Zij-windschermen

Hakar

Donateur
Met of zonder sticker herken ik daar wel een Climair zijwindscherm.
Die van Heko zijn wat hoekiger.
 

Canon-Eye

Forumguru
Klopt. Maar dat Climair stickertje was me veeeel te prominent met die felwitte lettertjes tegen donkere ondergrond.
Die moest er dus hoe dan ook af...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Spector

Forumguru
Vandaar dat het vandaag zo warm was !!
Speciaal voor jou om je schermen te monteren
Enne viel het mee dat monteren ?
Haha, inderdaad. Ik heb het pakket heel de dag op de vloer met vloerverwarming laten liggen en ze daarna gemonteerd :D. Monteren was heel eenvoudig en de eerste indruk is goed, het lijkt wel iets rustiger in de auto qua windruis. Het opnieuw in leren van het raam lijkt mij nog wel een dingetje. Na ze 24 uur niet geopend te hebben moest ik er gisteren toch aan geloven bij een parkeergarage, maar bij automatisch sluiten gaat het raam niet dicht. Slaat af of gaat weer naar beneden (alleen aan de bestuurderskant).

Rijden op snelheid ( lees 200+ ) is pas later in de week, dus daar heb ik nog geen ervaring van tot 150km/u geen problemen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye .Ik zie dat jij de zwarte hebt. Daar kan je toch nog wel doorheen kijken? Anders moet ik voor de smoke versie gaan.
Ze zijn niet echt zwart hoor, wel redelijk donker. Vond ik beter passen bij de donkergrijze auto.
Op de foto lijken ze ook donkerder doordat de auto onder de carport staat.

Los daarvan: ik heb er nog niet mee gereden, maar een eerste "zitproef" na montage geeft mij niet de indruk dat ik er heel erg tegenaan kijk. Aan het om de dikke A-stijlen heen kijken was ik toch al gewend...
Trouwens, ook bij de heldere of smoke variant kun je er niet zo goed doorheen kijken doordat het beeld wordt vervormd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het opnieuw in leren van het raam lijkt mij nog wel een dingetje.
Het raam ontmoet bij het automatisch sluiten vaak toch voldoende weerstand om meteen weer open te gaan. Als ik het in kleine stapjes doe, dan gaat het wel goed. Maar eens kijken of het op termijn beter wordt.
 

Spector

Forumguru
Het raam ontmoet bij het automatisch sluiten vaak toch voldoende weerstand om meteen weer open te gaan. Als ik het in kleine stapjes doe, dan gaat het wel goed. Maar eens kijken of het op termijn beter wordt.
Hier ook, met kleine stukjes lukt het inderdaad wel.
 

Hakar

Donateur
Herken dit laatste ook, zij het dan met de schermen van Heko op Fabia 1.
Gek genoeg alleen wanneer één van de voorramen volledig open is geweest.
Bij een stukje open en even later weer dicht totaal niet.
Op de Pug 205 hebben we ze van Climair.
Naar mijn idee hebben die net even wat meer opstaand profiel wat in de sponning van de deur komt dan die van Heko, misschien dat daardoor iets meer weerstand wordt opgebouwd bij het volledig sluiten?
 

EdK

Forumguru
Heb ze van Climair en na inleren gaan ze gewon netjes open en dicht in één vloeiende beweging.
Nog nooit gehad dat ze na inleren nog teveel weerstand hadden en weer terug open gingen bij dichtsturen.
Heb bij inleren wel even de sponningen ligt ingespoten met sliliconen
Naddel ervan is wel dat ik af en toe nu geknars hoor van zand, maar gelukkig geen krassen op glas verder zie
 

Canon-Eye

Forumguru
Aansluitend op post #16:
Morgen een dikke 500 km op de planning staan en er wordt regen voorspeld.
Dus ik ben benieuwd hoe deze schermen het gaan doen (in combinatie met de daarna ook nog aangebrachte RainEx op voorruit, voorste zijruiten, achterruit en buitenspiegels...).
 

Kogamyata

Senior Member
Dat haperend open/dicht effect weerhoudt mij er van ze aan te schaffen. Van inleren etc. heb ik geen verstand.
Ben benieuwd naar die 500 km ervaring van @Canon-Eye.
En met die dikke A-stijl waar net 'n weggebruiker in past ben ik het ook helemaal eens. Je moet er echt omheen kijken voor de veiligheid.
 

EdK

Forumguru
Dat haperend open/dicht effect weerhoudt mij er van ze aan te schaffen. Van inleren etc. heb ik geen verstand.
Dat kun je zelfs zonder verstand.
Staat volgens mij zelfs in de rtfm van de wagen vermeld.
Maar kort samengevat als je je elektrische ramen nu ook kunt bedienen met dat knopje in het portier en je houd hem wel eens lang ingedrukt, dan heb je al de helft van het inleren onbewust jezelf geleerd....:pieker::pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ben benieuwd naar die 500 km ervaring van @Canon-Eye.
Per saldo was het 453 km, waarvan pakweg 75% snelweg. Behalve de zijschermen kon ik vooral ook het effect van de RainX op voorruit, achterruit en voorste zijruiten ervaren.
  • Bij daglicht vallen de kleine pareltjes die nu omhoog waaien nogal op; ze schitteren een beetje en dat hindert het doorzicht enigermate. Ik heb de ruitenwissers dus toch vrij veel aangehad, zij het aldoor op interval.
  • Bij duisternis is het doorzicht veel beter. De opwervelende spray van een voorligger op een nat stuk weg bleef zelfs zonder ruitenwissers volledig onzichtbaar, behalve als ik onder een lantaarnpaal doorreed, dan zag ik de bovengenoemde schittering weer. Dan dus even wissen...
  • De zij-windschermen deden het op zich wel goed: wat er af en toe door de ruitenwissers naar de zijkant werd geveegd kwam wel om het hoekje waaien, maar voor zover het nog op de zijruit terechtkwam bleef het ruim boven de buitenspiegel. Het zicht daarop bleef dus vrij.
  • Wel heb ik eerder deze week bij flink meer tegenwind dan vandaag gemerkt dat ze afhankelijk van de precieze windrichting soms redelijk wat windgeruis kunnen geven. Soms (maar lang niet altijd) tot op het storende af.
  • Wat mij opvalt is, dat de ruit bij het sluiten toch in de sponning aan het uiteinde bij de B-stijl het randje van het zijwindscherm tegenkomt. Sluiten lukt daardoor vaak niet in één keer: hij gaat met dezelfde vaart weer naar beneden. Dat moet dan met enig beleid in kleine stapjes gebeuren en dát is weer niet heel fijn als je net een parkeergarage uitrijdt bij slecht weer waarrbij je op allerlei verkeer moet letten. Herhaaldelijk inleren heeft daar nog niks aan veranderd; geen idee wat ik daar verder nog aan kan doen.
  • Ik heb de donkere variant gekozen omdat ik die het beste bij de auto (pirineosgrijs) vind passen. Daar is bij daglicht nog wel min of meer doorheen te kijken; bij duisternis komen koplampen en achterlichten duidelijk door. Om de A-stijlen heenkijken was ik toch al gewend van mijn vroegere Skoda's, dus dat is niet zo'n bezwaar. Nu ik er Een paar weken mee rondrij, merk ik ze wat dit betreft eigenlijk niet meer bewust op.
Ik heb die dingen overigens niet gekocht om met de ramen op een kier te kunnen rijden (doe ik vanwege de herrie vrijwel nooit) maar juist om daarmee te kunnen stilstaan, zodat ik bij regenachtig weer kan ventileren zonder nattigheid binnen te krijgen.
Die doelstelling is in elk geval gehaald, dus ik ben wel tevreden. De rest is bijzaak.
 

brepus13

Forumguru
De beveiliging zorgt er bij te veel frictie voor dat het raam weer naar beneden gaat. Kun je de kunstof delen wellicht fijn bijschuren zodat er minder frictie ontstaat bij sluiten?

Op deze manier zorgt zo’n praktisch oplossing alleen voor irritatie en dat zou zonde zijn toch?
 

Hakar

Donateur
Ik lees net mijn vorige reactie, waarin ik schrijf
Op de Pug 205 hebben we ze van Climair.
Daar had ik bij willen schrijven dat de elektrisch bediende ramen in de Pug met schermen van Climair in één keer volledig sluiten.
Of het raam maar deels of volledig open is geweest.

Realiseerde me gisteren dat we eigenlijk de laatste tijd de ramen van de Faab met Heko schermen zonder na te denken deels of helemaal openen, en ze nu volledig dicht gaan.
We bezoeken wekelijks een parkeergarage en het sluiten gaat altijd in één keer goed.
Een flinke poos terug heb ik de accu ontkoppelt gehad voor het vervangen van de ABS zekering boven op de accubak, en iets langer peinzend kan ik eigenlijk stellen dat er vanaf dat moment geen haperingen meer zijn geweest.

Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat het voor een deel een softwarematig iets is.
 

Spector

Forumguru
Afgelopen week met de windschermen geïnstalleerd naar en van Oostenrijk gereden. Waar ik in eerste instantie ook problemen had met het sluiten van de ramen is dit nu niet meer het geval. Misschien dat de schermen even de tijd nodig hadden om te "zetten". Op hoge snelheid (lees 210/220km/u) blijft alles netjes op zijn plaats, maar ik moet de opmerking van @Canon-Eye aangaande de windruis bevestigen. Vooral bij de hogere snelheid is de windruis bijna storend aanwezig. Dit zou toch wel een reden kunnen zijn om de schermen te verwijderen, echter wordt er in Nederland
nooit op (bijna) topsnelheid gereden. Ik heb onderweg wel wat neerslag gehad, maar nog niet in die mate dat het de zijruiten op loopt. Hierin heb ik de schermen dus ook nog niet op waarde kunnen beoordelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vooral bij de hogere snelheid is de windruis bijna storend aanwezig.
Ik rij sowieso nooit op topsnelheid, in NL niet en daarbuiten ook niet.
Wat van belang is, is de relatieve luchtsnelheid ten opzichte van de auto in combinatie met de hoek waaronder die wind de auto treft.
Anders gezegd: als je een stevige wind schuin tegen hebt, loop je een behoorlijke kans op windgeruis.
 
Bovenaan Onderaan