-Zijdeling schudden tijdens acceleratie tussen 40 en 65 km/u

htw

Lid
Goedendag Techneuten,
Mijn probleem is dat mij O2 -2006 Tiptronic zijdelings schudt als ik accelereer tussen de 40 en 65 km/.
Dit is duidemlijk voelbaar in mijn stoel.
Daarboven doet ie het waarschijnlijk ook maar door de verhoogde frequentie niet meer waarneembaar.
Heeft iemand hier eerder ervaring mee gehad? Dan hoor ik graag wat dit euvel kan veroorzaken.
Vriendelijke groet:
Hans

Canon-Eye

Forumguru
Is het alleen tijdens accelereren in het genoemde snelheidsgebied en verdwijnt het als je dan bv. bij 50 km/u een constante snelheid gaat aanhouden?

Canon-Eye

Forumguru
Ook dat, en de hele ophanging eens laten nalopen of alles wel goed vast zit, geen speling op de lagers, etc..
Eventueel na-balanceren op de auto wil ook nog wel eens iets doen - als je nog een adres kunt vinden waar ze dit kunnen... :)

htw

Lid
Dank allen voor alle reacties zover. Als in constant 50 rij voel ik 't niet. Ik gebruik de auto uitsluitend voor internationale lange afstanden en dan worden die lage snelheden praktisch niet gebruikt. Wiel balans ben ik erg secure mee en zijn daarom ook altijd in orde. Als dat niet zo zou zijn dan zou ik dat zeker moeten merken bij hogere snelheden.
De auto heeft plm 130000 km gedaan en is pas 1 jaar in mijn bezit. De automaat olie is dus niet vervangen. Ik weet het niet precies maar dat lijkt mij erg vroeg.
Gr. Hans

Noord26

Forumguru
Is dit een DSG of niet? De automaat-bakken voor de DSG moeten om de 60.000 versie olie hebben.

Ik heb ooit bij een Seat Toledo een vergelijkbaar probleem gehad. Toen bleken de banden versleten te zijn. Niet zozeer het profiel eraf maar de wangen waren op. Daardoor waren de banden niet meer stabiel.

leo442

Forumguru
Controleer je banden eerst maar eens op evt. koordlagenbreuk. ( loopvlak slingert dan/is vervormd.)

htw

Lid
Modbreak: niet de gehele voorgaande posting quoten. Lees de regels van het forum mbt het quoten aub eens

Technisch gezien zijn beide suggesties van Leo en Stumpie waardevol om nader te laten onderzoeken. Allen dank voor het mee denken over dit vreemde probleem.
Gr. Hans

Laatst bewerkt door een moderator:

dhe019

Actief lid
Ik heb ook wel eens een bobbel op mijn band gehad en had dan, onafhankelijk van accelereren, die slinger bij een bepaalde snelheid(bandbreedte: 30 tot 50). Als het alleen bij accelereren is, denk ik ook eerder aan de aandrijving (homokineten).

Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt tijdens het hobbelen. Is het dan gelijk voorbij?

htw

Lid
Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt tijdens het hobbelen. Is het dan gelijk voorbij?[/quote]

Koppeling hoef ik niet in te trappen bij een Tiptronic automaat.
Als het een homokineet zou zijn dan had ik dat toch ten eerste in de bochten moeten merken en dat is niet het geval.
Ik heb de auto pas en heb gezien dat de rubber hoezen van de homokineten nieuw zijn. Ik ga er daarom van uit dat als die vervangen zijn de homokineten dat ook zijn.

Joske

Forumguru
hoezen die beginnen te scheuren is voor mij al een reden om ze te vervangen, net om de homokineten beschermd te houden. Lijkt me dus geen evidentie dat als die vervangen zijn, de homokineten ook vervangen zijn.

Desperado

Forumguru
Leuke avatar Joske :thumbsup:
Nieuwe hoezen wil idd zeker niet zeggen dat de homokineten ook nieuw zijn. De prijs van een homokineet ligt aanzienlijk hoger als een hoes. En bij alleen een lekke hoes is het ook zonde van het geld om gelijk een homokineet mee te vervangen als die niet kapot is.

Bovenaan Onderaan