Zit er standaard auto rain close op een O3 ABL met schuif- kanteldak?

chriss

Senior Member
Weet iemand of er auto rain close zit op een O3 ABL voor het schuif- kanteldak en of de zijruiten? En hoe dat dan werkt? Ik kan er niks over vinden in de handleiding, en heb niet zo'n zin om met een gieter te gaan spelen. :laugh:
THX..
 

O3-Rider

Senior Member
Ik weet dat de optie standaard uit staat (op de greenline HB). Maar deze kan de dealer op verzoek aanzetten.
Op de O2 stond dit standaard wel aan.
 

Joske

Forumguru
Weet iemand of er auto rain close zit op een O3 ABL voor het schuif- kanteldak en of de zijruiten? En hoe dat dan werkt? Ik kan er niks over vinden in de handleiding, en heb niet zo'n zin om met een gieter te gaan spelen. :laugh:
THX..
je kan toch wel met een gieter spelen dan ;)

je zet alles open en sproeit enkel over je regensensor op de voorruit, dan zie je direct of het boeltje dicht gaat of niet. Ik moest de optie wel aanvinken in mijn maxidot 'rainclose'.
 

Noord26

Forumguru
Dat zou standaard aan moeten staan. Moet je wel de interval van je ruitenwisser op automatisch laten staan als je de auto open weg zet. Anders reageert de sensor niet.
 

Barrokok

Actief lid
Ik heb het even bij mijn auto getest (zie handtekening) geen schuifdak, maar mijn ramen gingen niet dicht.
 

Rallye

Forumguru
@Noord26 Weet je dat wel zeker? Volgens mij gaan bij mijn O2 de ramen dicht (ik heb geen schuifdak) bij nattigheid op de sensor, onafhankelijk van de stand van de ruitenwisserhendel. Rainclosing staat aan in de maxidot.

Als je er toch nog iets voor moet doen, is het voordeel van automatische rainclosing immers weg.....
 

O3-Rider

Senior Member
Omdat het standaard op de O3 uit staat. Op de O2 standaard WEL aan.

Dus effe in het menu laten activeren bij de dealer of iemand anders.
 

Noord26

Forumguru
@Rallye

Ik heb het getest toen we onze auto kochten/gingen proef rijden. En de stand van de hendel van de ruitenwisser moest op automatisch staan (1 standje hoger als uit) om rain-closing te laten werken. Werkt tesamen op alle ramen incl pano-dak.

Ben er ook een keer goed van geschrokken toen ik met open dak was wezen tanken en de voorruit meteen even wilde schoon vegen voordat ik weer door ging rijden. Het dak sloot en schrok en er gewoon van (sleutel natuurlijk nog gewoon op zak). Eigenlijk staan de ruitenwisser hier altijd op automatisch. Alleen vrouwlief zet meestal de gevoeligheid 1 a 2 standjes hoger als waarop ik hem heb staan voor het wissen.

Kan er verschil tussen wel of niet werken zitten bij auto's hoe de stand van de hendel is? Of hoe de laatste software-update het is ingesteld standaard op de BC? Heb het niet meer getest om eerlijk te zeggen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Het verhaal van Noord26 over de ruitenwisserhendel heb ik vaker gehoord, maar ik weet niet wat het verschil maakt. Mogelijk auto's mét regensensor en zonder automatische ruitenwisser die standaard wel reageren? (er zijn veel meer auto's met regensensor dan veel mensen denken)
 

Rallye

Forumguru
We zitten in het Octavia III-deel van het forum, dus een discussie tussen de eigenaar van een SuperB en een OctiII voegt wellicht iets minder toe, maar in de handleiding van mijn RS staat het volgende bij de uitleg over de maxidot:

"Hier kunt u de volgende functies inschakelen, uitschakelen of instellen:

Rain closing

(Regensluiting)

In-/uitschakelen van de functie automatisch sluiten van

de ruiten en het schuif-kanteldak bij regen bij een vergrendelde

wagen). Als het niet regent en de functie is

ingesteld, worden de ruiten inclusief het schuif-kanteldak

automatisch na ca. 12 uur gesloten"

Bij de behandeling van de standen van de ruitenwissers staat vervolgens niets over rain close. Hebben we een verschil ontdekt tussen de SuperB en de OctiII?
 

Joske

Forumguru
Bij mij gaan de ramen ook automatisch dicht na 12uur, ongeacht de stand van de hendel. (O2)
Dus de "rainclose" feature is volgens mij onafhankelijk geregeld van de stand van de hendel, moet enkel aangevinkt zijn in maxidot me dunkt.
 

Cordoba

Forumguru
We zitten in het Octavia III-deel van het forum, dus een discussie tussen de eigenaar van een SuperB en een OctiII voegt wellicht iets minder toe....

Op zich juist, maar het is ook wel handig om te weten of dergelijke systemen die eigenlijk bij alle of bijna alle modellen leverbaar zijn, of er verschillen zijn in werking. Bij gebrek aan beter, ga je er vaak vanuit dat het bij de verschillende modellen op dezelfde manier reageert, als je weet dat er modellen zijn waarbij dat anders is geregeld, kunnen we daar met z'n allen weer iets van leren.
 

Noord26

Forumguru
Het zijn veelal dezelfde regeleenheden op verschillende types auto's welke onder dezelfde hoed en materialen functioneren. De werking staat daarom hoogst waarschijnlijk los van het type auto.
 

CDK

Forumguru
Ook bij mij moet de hendel op automaat stand staan voordat je de motor uit zet, maar rainclosing werkt vooral niet snel... Ik heb het getest met de tuinslang op de voorruit, maar als je ramen volledig open staan is het met een flinke bui al goed nat in het interieur voordat de ramen gesloten worden....
 

Cordoba

Forumguru
@Corné de Kluijver Dat late sluiten kan te maken hebben met de gevoeligheid waarop de rainsensor staat ingesteld. Het zou me niet verbazen dat ie in de gevoeligste stand sneller reageert. Ook wel eens een testje gezien met water vanuit een flesje dat op de voorruit (net boven de sensor) werd gegoten, en het duurt sowieso een aantal seconden voor het systeem reageert. Nu lijken die paar seconden misschien langzaam, maar als je vanuit huis (of bij campingvakantie vanuit tent/caravan) eerst je sleutels moet zoeken en daarmee naar je auto, dan duurt het heel veel langer.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
@Corné de Kluijver : je kunt de gevoeligheid van de sensor, of in elk geval hoe snel de ruitenwissers reageren instellen op de hendel, je kunt eerst proberen of het uitmaakt als je deze anders instelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan