Zitpositie in O3 en OC3

Flem_nl

Forumguru
Zijn er mensen dit het net als ik opvalt dat de zitpositie in de (in mijn geval) OC3 niet in het midden van het klokkenhuis en stuur is. Ik zit zeker 1,5 tot 2 centimeter uit het lood.

Daarnaast heb ik het gevoeld dat mijn zitting en rugleuning getordeerd staan sinds het leer achteraf is ingebouwd. Hier ga ik nog zeker mee terug. Krijg nu echt last van mijn rug en heup,
 
E

Ex-lid 12606

Heb zelf net mijn O3 GBL opgehaald en er ca. 30 km in gereden. Het enige dat me opvalt, is dat de hoofdsteunen vrij ver naar voren staan, zowel voor mij (1.81m, 78 kg) als voor mijn vrouw (1.65m, ca. 55 kg?). Door de stoelen op de laagste stand te plaatsen of de hoofdsteunen relatief hoog te zetten het ik dit nadeel op. Zal wel iets met dat anti whiplash te maken hebben. Qua steun en verdere zithouding heb ik een prima eerste indruk.
 
Zijn er mensen dit het net als ik opvalt dat de zitpositie in de (in mijn geval) OC3 niet in het midden van het klokkenhuis en stuur is. Ik zit zeker 1,5 tot 2 centimeter uit het lood.

Daarnaast heb ik het gevoeld dat mijn zitting en rugleuning getordeerd staan sinds het leer achteraf is ingebouwd. Hier ga ik nog zeker mee terug. Krijg nu echt last van mijn rug en heup,
Yep, ook in mijn OC3EBL staat de stoel iets naar links tov centrum stuur. Staat wel meer uit het lood, ook de antenne staat 1,5 cm te ver naar links. Ach, details ..... wagen rijdt (te) prima, had de eerste CJIB brief al binnen 4 weken op de mat pfffff:cry::banghead:
 

Wesly

Senior Member
De stoel uit het lood is om het in- en uit-stappen wat gemakkelijker te maken. Ik vond het bij mijn Astra zo'n 10 jaar geleden zwaar irritant maar bij de Octavia was het mij nog niet opgevallen
 

leo442

Forumguru
De stoel uit het lood is om het in- en uit-stappen wat gemakkelijker te maken. Ik vond het bij mijn Astra zo'n 10 jaar geleden zwaar irritant maar bij de Octavia was het mij nog niet opgevallen

De reden bij Opel (en misschien ook bij anderen) was het vroeger om de stuurkolom bij een aanrijding schuin weg te laten klappen en niet recht op de bestuurder gedrukt werd. Dat heb ik vroeger althans ooit vernomen! Dat lijkt me ook aannemelijker dan het in en uitstappen.
 

Canon-Eye

Forumguru
De reden bij Opel (en misschien ook bij anderen) was het vroeger om de stuurkolom bij een aanrijding schuin weg te laten klappen
Dat is wel héél vroeger...
Voor zover ik weet worden stuurkolommen al sinds vele jaren zodanig geconstrueerd dat ze helemaal niet meer naar binnen worden gedrukt bij een frontale aanrijding.
Als dat wel zou gebeuren - en dan schuin, zoals Leo442 zegt - zou de airbag dus ook schuin (=verkeerd) gericht worden...
 

leo442

Forumguru
Dat is wel héél vroeger...
Voor zover ik weet worden stuurkolommen al sinds vele jaren zodanig geconstrueerd dat ze helemaal niet meer naar binnen worden gedrukt bij een frontale aanrijding.
Als dat wel zou gebeuren - en dan schuin, zoals Leo442 zegt - zou de airbag dus ook schuin (=verkeerd) gericht worden...

Stuurkolom word wel degelijk naar binnen gedrukt, daarom is de stuuras ook 2 delig en voorzien van breekpennen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, hè hè, daar gaat het nu net om ;): met dit soort maatregelen (met ook nog vaak een samendrukbaar deel in het onderste stuk) komt het in het interieur naar binnen stekende deel van de stuurkolom niet of nauwelijks naar binnen...
 

Wesly

Senior Member
Het is iig zeker niet zo scheef als in de Opel want ik heb er net op zitten letten maar ik merk het niet eens
 
Bovenaan Onderaan