Zetel bestuurdersstoel met bijrijdersstoel verwisselen

turboturbo

Forumguru
HA! Kijk nu eens waar ik op stuit, ondersteund met prachtig beeldmateriaal (bijv. heel goed te zien wat die klemmen nr.3 'hog rings' nu precies doen)
Dat topic gaat over het afhalen van de stoffering, om in de wasmasien te doen. Maar ik vermoed dat ik er ook wel wat aan zou kunnen hebben voor het klusje wat ik beoog.

Kennelijk heb je daar dit setje voor nodig: http://www.ebay.com/itm/Hog-rings-a...d-/161112835371?pt=Pliers&hash=item258312c52b
Weet iemand hoe je bovenstaande klem in het nederlands noemt?


http://www.briskoda.net/forums/topic/154853-fabia-vrs-seat-cover-removal/

P1010885.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Ik hoop dat het identiek zit voor de standaardstoelen, dit zijn stoelen uit een RS, en die zijn net ietsje anders qua opbouw (gelijk aan de Ibiza FR stoelen die ik nu heb). Verschil is het duidelijkst te zien aan de voorzijde van de zitting: de standaard Fabia stoel heeft een vloeiende lijn van de voorrand van de zitting naar de zijkanten. Bij de RS-stoel loopt het middeldeel van de zitting een paar cm verder naar voren door dan de 'flanken' van de zitting.
Mogelijk is hetzelfde principe gebruikt, maar wees bedacht op afwijkingen.
 

turboturbo

Forumguru
Gelukt.

Het heeft even geduurd, maar het is er dan eindelijk van gekomen. Gisteren moest ik vanwege spullen vervoeren de bestuurdersstoel bijrijdersstoel uit de auto halen, en bedacht me dat ik dit klusje misschien mooi eens kon oppakken alvorens de stoel terug te zetten.

De klus is totaal niet moeilijk of ingewikkeld, en gelukkig hoeft de bekleding niet los van het foam gehaald te worden, dus geen gedoe met nieuwe 'hog' ringen, en draden trekken etc.

Het foam materiaal van de zetels heeft een identiek onderdeel bestel nummer, dus: JA, ze zijn uitwisselbaar tussen links en rechts. Gelukkig echter ook de bekleding die erop zit, heeft geen specifieke links of rechts variant, kortom: de bekleding hoeft niet gedemonteerd van het foam, je kunt het foam+bekleding stuk gewoon in z'n geheel uitwisselen gelukkig. Dat scheelt echt een priegelwerkje met de bekleding los en weer vast zetten op het foam. Ik vermoed overigens dat hetzelfde geldt voor de rugleuning (foam+bekleding)

Wat uiteraard wel verschilt tussen de linker en rechterstoel is het frame en in mijn geval de hoogte verstelling (niet aanwezig op bijrijdersstoel) dus simpelweg stoelen verwisselen is niet mogelijk, maar dat wist ik al.

Doel was dus om te kijken of het zitting gedeelte van de bijrijdersstoel uitgeruild kon worden met die van de bestuurdersstoel.

Eerst volgens de handleiding die @Joske hierboven eerder geplaatst heeft, gevolgd om de stoel uit de auto te halen, wat nog best lastig ging omdat die schroeven muur en muur vast zaten. Je hebt een ratel en een veeltand bitje nodig: de M10 (en later M8 voor de leuning-schroeven op de stoel zelf) Ook bij het weer vastdraaien van de schroeven tijdens het terugplaatsen ging het niet makkelijk, zelfs niet met een beetje siliconenspray. Van een schoef was ik zelfs bang dat het schroefdraad in het gat stuk gegaan was, en dat is niet fijn, want een stoel die niet goed vast zit, is gevaarlijk en APK afkeur :nailbiting:! Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en zitten ze weer muurvast.

Vervolgens de eerste stappen gevolgd uit de handleiding om de bekleding te vervangen, dat wil zeggen: de plastic panelen aan de onderkant van het frame verwijderen, daarna alleen nog het loshalen van de kunststof verstevigingsrand (van het stof). Die zit helemaal onderop de stoel, waar je pas bij kan als je de plastic delen er helemaal af gehaald hebt. Die kun je gewoon met je vingers uit z'n 'groef' of rand wrikken (foto 1), je begint vooraan of aan de zijkant, en eindigt bij de achterkant, waar de rand achter 4 uitsparingen/soort weerhaken van het frame nog extra 'gelocked' zit. Je ziet het een beetje op foto 3, links boven aan het frame. Ik kan het moeilijk uitleggen, danwel op de foto goed laten zien, maar je ziet vanzelf hoe het precies zit als je het probeert los te wrikken. De truc is dat je dat juist de rand even dieper in het frame moet duwen, zodat die los klikt uit de 'slotjes', waarna je het naar je toe kunt halen. Als je dat eenmaal door hebt, heb je de kunststof verstevingsrand van de bekleding vrij vlot los van het frame. De 2e stoel gaat dan ook twee keer zo snel.
Vervolgens ligt het foam-deel + bekleding los van het frame (foto 3), en kun je deze vervangen of in mijn geval: uitruilen met elkaar.

Foto's:
Wrik de kunststof verstevigingsrand van de bekleding uit het stoelframe (nadat alle plastic delen verwijderd zijn)
stoel.jpg

Vervolgens kun je het foam + bekleding nog aan het foam vast, al een stuk optillen van het frame. Nu alleen nog de kunststof verstevingsrand van de bekleding aan de achterzijde onderop het frame uit de uitsparing verwijderen (zit daar achter een 4-tal soort van weerhaken, dus even kijken en wrikken hoe het precies zit (ik heb een schroevendraaier gebruikt om de rand van het frame wat wijder te maken zodat ik wat meer speling kreeg en kon zien hoe het vast zat)
stoel3.jpg

En los!
stoel2.jpg

Mogelijk had ook de rugleuning nog uitgewisseld kunnen worden, echter daar was het mij niet om te doen, en dat heb ik niet eens kunnen proberen: bij de 2e stoel draaide de veeltand M8 schroef, waarmee de leuning aan het frame vast zit, en één keer helemaal dol :angry:, waardoor daar niets meer mee aan te vangen was (gelukkig zat 'ie tenminste nog helemaal vast, zodat ik nu geen speling in het gebeuren heb) Ik heb het zitting-gedeelte bij de 2e stoel met leuning en al op z'n plek over moeten zetten, wat iets lastiger ging, maar gelukkig nog wel mogelijk was. Niet dat ik dit van plan was, ik heb niet het idee dat de leuning van de bijrijdersstoel zoveel meer steun nog geeft dan de bestuurdersstoel - het ging mij primair om het zitvlak.

Tot slot is een fijne bijkomstigheid dat je de kruimels eindelijk eens goed kunt opzuigen die tussen de rails en de bekleding zich verzameld hebben in de afgelopen jaren. :cheer:

Optisch effect is dat de wang van de bestuurdersstoel 'als nieuw' is, en dus niet meer af te lezen is hoeveel er al in- en uitgestapt is :)

Kosten: 0 euro. Effort: veel (en natuurlijk 2 kleine wondes op de hand van alle scherpe onderdelen! :wacht:)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan