Zijn chiptuners oplichters?

OII1.2tst

Nieuw lid
Voor mijn OII 1.2 tsi zoek/zocht ik een externe oplossing voor meer vermogen.

Ik heb gezocht naar een externe oplossing zoals b.v. de oplossing van http://www.venturatuning.nl
G
a maar eens Googelen naar tuning van tsi voor VW, Seat, Audi of Skoda. Heel veel verschillende "gebruikersreacties" en allemaal zeggen ze "neem maar eens contact op met Venturatuning" en veel van die "verschillende" gebruikersreacties maken dezelfde soort spelfouten ...
Over de kwaliteit van het product zelf kan ik niets zeggen over de betrouwbaarheid van de "onafhankelijke" reacties heb ik nu wel een mening!

Waar vind ik een onafhankelijk advies?

Jochem.

Cyrus

Actief lid
Bedrijven als Ventura, Ziptuning etc laden een standaardfile in jouw auto en that's it. Of men installeert een "piggyback ECU", een externe powerbox die op 500 verschillende motoren past. Allemaal net-niet oplossingen.

Ga eens te rade bij JD Engineering (Lochem) of Hartog Tuning (Alkmaar) - dat zijn tuners die eerst je auto doormeten en gaan proefrijden. Daarna maken ze een tuning op maat, dus echt voor jouw specifieke auto. Vervolgens weer meten & rijden, totdat het helemaal goed is.

Hartog heeft mijn vorige auto getuned en heeft zeer goed werk geleverd: auto is exact op mijn wensen getuned, uiteraard binnen de grenzen van wat verantwoord is. Hartog zal nooit tot het maximaal haalbare tunen maar altijd wat reserve in het blok houden. Daarnaast past hij, zeker bij diesels, koppelbegrenzing toe "onderin" in de 1e en 2e versnelling, om bak en koppeling te sparen. Bij Hartog kost een tuning je een halve dag van je tijd (of je laat je auto achter), maar dat is het meer dan waard.

JD Engineering hanteert dezelfde werkwijze dus ook daar kun je beslist verantwoord terecht.

joergarms

Senior Member
Ik zou ze geen oplichters niet durven te noemen. Want uiteindelijk leveren ze het extra vermogen en koppel dat ze je beloven.
Dus je kan moeilijk zeggen dat ze je daarmee oplichten. Hoe de werkwijze is, verschilt per firma, maar ook dat is meestal via hun websites na te gaan. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om met een firma in zee te gaan, die me het meest aanspreekt. En dat verschilt per mens.

Wat betreft gebruikersreviews; in de voorlaatste editie van de consumentengids heeft daar een soort van "test" ingestaan. Wat blijkt; heel veel qua inhoud dezelfde reviews, worden door verschillende namen, bij verschillende vergelijksites geplaatst. Dus blijkbaar zijn er bedrijven die een aantal mensen de opdracht geven om onder verschillende namen hun product aan te prijzen. Heel lastig, want daardoor zijn zulke reviews ook niet echt betrouwbaar te noemen.

Maar wat tuners betreft, navraag doen in je omgeving, een keertje langsgaan voor een impressie, en vooral goed de kleine lettertjes lezen. Wij hebben nu tot 4 keer toe al een goede ervaring bij Ventura.

Noord26

Forumguru
Er zitten een hoop rotte appels tussen in de tuning wereld. Met Ventura heb ik zeer slechte ervaringen. Die hadden voor mijn vader in het verleden een 1.2 Tdi aangepakt en toen wij hem testen op een onafhankelijk rollenbank kwam er +3pk en +10Nm uit. Momenteel schijnen de setjes beter te zijn. Echer hebben wij nooit antwoord gekregen op de resultaten van onze meting. Als je op de site kijkt krijgt elk motortype er exact dezelfde hoeveelheid pk's en Nm's bij. Dat is onmogelijk. Elke motor presteert standaard al anders vanuit de fabriek. In mijn ogen blijven het oridinaire dozenschuivers en service in een instelling- en geen afdeling- zoals ik toen te horen kreeg..

Betaal liever €100-200,- meer voor een bedrijf dat achter zijn product en service staat. JD is daar een goed voorbeeld van. Die is zelf niet zo snel tevreden als hij bezig is met een auto.. Ventura ziet de auto's vaak zelf geen eens.

MarcoO2

Forumguru
Ik zou ze geen oplichters niet durven te noemen. Want uiteindelijk leveren ze het extra vermogen en koppel dat ze je beloven.
Dus je kan moeilijk zeggen dat ze je daarmee oplichten. Hoe de werkwijze is, verschilt per firma, maar ook dat is meestal via hun websites na te gaan. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om met een firma in zee te gaan, die me het meest aanspreekt. En dat verschilt per mens.
Volgens mij heb ik ook al heel vaak ervaringen gelezen (zoals van Noord26) waarbij het beloofde qua vermogen en koppel niet werd waargemaakt. Oplichting is een juridische term die vaak verkeerd wordt toegepast (zo ook hier), maar je kunt toch wel stellen dat dit soort tuners op z'n minst dubieus is. Niet alleen technisch, maar ook qua communicatie en wijze van discussieren. En gelukkig gaat het ook bij de tuners die bulkwerk leveren wel eens goed... :winkie:

Wat betreft gebruikersreviews; in de voorlaatste editie van de consumentengids heeft daar een soort van "test" ingestaan. Wat blijkt; heel veel qua inhoud dezelfde reviews, worden door verschillende namen, bij verschillende vergelijksites geplaatst. Dus blijkbaar zijn er bedrijven die een aantal mensen de opdracht geven om onder verschillende namen hun product aan te prijzen. Heel lastig, want daardoor zijn zulke reviews ook niet echt betrouwbaar te noemen. Maar wat tuners betreft, navraag doen in je omgeving, een keertje langsgaan voor een impressie, en vooral goed de kleine lettertjes lezen. Wij hebben nu tot 4 keer toe al een goede ervaring bij Ventura.
Juist door dat soort reviews te manipuleren en onzuivere discussissies te voeren, houden die tuners hun dubieuze imago in stand. Als ik serieus op zoek ben naar tuning, zeggen dat soort algemene reviews me niets, maar ga ik op zoek naar daadwerkelijke concrete gebruikerservaringen. Als je bijvoorbeeld hier op het forum een lid hebt die al jarenlang forumlid is en duizenden posts heeft en zijn ervaringen over tuning vertelt, is dat iets heel anders dan wanneer iemand speciaal een account aanmaakt om een review te kunnen plaatsen. Met een beetje "oordeel des onderscheids" kom je een heel eind.

OII1.2tst

Nieuw lid
Op de site van Hartog staat het volgende:

Tuning voor de 1.6TDI , 1.2 T(f)SI en 3.0TFSI motor uit de VAG groep is nog niet mogelijk momenteel.
Deze motoren zijn uitgerust met een motormanagement welke nog niet aangepast kunnen worden door geavanceerde encryptie (elke wijziging resulteert in het niet starten van de motor).
Alle tuners zijn afhankelijk van (wereldwijd) een handvol bedrijven welke deze encryptie kraken waardoor tuners het management kunnen aanpassen naar wens.

Is dus geen alternatief .

Cyrus

Actief lid
Op de site van Hartog staat het volgende:

Tuning voor de 1.6TDI , 1.2 T(f)SI en 3.0TFSI motor uit de VAG groep is nog niet mogelijk momenteel.
Deze motoren zijn uitgerust met een motormanagement welke nog niet aangepast kunnen worden door geavanceerde encryptie (elke wijziging resulteert in het niet starten van de motor).
Alle tuners zijn afhankelijk van (wereldwijd) een handvol bedrijven welke deze encryptie kraken waardoor tuners het management kunnen aanpassen naar wens.

Is dus geen alternatief .

Ik zou liever zeggen dat Hartog gewoon eerlijk zegt waar het op staat. Ik ga Hartog hier niet verdedigen, maar ik weet dat Hartog geen voorstander is van "piggy back" externe tuningboxen, omdat die hun vermogenswinst bereiken door de ECU van de auto te foppen met verkeerde signalen, wat op lange(re) termijn alleen maar nadelig werkt. Dat heeft hij mij uitgelegd toen mijn auto onderhanden werd genomen. Hartog legt op zijn website trouwens keurig uit waarom hij dat vindt:

Wij zijn ervan op de hoogte dat er aanbieders zijn die het wel aanbieden, maar als u navraagt zult u ontdekken dat dit om een zogenaamde "powerbox" gaat, of geavanceerde additionele ecu, of een andere benaming voor hetzelfde fenomeen; een extra module waarmee signalen van en naar het originele motormanagement gemanipuleerd worden. Deze modules komen in verschillende kwaliteiten en zullen in meer of mindere mate werken, dat wil zeggen u krijgt er doorgaans extra koppel/vermogen door.

Wij leveren en monteren deze modules op dit moment niet omdat wij stellen dat de kwaliteit van een professionele tuning niet vervangen kan worden door beinvloeding van een klein aantal signalen, een professionele tuning omvat het op maat aanpassen van tientallen kenvelden om tot een optimaal resultaat te komen. Wij gaan ervan uit dat de encryptie op termijn wordt gekraakt en het vanaf dat moment mogelijk wordt uw auto te tunen, wanneer dat is valt nog niet te voorspellen helaas.

Wij raden het gebruik van de extra modules af omdat het een goede tuning niet kan evenaren qua kwaliteit en het bovendien altijd gevoelig blijft voor storingen en foutmeldingen.

Pas als blijkt dat de motoren niet/nooit getuned kunnen worden en de modules van extreem hoge kwaliteit verkrijgbaar zijn (en betaalbaar wat een slechte combinatie is) gaan wij dit misschien overwegen, vooralsnog ziet het daar voorlopig niet naar uit/past het niet binnen onze strategie/bedrijfsfilosofie.

In alle eerlijkheid: ik kan dat verhaal van Hartog niet staven noch weerleggen, omdat de kennis daarvoor mij tekort schiet. Wat ik wel kan zeggen, is dat ik zijn verhaal op zijn minst zeer aannemelijk vind. Met die losse "powerboxjes" zou Hartog makkelijker c.q. sneller zijn geld verdienen: zo'n "powerbox" kost je zo'n EUR 400 en het installeren daarvan is in een kwartiertje klaar. De OBD-tuning kost bij Hartog EUR 400 - EUR 600 (afhankelijk van de auto) en neemt minstens 2 tot 3 uur in beslag, want meten & rijden, dan specifiek instellen op de auto in kwestie, daarna weer net zo lang meten & rijden & aanpassen totdat het helemaal goed is.

Maar hij "doet" dus geen tuning met powerboxen omdat hij daar niet achter kan staan. Terwijl het hem wellicht aardig wat (extra) omzet zou opleveren. Zegt mij genoeg over die powerboxen.

JD heeft overigens wel zo'n externe tuningbox voor de 1.2TSI. Wellicht kun je daar eens informeren?

VEEJAY

Forumguru
Hoezo wil je onafhankelijk advies? Als het mij auto was reed ik naar zo'n tuningsbedrijf en dwingde ik af dat ik een paar uur mag proefrijden. Niet tevreden geld terug, zo een box is er toch zo op en af gemonteerd... Als de tuner daar niet aan wil zijn er nog genoeg andern waar je uit kunt kiezen...

Heb tot op heden nog niks gehoord over geplofte 1.2tjes met powerbox en er rijden heel wat van rond. Dus het zal allemaal wel loslopen qua betrouwbaarheid. Veel hangt van de bestuurder zelf af imho.

Het siert Hartog wel dat ze bij hun principes blijven, door toch maar niet aan powerboxen te doen. Denk dat dit voor veel tuners een commerciele beslissing is geweest.

Cyrus

Actief lid
Goedkoop is duurkoop, maar in het tuningverhaal is dat minder evident. Dat wil zeggen: Hartog en JD kunnen je auto tunen voor pakweg EUR 400 - EUR 700 en die gaan dan gedegen te werk met een tuning op maat voor jouw specifieke auto.

Bedrijven als Ventura, ZIPtuning etc. vragen nergens naar maar "blazen" in 15 minuten een standaard-file in je ECU, zonder er rekening mee te houden dat er van de 1.9TDI-77kW wel 20 verschillende motorversies zijn, met verschillende versnellingsbakken. En zij vragen ook bedragen van rond de EUR 400.

Ik denk dat je vooral zal moeten kijken hoe een tuner te werk gaat. Gaat hij eerst de auto doormeten en proefrijden? Vraagt de tuner eerst wat voor jou belangrijk is, zoals een lager verbruik, een soepeler karakter, meer trekkracht etc? Wordt daarna specifiek een tuningprogramma voor jouw auto geschreven? Wordt er daarna opnieuw gemeten en gereden? Mag je de tuning naderhand nog gratis laten aanpassen als het toch nog niet helemaal naar je zin blijkt? Indien allemaal "ja", dan heb je met een goede tuner van doen.

Cordoba

Forumguru
Ik heb begrepen dat JD wél voor de powerbox kiest bij de 1.2 om technische redenen. Anders Race Eend (níet Rees Eend) 'ns vragen: die heeft hier een account, en is medewerker bij JD.
Volgens mij heeft ie het hier óf op het Seat Online forum als 'ns uitgelegd hoe het precies zit.

Ericw

Forumguru
maar ik weet dat Hartog geen voorstander is van "piggy back" externe tuningboxen, omdat die hun vermogenswinst bereiken door de ECU van de auto te foppen met verkeerde signalen
Dit zei JD ook altijd en leveren nu ook een externe ECU...........
Zo zie je maar dat er een hoop kan veranderen in een jaar :)

Begrijp me goed ik ben geen tegenstander van JD, sterker nog: ze zijn goed, maar ik denk dat er op het moment ook andere bedrijven zijn die een goeie tuning voor b.v. de 1.6TDI kunnen leveren.

Cyrus

Actief lid
Ik heb begrepen dat JD wél voor de powerbox kiest bij de 1.2 om technische redenen. Anders Race Eend (níet Rees Eend) 'ns vragen: die heeft hier een account, en is medewerker bij JD.
Volgens mij heeft ie het hier óf op het Seat Online forum als 'ns uitgelegd hoe het precies zit.

Dat zég ik!
wink.png

[...]
JD heeft overigens wel zo'n externe tuningbox voor de 1.2TSI. Wellicht kun je daar eens informeren?

@Ericw: JD is een uitstekende keuze. Ik ben ook benieuwd waarom zij dan wel overstag zijn gegaan met de externe ECU. Is zo'n oplossing nu dan eindelijk wel OK, of is het vanwege de vele 1.2TSI's voor JD een puur commerciële beslissing geweest?

Ericw

Forumguru
Dat weet ik, gaat er alleen om dat er een hoop kan veranderen in een jaar.
Er zijn nog steeds veel forumleden die "moeite" met een externe ECU hebben, terwijl dit achterhaald lijkt te zijn. En ik vond JD daar een heel mooi voorbeeld van, vandaar m'n opmerking waar ik toevallig een deel van jou (Cyrus) reactie heb geciteerd. :)

Ericw

Forumguru
@Cyrus: de reden waarom (ook) JD over is gegaan op een externe ECU is het feit dat er een aantal motormanagementen zijn die nog steeds niet te kraken zijn.
Ook ABT, toch de huistuner van VAG, levert een externe ECU voor o.a. de 1,6TDI.

Cyrus

Actief lid
@Ericw: ik denk dat we het wel met elkaar eens zijn op dit punt ;) Er kan beslist veel veranderd zijn, maar die kennis heb ik niet - vandaar mijn enigszins retorische vraag.

Zou mooi zijn als Race Eend hier wat meer over kan vertellen.

Ericw

Forumguru
Er kan beslist veel veranderd zijn, maar die kennis heb ik niet -
Ook ik weet niet alles over tuning en dat geldt voor veel mensen denk ik, maar toch zijn er veel mensen die wel weten dat het ene bedrijf goed is en een ander niet........Meestal gebaseerd op 1 negatieve ervaring van iemand of op onjuiste info. Dit verbaast me nogal.

Nadeel met tuning is dat het erg moeilijk te bepalen is wie er nog wel echt goed is en wie niet.......:( Op basis waarvan gaat iemand de keuze maken? Gewoon de gok nemen en hopen dat je geen motorschade krijgt? Of door ABT laten doen en de hoofdprijs betalen? :(
Ik vind het dus (ook) erg moeilijk om de juiste te kiezen..........

Race Eend

Forumguru
@Ericw: ik denk dat we het wel met elkaar eens zijn op dit punt Er kan beslist veel veranderd zijn, maar die kennis heb ik niet - vandaar mijn enigszins retorische vraag.

Zou mooi zijn als Race Eend hier wat meer over kan vertellen.

OBD-tuning is altijd mooier, dat zal elke gerenommeerde tuner bevestigen
Echter er is simpelweg geen enkele andere manier om de 1.2 TDI - 1.6 TDI -1.2 TSI - 3.0 TFSI - van tuning te voorzien, en ook hierop is weinig zicht in de nabije toekomst.

Wat we bij JD zagen in de tijd dat er geen goede manier was om deze modellen te tunen, dat mensen het lange wachten op een OBD oplossing zat zijn. En hun geluk elders gaan beproeven en daar regelmatig voor € 400-800 producten gaan aanschaffen die 1 a 2 pk of op zijn hoogst 8pk leverden (puur raildrukboxen), hiermee teleurgesteld zijn in de tunerswereld en daarmee soms voor hun leven 'genezen' zijn van tuning, dit terwijl een goed uitgewogen tuning een wereld van verschil kan maken en juist door 99.9% van de mensen als heel positief beschouwd wordt (zelfs de mensen die overwegend rustig rijden).

Met de huidige hardware en (real-time) simulator die we bij JDEngineering hebben om de externe ecu’s te programmeren (hiermee kan de externe ecu al rijdend aangepast worden), kun je prima resultaten neerzetten met een strak koppelverloop voor deze modellen. Zonder duurder te hoeven zijn dan een OBD-tuning.

MarcoO2

Forumguru
Nadeel met tuning is dat het erg moeilijk te bepalen is wie er nog wel echt goed is en wie niet.......:( Op basis waarvan gaat iemand de keuze maken? Gewoon de gok nemen en hopen dat je geen motorschade krijgt? Of door ABT laten doen en de hoofdprijs betalen? :(Ik vind het dus (ook) erg moeilijk om de juiste te kiezen..........
Ik zeg: lezen, heel veel lezen... (zie ook mijn opmerkingen hierover in post 5). Dan kun je altijd nopg vragen stellen over dingen die niet duidelijk zijn, of om erachter te komen of ervaringen eigen ervaringen of "van horen zeggen" zijn, noem maar op. Als je bereid bent er even tijd in te steken is het echt niet zo moeilijk om uit te vinden wat goed is en wat niet. Dat is mij ook gelukt, en ik heb 0,0 technisch inzicht of verstand van zaken. Maar al lezend krijg je dat vanzelf wel een beetje. :winkie:

@ Race Eend: helder verhaal weer! :xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan