Zetelventilatie

velcroranger

Nieuw lid
Hallo iedereen,

Ik ben Flip en ben 30 jaar en kom uit Belgie. Ik heb verleden week mijn Octavia break ingeruild voor een Superb.

Omdat ik in de zomer nog wel eens durf last te hebben van een "plakkende rug" heb ik besloten om de zetelventilatie als optie te nemen.

Vandaag dacht ik deze voor de eerste keer te testen. Jammergenoeg was ik nog al teleurgesteld. Ik hoor de ventilatie wel draaien maar ik voel meer koele lucht vertrekken aan de onderkant van mijn zetel dan door het zitvlak.

Ik heb zonet naar de garage gebeld en die vertelde me dat hij het nog nooit in de praktijk heeft gezien dus hij kon me niet zeggen hoe het exact werkt. Best een teleurstellend antwoord.

Nu hoop ik of er iemand is die weet hoe het exact werkt of er iemand is die er ervaring mee heeft.

Hartelijk dank voor eventuele reacties!!


Flip
 

CDK

Forumguru
@velcroranger, welkom Flip, er is een meet & greet topic om jezelf voor te stellen trouwens ;)
Wat betreft de ventilatie, ik heb dat ook in mijn S2 zitten, bij Radio uit hoor je deze idd blazen op stand 2, ik voel wel degelijk aan mijn bips een frisse wind bij ingeschakelde zetelventilatie, er lijkt dus iets mis te zijn....
 

velcroranger

Nieuw lid
Hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik ga proberen morgen langs te gaan bij de garage. Komt deze frisse wind dan uit de gaatjes in de zetel (lijken geperforeerd) of moet ik het mij anders voorstellen. Dan weet ik wat ik moet zeggen aan de verkoper morgen :)

Verder ben ik héél tevreden van de auto. Wat een ruimte :). Het andere wat ik wel een beetje jammer vind is de snelheid van het Columbus systeem. Op mijn Octavia had ik het Amundsen + systeem (kleiner scherm en minder opties) en dat reageerde veel sneller. Ondervinden jullie dat ook?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Idd, door de perforatiegaatjes moet de frisse wind waaien ;)
De Columbus is met het opstarten en het invoeren van adressen nogal traag.
 

velcroranger

Nieuw lid
Super(b) ik ben helemaal mee.

Ik vrees dan dat ze mijn zetels zijn vergeten te perforeren :) :)

Ik houd jullie op de hoogte wat de garagist heeft gezegd.

Nog een vraagje ik vind ook niet dat mijn zetelverwarming snel werkt. Denken jullie dat het misschien gerelateerd zou kunnen zijn? In de auto waar ik een testrit heb gedaan ging dat veel sneller en warmer. Dat waren wel stoffen zetels?


Merci
 

Taffy

Forumguru
Kan ik ook onderschrijven. Na enkele minuten is t 'wie z'n billen brand' :pardon:
Bijna dan :maakmegek:
 

velcroranger

Nieuw lid
Ik kom zonet van de garage. Jammergenoeg is er niemand in de garage die effectief weet hoe het normaal zou moeten werken. Om aan te tonen dat het effectief niet werkt heb ik een papieren zakdoekje om de zetel gelegd en dan de ventilatie aangezet. Ik heb dan gezegd dat ik toch tenminste verwacht dat de zakdoen "zou bewegen" wat niet gebeurde.

Wel merkte de verkoper op dat de zetels wel koeler waren als de ventilatie op stond. Dit deed de verkoper denken dat er ergens een fout zit in beide voorzetels. Waardoor de lucht niet door de bovenkant van de zetel zou komen.

Hij ging zelf proberen een auto vast te krijgen met zetelventilatie zodat we een vergelijking konden doen.

Ik zelf ga straks naar de showroom van waaruit alle testritten worden gedaan in de hoop dat er daar één staat met zetelventilatie.

Iemand van jullie toevallig al mijn ingenieuze test met het papieren zakdoekje gedaan? :tongue: :tongue:
 

velcroranger

Nieuw lid
Dat zou inderdaad heel sympathiek zijn :)

Ik ga morgen nog eens naar de garage brengen. Ik ben ondertussen ook nog bij een andere garage geweest en daar konden ze het ook niet testen.

Als ik weet dat het bij jouw auto wel het geval is kan ik dat aan de garage zeggen en dan weet ik met zekerheid dat er iets fout is

Merci
 

CDK

Forumguru
Excuses, ik loop wat achter met lezen en ik ben op z'n vroegst deze avond pas weer verenigd met mijn auto om te testen :(
 

Joske

Forumguru
Ik zal in tussentijd mijn collega eens contacteren die heeft een S2 PFL gereden ook met zetelventilatie.. Hij was vol lof over de wagen dus dit moet hij zich zeker nog herinneren ;)
 

Maximbollansee

Nieuw lid
Beste velcroranger,

Zoals Joske al aanhaalde had ik ook een skoda S2. Jammer genoeg had ikzelf geen ventilatie in de zetels, maar ik heb er wel meerdere ervaring mee van in andere wagens die het wel hadden of hier en daar in de showroom/salon.

Het enige dat ik je hierover kan meedelen is dat uit de zetel zelf weldegelijk frisse lucht kwam. Vooral als je er op zit. Dan lijkt de tegendruk voor het systeem wat groter voel je de lucht beter, ik weet niet of het met enkel een zakdoekje zal werken.

Het lijkt mij bij jou eerder een lek in de aanvoerslang te zijn ofzo? Maar hier had je waarschijnlijk zelf al wel eens naar gezocht :D?

Maxim
 

velcroranger

Nieuw lid
Hartelijk dank voor je antwoord @Maximbllansee

Mijn kennis van auto's en aanvoerslangen is minimaal. :tongue: Ik vermoed dat je de slang bedoeld die de lucht aanvoert. Ik denk dat er daar geen lek is want ik voel de frisse lucht aan de onderkant van de stoel. Er is dus frisse lucht maar deze komt uit aan de onderkant van mijn zetel en niet door de gaatjes. De lucht lijkt "gevangen" te zitten in de stoel want deze voelt "fris" aan.
 

velcroranger

Nieuw lid
Oei in mijn vorige post duidelijk een verkeerde emoticon gebruikt. De connotatie die het gele mannetje er aan geeft komt niet overeen met wat ik bedoelde. :)

Ik heb net telefoon gehad van de garage en begin volgende week zouden ze pas een wagen in de garage kunnen hebben die ook zetelventilatie heeft. Zo zou ik het kunnen vergelijken.

Bedankt voor al de reacties al en ik houd jullie op de hoogte.
 
Bovenaan Onderaan