Zijn chiptuners oplichters?

VEEJAY

Forumguru
Vooralsnog denk ik dat het bij een TDI met via de OBD ook niet kan anders is mijn tuner iets vergeten bij zijn maatwerk :tongue:.

Cyrus

Actief lid
Nee, dat heb ik niet gezegd. Zie vetgedrukte deel:

@VEEJAY: Niet met de powerboxen zoals o.a. Ventura die levert. Wel als je een goede tuner inschakelt, die specifiek voor jouw auto de OBD herprogrammeert (zoals bijvoorbeeld JD en Hartog). Hartog heeft bij mijn ex-O2 combi ook die koppelbegrenzing ingebouwd.

Waarmee ik wil zeggen dat koppelbegrenzing in bepaalde versnellingen niet te realiseren is met een simpele powerbox. Je kunt wel koppelbegrenzing toepassen wanneer je de OBD compleet herprogrammeert (en daar heb je een goede tuner voor nodig).

Ondertussen is dat bevestigd door Race Eend:

Juist, met een externe ecu is dat niet te doen. Echter op een 1.2 TSI ook niet echt nodig natuurlijk....

Hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoelde. ;)

Ericw

Forumguru
Blijft nog steeds het feit dat ook een "goeie" tuner, zoals jij ze noemt, dit (koppelbegrenzing) niet kan op b.v. een 1.6TDI :(

Cyrus

Actief lid
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Nee dat klopt, omdat de 1.6TDI vooralsnog alleen met behulp van een externe ECU, de powerbox, getuned kan worden. Maar met een powerbox gaat dat simpelweg niet, omdat daarmee niet alles aangepast kan worden, waaronder de parameters waarmee koppelbegrenzing wordt ingesteld. Zelfs de goede tuners kunnen wat dat betreft geen wonderen verrichten.

Wat ik overigens onder een goede tuner versta: iemand die eerst gaat meten & rijden, daarna specifiek voor jouw auto de progammering van je ECU aanpast en dan net zo lang blijft meten & rijden tot het goed is. En die passen dus koppelbegrenzing toe, daar waar nodig geacht. Jongens als Ventura en Ziptuning flashen binnen 10 minuten niet meer dan een standaard-programmaatje in je ECU dat meer vermogen oplevert en houden dus verder nergens rekening mee. Dat is toch wel een zeer essentieel verschil.

Cyrus

Actief lid
Ed: zie hier het antwoord ;)

Bedrijven als Ventura, Ziptuning etc laden een standaardfile in jouw auto en that's it. Of men installeert een "piggyback ECU", een externe powerbox die op 500 verschillende motoren past. Allemaal net-niet oplossingen.

Ga eens te rade bij JD Engineering (Lochem) of Hartog Tuning (Alkmaar) - dat zijn tuners die eerst je auto doormeten en gaan proefrijden. Daarna maken ze een tuning op maat, dus echt voor jouw specifieke auto. Vervolgens weer meten & rijden, totdat het helemaal goed is.

Hartog heeft mijn vorige auto getuned en heeft zeer goed werk geleverd: auto is exact op mijn wensen getuned, uiteraard binnen de grenzen van wat verantwoord is. Hartog zal nooit tot het maximaal haalbare tunen maar altijd wat reserve in het blok houden. Daarnaast past hij, zeker bij diesels, koppelbegrenzing toe "onderin" in de 1e en 2e versnelling, om bak en koppeling te sparen. Bij Hartog kost een tuning je een halve dag van je tijd (of je laat je auto achter), maar dat is het meer dan waard.

JD Engineering hanteert dezelfde werkwijze dus ook daar kun je beslist verantwoord terecht.

Cyrus

Actief lid
Kun je hier dan wel iets mee?

Wat ik overigens onder een goede tuner versta: iemand die eerst gaat meten & rijden, daarna specifiek voor jouw auto de progammering van je ECU aanpast en dan net zo lang blijft meten & rijden tot het goed is. En die passen dus koppelbegrenzing toe, daar waar nodig geacht. Jongens als Ventura en Ziptuning flashen binnen 10 minuten niet meer dan een standaard-programmaatje in je ECU dat meer vermogen oplevert en houden dus verder nergens rekening mee. Dat is toch wel een zeer essentieel verschil.

OII1.2tst

Nieuw lid
Allen dank voor de meestal zinvolle bijdrage om tot een juist antwoord te komen. Mijn originele vraag "Zijn chiptuners oplichters?" was natuurlijk wel erg kort door de bocht.
Ik trek uit de gegeven antwoorden de volgende conclusie:
Chiptuners doen wat ze beloven namelijk het verhogen van vermogen en koppel. Sommige tuners nemen het niet zo nauw met de juistheid van de berichtgeving en kijken niet echt naar de auto maar blazen een standaard chipsetting naar binnen.
Er zijn enkele goede tuners, JD ATM etc. die echt specifiek naar het blok kijken, meten en aanpassen.

Ik weet wat me te doen staat, ga maar eens bij een adresje langs....

Bovenaan Onderaan