Zetel bestuurdersstoel met bijrijdersstoel verwisselen

turboturbo

Forumguru
Laatst had ik de luxe eens een rit in de bijrijderstoel van mijn eigen Fabia te mogen zitten. Het viel me meteen op, dat die een stuk beter zit dan de bestuurderszetel, waar ik eigenlijk uitsluitend zit in (vrouwlief heeft geen rijbewijs).

Ik heb al een tijdje overwogen om een andere zetel te gaan zoeken, maar knap af op het (zoek)werk en de kosten (zeker bij zo'n custom-stoel, waarbij ik dan ook nog een nadeel vindt dat ik de oorspronkelijke zetel ergens op zal moeten slaan). Zo verwacht ik van een sloperij niet veel beters, omdat mijn Fabia nog 'maar' 130d KM heeft gelopen, dus zoveel is er nog niet eens in gezeten, in de bestuurdersstoel, en ik verwacht eerlijk gezegd niet snel een betere te vinden. De jongste Fabia I op de sloop is tenslotte ook al weer minimaal 7 jaar oud (gesteld dat je zo'n jonge kan vinden)

Nu kreeg ik ineens een ander idee, die nagenoeg geen kosten met zich hoeft mee te brengen: zou het mogelijk zijn de zetels (dus niet de complete stoelen) uit te wisselen? De rugleuning heb ik nl. niets over te klagen, maar het zitvlak van de bijrijderstoel is nog een stuk steviger.

Nu weet ik dat @Cordoba onlangs zijn interieur vervangen heeft, kan jij hier misschien iets over zeggen toen je met deze klus bezig was?

Heeft iemand dit wel eens gedaan bij zijn auto; een zetel vervangen / wisselen?

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
haha dat word ruzie met de vrouw ..........

maar heb je er al aan gedacht om alleen het schuimrubber te laten vervangen ?
een beetje bekleder draait zijn handen daar niet voor om en met wat andere soorten van schuim kan je ook
misschien een perfecte zit creëren

turboturbo

Forumguru
Hm. Derde optie.... :pieker:

Nee, had ik nog niet bedacht - ga ik ook eens uitzoeken. Bedankt!

En de mrs. heeft die ruil natuurlijk graag voor mij over, in ruil voor nooit zelf hoeven rijden :D

Bakkertje

Forumguru
klik eens op onderstaande link:
http://link.marktplaats.nl/721820703

Het onderdeel nummer (5J0 881 375 F) staat erbij en zou je op kunnen vragen bij de dealer wat dat kost..

Oeps ik zie net dat de advertentie voor Fabia's vanaf 2007 is, ik weet niet op dat past, het idee blijft hetzelfde ;)

EdK

Forumguru
Tsja en gebruikt ook, zal maar een kamer olifantje op gezeten hebben, dan zit t voor geen meter meer als je pech hebt.

Canon-Eye

Forumguru
En verder is het de vraag of je dan nog bij je rugleuningverstellingsdraaiknoppen (3x woordwaarde) kunt, want die zitten dan ineens tegen de middentunnel/console/armleuning aan. Zou ik eerst effe naar kijken voor je de hele boel voor niks eruit hebt gesloopt...

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat de grootste struikelblokken zijn:
- verstelhendel van de stoel (vooruit/achteruit schuiven)
- kapjes aan de voorzijde (of laatjes onder de stoel) zouden wel eens niet lekker mee kunnen passen
- de gordelbevestiging: de gordelbevestiging zit met een grote bout aan de binnenzijde (dus bij de tunnel) op de stoel geschroefd, ik geloof niet dat je die simpel aan de andere zijde kunt monteren.

Overigens wil ik mijn set ook nog op marktplaats zetten, maar moet nog steeds foto's maken. Stoel is iets van 125-130000 km gebruikt, en geloof niet dat ie is doorgezakt. Bekleding is sowieso in goede staat.

turboturbo

Forumguru
Even ter verduidelijk; mijn idee of plan is dus niet zozeer de onderkant van de stoel te wisselen, maar alleen de zetel. Dus alleen het zitvlak, niet het hele frame met daaraan bevestigde materialen als gordelbevestiging, verstelhendel, etc. @Cordoba en @Canon-Eye . Of heb ik jullie reacties verkeerd begrepen, en denken jullie dat ik alsnog tegen de punten aan zal lopen die jullie benoemen?

Tenminste - ik vraag me dus af, of dat mogelijk is, alleen het zitvlak, het 'kussen' te verwisselen. In de vele Wheeler-dealer afleveringen heb ik heel wat getover gezien met stoelen. Er moet wel eea mogelijk zijn aan opties.

Ik heb gisteren met een (auto)stoelen bekledingsbedrijf gebeld, die had 2 opties voor me: of een nieuw stuk schuimrubber bestellen bij de dealer en dat naar hem meenemen en voor 5 tientjes erin laten zetten. De stoel moet daarvoor gedemonteerd worden. Of voor 5 tientjes een extra schuimrubber opvul stukje erin laten zetten, bovenop de huidige vulling dus. Dan zit je iets hoger, en wordt vooral gedaan voor versleten of ingezakte stoelen. Daarvoor hoeft de zetel niet gedemonteerd te worden en is iets minder werk. Ik twijfel over deze laatste optie, of dat mijn voorkeur heeft. De eerste; een nieuw stuk schuimrubber bestellen zou op ongeveer 70 euro komen. Dat vind ik ook niet niks.

Mijn voorkeur blijft dus voorlopig bij een wissel tussen de zetels van bijrijdersstoel en bestuurdersstoel.

Als ik die advertentie van @Bakkertje zie, ben ik wel geneigd om eens te kijken of ik voordelig een goed/nieuw stuk schuimrubber zou kunnen komen, en dat voor 5 tientjes erin te laten zetten. Zou je aan het schuimrubber kunnen zien (bijv. vanaf die foto) hoe stevig of goed die nog is? Dat niet zoals @EdK zegt, hij ook al teveel ingezakt is. Want misschien is dat wel een schuimrubber uit een bestuurdersstoel en is die dus nog goed genoeg.
Nu even uitzoeken of het schuimrubber van een zetel uit een Fabia Mk. 2 ook in een Mk. 1 past.

turboturbo

Forumguru
Ik had idd al op Ebay.de naar Ibiza/Polo/fabia zetels gekeken, maar nog niets geschikts gevonden of niet goed gezocht.

Joske

Forumguru
het gaat hem dus om volgend onderdeel denk ik dan: 6Y0881375K
nieuwprijs bij dealer iets van een € 53

misschien kan je op onderdeelnummer wat makkelijker zoeken?

na wat Google, kom ik bij garage Smit uit in NL, die vraagt €99 incl. BTW :sterretjes:

turboturbo

Forumguru
Misschien wel, bedankt! Qua kosten zou ik dan excl. naar de stoffeerder rijden op ruim honderd euro uitkomen voor het materiaal en vervangingskosten.

Ik hoop daarom nog wel nog antwoord te vinden op m'n vraag of de zetels mogelijk (gemakkelijk) te verwisselen zijn. Dan kan ik die honderd euro in m'n zak houden / aan andere zaken besteden....

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Ik dacht eigenlijk dat je de complete zetels(stoelen dus) wilde wisselen van plek, om alleen de zitting te wisselen zul je eerst de stoelen moeten demonteren, (incl. rails) om dan de stoelen te gaan demonteren om te zien of je de zittingen gewisseld krijgt. De knelpunten die ik benoemde gelden in principe alleen als je de complete stoel verwisseld.

Zitting verwisselen is behoorlijk meer werk, en de vraag is of de zittingen 100% symmetrisch zijn in de bevestigingspunten. De rails per stoel zijn namelijk wel verschillend met iets andere bevestigingspunten (heeft te maken met ruimte voor o.a. verstelmechanisme).

Wat stoelen betreft: let heel goed op de vormgeving, een andere uitvoering kan soms iets andere stoelvorm zijn.
FabiaII stoel past volgens mijn verwachting gewoon in FabiaI, maar of de stoelen zelf identiek zijn qua vorm en stevigheid/hardheid en constructie heb ik grote twijfels over.

Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
Er is hier vast iemand die je een beschrijving kan geven voor het uit- en inbouwen van de stoelbekleding. (iemand met ETKA of soortgelijk programma) Vaak kom je met dergelijke zaken ook heel ver met een stuk boeren bestand. Schroef de stoel er anders eens uit en probeer eens of je de boel los kunt krijgen. Lijkt je dat redelijk makkelijk te lukken ga je het kussen/schuimrubber bij de dealer bestellen.

Lukt het dan uiteindelijk nog niet om dat kussen er in te krijgen dan kun je altijd nog naar die bekleder rijden om het er door hem in te laten zetten. Het plaatsen van de vulling door de bekleder wordt hooguit een aanvullende kostenpost van 50 euro als ik het goed begrijp.

turboturbo

Forumguru
OK, duidelijk @Cordoba , ik bedoelde idd specifiek niet het vervangen van de hele stoel ivm toch wel hoge kosten en veel (zoek)werk (naar een stoel die aan alle vereisten zal moeten voldoen) Kan jij zo op het oog daar iets van zien bij de set die bij jou in de schuur staat, hoe die zetel delen bevestigd zijn?

Iemand met wat meer specifieke info hierover zou idd handig zijn.

Ik ben een beetje bang dat ik bij het slopen / demonteren de boel (toch) niet (meer) goed krijg en ik op een stukje boomstam zonder gordel naar een hersteller moet rijden :D

Ik zal binnenkort zelf eens een stoel los maken, het punt is toch wel vaak dat ik de auto bijna dagelijks en op onvoorspelbare momenten nodig heb, inclusief stoelen. Dus het is ook even zoeken naar een moment.
Hoewel, nu ik er over nadenk: de Mrs. kan tijdelijk wel even achterin plaatsnemen zolang de bijrijdersstoel er uit ligt :D "Wir arbeiten hier für Sie!"

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
zo, hier ben je misschien iets mee ;)

Bijlagen

• montageoverzicht bekleding en vulling voorstoelen fabia 2003.pdf
    47,6 KB · Weergaven: 49
  • rugleuningframe van stoelframe uitbouwen fabia 1 2003.pdf
    101,2 KB · Weergaven: 34
  • stoelen voor uit en inbouwen fabia 1 2003.pdf
    72,9 KB · Weergaven: 37

Cordoba

Forumguru
Je zult de kunststofzijkanten moeten verwijderen, dus heb je het laatste bestandje van Joske nodig voor het uitbouwen van de complete stoel (stekkers loshalen onder de stoel is niet van toepassing, omdat je geen stoelverwarming of stoelairbags hebt).

Het 2e bestandje van Joske (rugleuning) kan misschien helpen om bij de losse zitting te komen. In elk geval is het een stuk complexer dan het lijkt. Wat je ook nog kan proberen: een schadeauto zoeken waarbij de bijrijdersstoel niet meer bruikbaar/verkoopbaar is, dan moet je een goedkope bestuurdersstoel kunnen scoren.

turboturbo

Forumguru
Bedankt @Joske ! Als ik het zo bekijk moet het relatief simpel te doen zijn. Die speciale VAG tools omvatten een doodgewone tang en een soort 'tension wire' installation / removal tool.
The awl VAG 1636 is required for removal and installation of tensioning wire in seat upholstery.
Ik moet iig nieuwe klemmen (nr. 3 op de tekening) opnieuw bestellen denk ik, als ik het zo zie. Want bij het loshalen moet je die doorknippen, lijkt het.

Inderdaad, @Cordoba , er schoot me vanmiddag te binnen dat een goede 2e hands schuimvulling / zetel deel van een bijrijdersstoel nog wel een optie moet zijn om via een sloper te gaan zoeken. Deze zijn als het goed is, om dezelfde reden als bij mijn Fabia doorgaans nog prima. Het lijkt wel ingewikkeld, maar het valt me nog mee, op basis van de tekeningen beoordeeld...
Edit: je tip omhelst een bestuurdersstoel, lees ik nu, maar mijn vermoeden blijft dat die er niet per-se beter aan toe zullen zijn. Immers heeft deze stoel in mijn Fabia ook nog 'maar' 130k erop zitten. Hij is ook helemaal nog niet 'uitgezeten' oid, maar ik merk dus als ik in de bijrijdersstoel zit meteen, dat die zetel nog veel steviger is en betere ondersteuning geeft. Waarschijnlijk omdat daar (veel) minder op is gezeten... :pieker:

Het enige wat me uit de tekeningen niet helemaal duidelijk wordt, is of er bijv. een soort draad onder/tussen/in het verstevigingskussen (schuimrubber) door loopt waar de bekleding dan weer aan bevestigd zit. En of je voor montage misschien toch wel echt die VAG tool 1636 nodig hebt (om bijv. die klemmen nr. 3 weer vast te zetten en draad strak te trekken oid)

Maar of ik nou de zetel van de bijrijdersstoel uit m'n eigen auto haal, of een goede van de sloop. Ik wil als het even kan de klus zelf doen uit kosten oogpunt.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan