Zijruitmechanisme vervangen en weer niet.

Stripedkrijn

Forumguru
Het voorlopig laatste klusje aan de Faab1 betrof het vervangen van het aandrijfmechaniek van de elektrisch bediende rechter zijruit voor.
Tijdens het rijden viel de ruit plotseling naar beneden nadat deze de geest had gegeven en niet meer te bedienen was.
Op ebay.de 2 nieuwe mechaniekjes besteld. Voor type 1 Faabjes zijn onderdelen in Duitsland relatief goedkoop.
Kortom alles losgehaald van het portier. Binnenplaat bleek netjes geschroefd met zeskante M6 boutjes. Maar omdat ik de 4 popnagels van de rails reeds had losgeboord, terwijl de plaat nog vastgeschroefd zat in de deur ging ik gewoon door, er van uitgaande dat ik een kabelbende zou aantreffen.
Wat bleek: de ruit was uit de klemhouders geschoten. Niks kapot dus. Ik had dat reeds kunnen zien en beseffen na het loshalen van de binnenbekleding en het uitwippen van die twee grote zwarte afsluitdoppen. Dus de ruit gewoon weer in de klemmen gezet en netjes vastgeschroefd.
De moraal: eerst goed kijken wat er werkelijk aan de hand is. Scheelt een hoop werk!! Maar als schrale troost heb ik nu twee mechaniekjes op reserve liggen waarvan ik vermoed dat ik ze nooit nodig zal hebben. Want zo goed en netjes zag het oorspronkelijke mechaniek er nog uit. Het leek wel nieuw. Maar was van 2002 vertelde de sticker mij...
 

Cordoba

Forumguru
@Stripedkrijn De km-stand zegt vaak meer over de slijtage dan de leeftijd (hoewel er tussen verschillende gebruikers ook grote verschillen zijn). Ik heb bij mijn Fabia na 170.000 km het rechtermechanisme vervangen, het linker was al door de vorige eigenaar gedaan ergens rond de 70.000 km.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Cordoba: Ja ik was daarom ook benieuwd of dat mechaniek al een vervangen was. Maar de originele fabrieksstickers met o.a. datum en tijd (!) van fabricage zaten er nog op. Ergens eind 2002. Ik stond daar nogal versteld van. Faab heeft 213k gelopen.
Omdat er een spoortje olie in de koeling zit hou ik dat natuurlijk scherp in de gaten.
Anders koppakking. Een geluk dat ik dat zelf kan en wil doen. Anders was Faabje al lang weg geweest. Maar voorlopig rijdt het nog uitstekend.
 
Bovenaan Onderaan