Klopt, dat is ook exact wat ik uitgelegd heb![]()
@VEEJAY: Niet met de powerboxen zoals o.a. Ventura die levert. Wel als je een goede tuner inschakelt, die specifiek voor jouw auto de OBD herprogrammeert (zoals bijvoorbeeld JD en Hartog). Hartog heeft bij mijn ex-O2 combi ook die koppelbegrenzing ingebouwd.
Juist, met een externe ecu is dat niet te doen. Echter op een 1.2 TSI ook niet echt nodig natuurlijk....
Zijn chiptuners oplichters?
Bedrijven als Ventura, Ziptuning etc laden een standaardfile in jouw auto en that's it. Of men installeert een "piggyback ECU", een externe powerbox die op 500 verschillende motoren past. Allemaal net-niet oplossingen.
Ga eens te rade bij JD Engineering (Lochem) of Hartog Tuning (Alkmaar) - dat zijn tuners die eerst je auto doormeten en gaan proefrijden. Daarna maken ze een tuning op maat, dus echt voor jouw specifieke auto. Vervolgens weer meten & rijden, totdat het helemaal goed is.
Hartog heeft mijn vorige auto getuned en heeft zeer goed werk geleverd: auto is exact op mijn wensen getuned, uiteraard binnen de grenzen van wat verantwoord is. Hartog zal nooit tot het maximaal haalbare tunen maar altijd wat reserve in het blok houden. Daarnaast past hij, zeker bij diesels, koppelbegrenzing toe "onderin" in de 1e en 2e versnelling, om bak en koppeling te sparen. Bij Hartog kost een tuning je een halve dag van je tijd (of je laat je auto achter), maar dat is het meer dan waard.
JD Engineering hanteert dezelfde werkwijze dus ook daar kun je beslist verantwoord terecht.
Ed: zie hier het antwoord![]()
Wat ik overigens onder een goede tuner versta: iemand die eerst gaat meten & rijden, daarna specifiek voor jouw auto de progammering van je ECU aanpast en dan net zo lang blijft meten & rijden tot het goed is. En die passen dus koppelbegrenzing toe, daar waar nodig geacht. Jongens als Ventura en Ziptuning flashen binnen 10 minuten niet meer dan een standaard-programmaatje in je ECU dat meer vermogen oplevert en houden dus verder nergens rekening mee. Dat is toch wel een zeer essentieel verschil.
Is het mogelijk met een powerbox aan te passen per versnelling (dus alleen koppel begrenzen in 1 en 2)? Das nieuw voor mij.
Dit is trouwens mooi leesvoer: http://www.squadra-tuning.nl/chiptuning-de-markt.html