert de roetfilter of niet. Hiermee kon ik blijven rijden maar heb besloten om toch te vervangen. Anders zou ik misschien later problemen met mijn roetfilter krijgen.

Het verhaal van de verlichting is bij mij ook al lang. Je vind het hier:

http://www.skodaforum.nl/forum/i/moet-jij-ook-zo-vaak-je-lichten-vervangen.17417/

Ik vermoed dat het komt omwille van de auto-stand van de verlichting. Veel aan en uitschakelen zou niet bevorderlijk zijn voor de levensduur van de lichtjes. Ook het starten wanneer de lichten al aangeschakeld zijn zou slecht zijn.

Groetjes,

Luk
 

Monteurtje

Forumguru
Motorstoring is van het verschildruksensor. Deze zou ik vervangen en dan is dat opgelost. Als je die storing heb zou ik er niet te lang mee doorrijden. Want als lampje brandt en roetfilter geregenereerd moet worden, zal die dat niet doen en is de kans aanwezig dat je roetfilter 'verstopt' raakt en kan vervangen. Dat is een stuk duurder dan een sensor.

Je zegt dat je een VCDS hebt. Waarom lees je niet de BCM uit welk lampje defect of storing geeft. Wordt gewoon een storing opgeslagen als het waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel brandt.
 

Kjeld

Nieuw lid
Bedankt ga van de week achter de verschildruksensor aan. Vindt het wel vreemd dat de melding na opnieuw starten soms maanden/weken weg was, pas de laatste week heb ik de foutmelding vaker gehad maar niet altijd.
Wat betreft de verlichting heb ik voor 2 of 3 verschillende lichten (rem, kenteken en nog een?) de melding gehad maar als ik dan de lichten controleer is alles heel. Na opnieuw starten is dan de fout ook weer weg.
Kjeld
 

Joske

Forumguru
een misschien overbodige vraag.. maar je hebt toevallig geen LED-verlichting geïnstalleerd? :pieker:
 

Kjeld

Nieuw lid
Ik heb geen Led verlichting of andere aanpassingen gedaan.
Heb vandaag de uitlaatgasdruk sensor vervangen en de procedure zoals beschreven door gerritspeek gevolgd om eea in te leren maar helaas is de knop [Login - 11] disabled en bevat de tekst [Coding-11] de 2de mogelijkheid zoals door gerritspeek beschreven is ook anders. Ik kan geen kanaal nummers kiezen kan dan ook niet bepalen wat kanaal 12 waarde 5 inhoud. Is deze stap nodig? En zo ja alternatieve om deze stap uit te voeren.
Alvast dank.
 

EdK

Forumguru
Alternatief weet ik niet voor je !
Wat ik je wel kan zeggen is doe niets zomaar op goed geluk want dan is het ongeluk een boel defecten of veranderingen die niet meer zelf terug te zetten zijn.

Helemaal als je een chinees made in taiwan kabeltje hebt
 
Bovenaan Onderaan