Zijn chiptuners oplichters?

MarcoO2

Forumguru
Mijn conclusie was dat JD voor mij de beste tuner was om mijn 1.8TSI van een maatwerktuning te voorzien, en sindsdien heb ik inmiddels ruim 100.000 km met een grote grijns op mijn gezicht rond gereden.
 

Ericw

Forumguru
Kan me goed voorstellen, JD is zeker goed en z'n 1.8TSI gaat er nog beter van rijden! :)
Wil alleen aangeven dat er meer is dan alleen JD, soms lijkt het erop dat er maar 1 echt goed is (JD) en de rest bagger............
Denk dat dit iets genuanceerder ligt.

Ik wens je nog veel meer prettige rijkilometers met je 1.8TSI! :)
 

MarcoO2

Forumguru
Wil alleen aangeven dat er meer is dan alleen JD, soms lijkt het erop dat er maar 1 echt goed is (JD) en de rest bagger............Denk dat dit iets genuanceerder ligt.

Volgens mij heb je dan niet goed gelezen. Ik heb het woord JD nog niet in mijn mond gehad (sterker nog, bewust vermeden in mijn reacties), totdat jij expliciet naar mijn ervaring vraagt. Juist als je mijn tips toepast, komt je niet "als vanzelf" bij JD uit, maar kom je meerdere goede tuners tegen. In dit topic worden ook meerdere tuners genoemd als zijnde goed.

JD staat bekend als één van de beste tuners op VAG-gebied. Da's vast niet voor niets. Maar dat wil niet zeggen dat er verder geen goede tuners zijn. Net zoals het feit dat Ventura en Ziptuning vaak worden afgezeken vast niet zonder reden is, maar er desondanks ook tevreden rijders zijn.
 

Ericw

Forumguru
@MarcoO2: was ook niet specifiek tegen jou bedoeld, dus zeker niet persoonlijk! Gewoon een algemene opmerking van mij die hier blijkbaar al was gemaakt (of in die strekking).
Zitten we (toch) op 1 lijn dus :)
 

Roak

Lid
interessant topic!

Volgende week laat ik mijn 1.2 TSI tunen bij JD (met de externe ECU).
Ik ben heel benieuwd na alle lovende berichten.
Ik heb lang getwijfeld of ik het wel zou doen, tenslotte heeft de 1.2 over het algemeen genoeg vermogen,
alleen als je net even vlotter wilt versnellen, bijv op de snelweg van 100-140 dan gaat dat mij net even te traag.
Als het zover is schrijf ik wel even een kleine review.
 

OII1.2tst

Nieuw lid
@Roak: Ik kijk enorm uit naar je ervaring, doe je ook vooraf en achteraf enkele metingen (b.v. 0-100, 80-120) m.b.v. stopwatch of gps app?
 

Roak

Lid
Ik ben niet zo'n stoplicht sprinter, maar ik kan wel bijv 80-120 meten voor en na.
Daar is het mij ook om te doen, dat dat wat vlotter gaat straks.
 

sitechris

Donateur
Een 100-160 meten in verschillende versnellingen is wat representatiever, omdat de verschillen tussen origineel en getuned wat groter zijn.
 

andrehj

Forumguru
Gezien het feit dat de motor bij 100 al aardig wat toeren draait (en je vooral bij lage toeren winst wilt) is een het meten van 70-160 in de hoogste en één na hoogste versnelling nog interessanter (en door de lange meettijd makkelijker).
 

Race Eend

Forumguru
Bij de kleine motoren is het niet direct nodig om 160kph te gaan halen. 80-140 in bv de 4e of 5e versnelling zou heel geschikt kunnen zijn.
 

VEEJAY

Forumguru
Mee eens, vaak heb je de kans niet (omdat het te lang duurt (geen grapje)) om naar 160 te gaan met een kleine motortje (overig verkeer etc). Probeer in ieder geval iets dat je in 1 en dezelfde versnelling kan doen.
 

Cyrus

Actief lid
In het gebied 60-100 en 80-120 is de winst het meest nuttig, ivm inhalen op provinciale wegen en trekken van aanhangers. In de lagere snelheidsbereiken is de winst sowieso erg beperkt, omdat de bakverhoudingen niet worden aangepast en daarnaast in de eerste 2 versnellingen "onderin" vaak het koppel wordt begrensd (om de bak en koppeling te sparen)
 

Cyrus

Actief lid
@VEEJAY: Niet met de powerboxen zoals o.a. Ventura die levert. Wel als je een goede tuner inschakelt, die specifiek voor jouw auto de OBD herprogrammeert (zoals bijvoorbeeld JD en Hartog). Hartog heeft bij mijn ex-O2 combi ook die koppelbegrenzing ingebouwd.
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij hangt het af van het type auto, de TFSI kan het wel (en wordt het ook gedaan) maar volgens mij een TDI weer niet. Als je op je vorige 1.9TDI doelt denk ik dat JD gewoon rekening heeft gehouden met max koppel op je aandrijflijn, maar dat is in elke versnelling dan hetzelfde. Maar misschien kan Race eend daar wat over zeggen.

Anders ga ik JD een rekening sturen voor al de voorbanden die extra slijtage hadden/hebben in de 1e en 2e versnelling ;)
 

Cyrus

Actief lid
Nou... ik stond er bij toen Hartog de computer programmeerde. Per versnelling kan hij regelen hoeveel koppel er vrijkomt bij welk toerental. Dat kan bij alle VAG-motoren waarbij de originele computer geherprogrammeerd wordt, ongeacht of er een handbak of DSG aan vast zit. Hartog heeft ook op mijn verzoek de koppelkromme zo vlak mogelijk gemaakt, omdat ik het piekerige karakter van de TDI niet zo prettig vond, in combinatie met de 5-traps handbak.

Met mijn huidige TDI+DSG vind ik het al een minder groot "probleem", want de DSG-bak heeft 6 trappen en schakelt nagenoeg onmerkbaar, waardoor de acceleratie een stuk vloeiender is (in vergelijk met de vorige TDI+handbak. Mijn huidige auto is overigens (nog) niet getuned.
 

Ericw

Forumguru
@VEEJAY: Niet met de powerboxen zoals o.a. Ventura die levert. Wel als je een goede tuner inschakelt, die specifiek voor jouw auto de OBD herprogrammeert (zoals bijvoorbeeld JD en Hartog). Hartog heeft bij mijn ex-O2 combi ook die koppelbegrenzing ingebouwd.

Volgens mij kan JD/Hartog dit ook niet met een externe ECU en die heb je voor een aantal motoren nodig omdat OBD (nog) niet kan bij die type motoren. :(
 

Race Eend

Forumguru
Juist, met een externe ecu is dat niet te doen. Echter op een 1.2 TSI ook niet echt nodig natuurlijk....
 
Bovenaan Onderaan