Zitpositie

govert555

Nieuw lid
Beste leden,

Hoop dat iemand een goede tip voor mij heeft. Ik ben sinds een tijdje eigenaar van een mooie Skoda octavia combi iii business edition. Ik krijg het niet voor elkaar om een fijne houding te vinden. Krijg snel last van mijn rechterschouder omdat mijn schouder te hoog zit op de armsteun of anders van mijn nek. Ik ben 1.93 lang. Stoel naar voren, stuur aanpassen hoogte, rugleuning, extra nekkussen gekocht. Alles al meerdere keren geprobeerd. Iemand een gouden tip? Of misschien zelfs wel andere stoelen?
 

govert555

Nieuw lid
Mijn arm ligt af en toe op de armsteun en dan voelt het of mijn schouder boven mijn rug uitkomt. Of je je schouder optrekt naar je nek
 

1983jeroen

Forumguru
Dat gevoel herken ik wel uit een vorige auto, maar dat was met een after market armsteun die gewoon erg hoog was van zichzelf. Die heb ik toen aangepast, maar dat gaat in de Octavia natuurlijk niet.
Helpt het ook niet als je de stoel wat naar boven doet?
Kan natuurlijk maar beperkt met jouw lengte, maar kan net het verschil maken.

Ik ben zelf 1,90 en heb relatief lange armen.
Stoel staat helemaal omlaag en vrij ver naar achteren. Stuur ook laag en ver naar mij toe. Voor mij prima zo
 

Fmoon

Forumguru
Nu ik een andere auto heb kwam ik erachter dat de Octavia mij nooit lekker heeft doen laten zitten (had een RS). Ik had eigenlijk wel snel last van de onderrug en bovenbenen.
 

govert555

Nieuw lid
Dank voor de reactie. Ja het helpt iets als de stoel omhoog gaat maar blijft wel voelen. Ik ga jou tips volgen. Stoel laag en naar voren
 

Rallye

Forumguru
Met name de gebogen knie en de aanwijzing dat je je polsen bovenop het stuur moet kunnen leggen zijn belangrijke zaken. Zeker automaatrijders (die voor de gebogen knie niet de koppeling gebruiken) hebben in mijn ervaring de neiging de stoel te ver naar achteren te zetten. Gezien jouw lengte geldt dat mogelijk voor jou niet.
 

1983jeroen

Forumguru
Mijn vorige Octavia had half lederen stoelen, de huidige stoffen. Voor mijn gevoel zit er wel verschil in deze stoelen.
In de vorige zat ik altijd heel fijn. In deze nog geen echt grote afstanden gereden, maar toch lijk ik eerder last van mijn rug te krijgen.

Zitpositie tussen vorige handgeschakelde en huidige automaat maakt niet uit
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dus met de armsteun in de laagst mogelijke stand zit ie nog te hoog? Dan heb je wel erg lange bovenarmen. Ik had mijn stoel altijd in de laagste stand staan, maar ik heb nooit gehad dat ik de armsteun te hoog vond. Ik had hem zelf nog een stukje omhoog staan.
 

Rallye

Forumguru
Of door je verkeerde zitpositie rust je arm teveel op de armsteun - daar zou hij helemaal niet moeten zijn (ondanks het idee van een armsteun).
 

govert555

Nieuw lid
Hoe bedoel je dit? Uiteraard is het niet mijn arm maar mijn elleboog die rust op de armsteun. Misschien heb ik dat verkeerd gemeld. In ieder geval super aardig dat jullie allemaal reageren en meedenken
 

1983jeroen

Forumguru
Denkt dat @Rallye bedoelt dat je armen helemaal niet op de steun horen te rusten als je handen op kwart voor 3 hebt aan het stuur.

Een houding waarin ik zelf echt nooit rijdt overigens en daarom wel altijd de armsteun gebruik
 

Slider

Forumguru
Ben zelf 1m95, met vooral lange benen. Je verhaal van de armen herken ik (gelukkig) niet.
Of mijn arm hangt in de lucht, aan het stuur. Of onder een hele klein hoek, op de armsteun.

Maar die hoek kan je zelf natuurlijk bepalen. Klinkt alsof je eerder last krijgt van je schouder, als je arm naar voren gericht is?

Vraag me af of andersmans tips uberhaupt kunnen helpen. Elk lichaam is anders en zithouding is heel persoonlijk.
Je zegt dat hoger zitten helpt, dan gaat de tip van lager zitten lijkt me juist averechts werken voor jou.
 

Rallye

Forumguru
@1983jeroen Inderdaad, zie de beste zitpositie uit de link in mijn eerste post. Ik vind de omschrijving “tips” van @Slider daarvoor overigens wat voorzichtig. Die geknikte knie zorgt er bijvoorbeeld voor dat bij een ongeluk eventuele krachten worden verwerkt door je knie (die kan buigen) in plaats van door je heup (die niet naar achteren kan). Zo’n zelfde overweging geldt voor meer van die uitgangspunten, zoals de afstand tot het stuur - niet te dicht op de airbag (wat ik vooral bij dames zie) maar ook niet liggend zodat je eigenlijk niet goed bij het stuur kunt. Als je goed zit (wat best anders kan zijn dan volledig comfortabel) vallen je handen eigenlijk vanzelf op kwart voor drie.
 

Canon-Eye

Forumguru
Of door je verkeerde zitpositie rust je arm teveel op de armsteun - daar zou hij helemaal niet moeten zijn
Ik rij al zo'n 4 decennia lang minstens 95% van de tijd met beide ellebogen op de armsteunen aan de deur en in het midden, waarbij ik het stuur dan net iets onder de kwart-voor-drie-positie vasthoud. Als ik de armen tijdens het rijden langdurig vrij laat hangen, krijg ik last van mijn schouders (rechts eerder dan links), dus dat leer je dan vanzelf af.

Bij even proefzitten in een Kamiq viel me meteen op dat de middenarmsteun wel op de juiste hoogte in te stellen was, maar niet ver genoeg naar voren kon om er ook nog iets aan te hebben. Dus: best leuke auto, maar die zal in deze vorm t.z.t. de shortlist niet halen.
 

Slider

Forumguru
Als ik de armen tijdens het rijden langdurig vrij laat hangen, krijg ik last van mijn schouders (rechts eerder dan links), dus dat leer je dan vanzelf af.
Ik rij al 24 jaar zo, met nagenoeg gestrekte armen. Kan niet anders, ik moet voor mijn benen zo ver naar achteren in elke auto, dat ik nooit een elleboog kan laten steunen terwijl ik het stuur correct vast heb. Het is maar net wat je gewend bent.

Daarom mijn punt, zit positie is zo persoonlijk, is voor iedereen anders wat "comfortabel" is en wat niet. Waar de ene zweert bij positie X, werkt dat totaal niet voor de ander en visa versa.
 

Rallye

Forumguru
Zeker als je andere maten hebt dan 95% van de bevolking wordt het natuurlijk moeilijk, maar mijn punt is nu juist dat de “goede” zitpositie voor een groot deel nu juist niet persoonlijk is. Ik zou zeggen: probeer nou zoveel mogelijk te voldoen aan de juiste (meest veilige en alerte) zitpositie - en ja, ik zit vaak met mijn linker arm op de rand van de deur.
 

hemi24

Forumguru
@govert555 : verstellen en verschuiven van de middenarmsteun maakt geen verschil?
In de laagste stand (met ook de stoel in de laagste stand) is deze toch helemaal niet zo hoog?!?
 
Bovenaan Onderaan