Zelf trekhaak monteren

Dey

Actief lid
Over enkele weken hoop ik mijn Octavia in ontvangst te nemen en daarvoor ben ik nu al aan het uitzoeken of het mogelijk is om een trekhaak zelf te monteren. De dealer vraagt er €680,- voor en ik vind dat vrij veel, dit moet makkelijk zelf te doen zijn. Ik weet dat er iets met de kabelset is wat anders is dan oudere modellen die je gewoon vanaf de achterlichten kan aftappen, deze dient dacht ik op de boordcomputer aangesloten te worden. Moeten er dan ook nog software instellingen gewijzigd worden?
Mijn dorpels moeten toch open om de audiokabels te strekken, dus het trekken van de kabelset is geen probleem.
Wie heeft ervaring mee of raad het af om het zelf te doen?!

SkodaMan

Actief lid
NIET DOEN!

De elektronica in de auto werkt op een CAN bus (Controll Area Network) en controleert alles en dus ook de verlichting. Als je de verlichting van de trekhaak parallel aansluit krijg je problemen. Als je over de volledige versie van VAG COM beschikt kun je links onderaan het dashboard aanhaken op de CAN bus. Zo kun je ook een trekhaak aanmelden op het systeem i.v.m. de eventuele parkeer sensoren.

ougie

Forumguru
Ik heb er bij Ab Mulder in Apeldoorn 495 euro voor betaald. Ik heb mijn 02 daar tweedehands gekocht en er door hen een vaste trekhaak op laten zetten. Het is een 13 polige Multicom West en de prijs was allin. Waarschijnlijk is jouw prijs voor een afneembare trekhaak, maar ik blijf hem hoog vinden. En wat Skodaman schrijft sta ik helemaal achter. Het is ook niet meer zo als vroeger, dat je de aftakkingen maakt ergens bij de verlichting in de achterklep. Er gaat een dikke draadboom helemaal van voor naar achter en een foutje en je hebt storingen. Natuurlijk weet ik niet hoe jouw technische inzicht is. /forum/images/graemlins/crazy.gif

deusjevo

Forumguru
Misschien kun je met de dealer regelen dat je zelf de haak eronder zet en tevens de bedrading naar voren trekt.
Alleen het aansluiten van de bedrading op de CAN bus zou je dan door hem kunnen laten doen misschien /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

In mijn geval (afneembare haak achter combi) moest het hele achterinterieur eruit om de beugel te kunnen monteren. Dealer is er bijna een dag mee bezig geweest.

Ik moest eenzelfde bedrag betalen en ik betwijfel of een leek dit kan / mag / moet willen uitvoeren.

Olaf

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Waarschijnlijk is jouw prijs voor een afneembare trekhaak, maar ik blijf hem hoog vinden.

[/ QUOTE ]
Ook bij Ab Mulder is een afneembare haak zo'n € 680,-
Afneembare haak is € 299 + € 159 voor een 13-polige kabelset (wel aan te raden) dus samen € 458 De rest is montage en inderdaad ook bij mij zijn de monteurs van 08:00 uur tot 12:30 bezig geweest (kreeg van Mulder voorrang omdat we 's middags vertrokken naar ons vakantieadres anders had het langer geduurd). Wel kreeg ik er een verloopstekker bij van 13-polig naar 7-polig i.v.m. fietsdrager.

Deje

Lid
IK heb bij B.S. Ahk via Ebay.de (Duitsland) een Westfalia afneembare trekhaak gekocht. (een van de weinige die na afname niet meer te zien is) http://stores.ebay.nl/B-S-Anhangerkupplungen met een aangepaste Jaeger toptronic elektrosätz voor m´n combi II. http://www.erich-jaeger.de/index2.asp
Totaal inc. transport € 375,-
Bij deze elektroset hoeft geen canbus systeem aanpassing te gebeuren. Alles duidelijk gedocumenteerd, ideaal voor de doe het zelver.
/forum/images/graemlins/cheer.gif

Bijlagen

• 22041-combi2aa.JPG
    22041-combi2aa.JPG
    34,8 KB · Weergaven: 148

Olaf

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
(een van de weinige die na afname niet meer te zien is)

[/ QUOTE ]
De originele trekhaak is na afname geheel niet meer te zien.

Werken je parkeersensoren nog bij het gebruik van deze trekhaak?

Dey

Actief lid
Ik denk toch dat ik hem zelf ga monteren. Heb elektronica gestudeerd dus dat moet wel lukken hoor. Was alleen bang dat er wijzigingen in de boordcomputer moesten plaatsvinden.

P.S. Ik heb geen PDC sensoren waar rekening mee gehouden moet worden. Als ik dan een vaste trekhaak en een kabelset haal ben ik voor €280,- klaar. Enfin, ik laat mijn bevindingen tegen die tijd wel weten.

Deje

Lid
Zolang ik geen aanhangerstekker in het stopkontakt steek wel, anders worden de sensoren uit geschakeld.
/forum/images/graemlins/cheer.gif

Deje

Lid
Klopt, en de enige andere die niet na demontage te zien is is die van Westfalia. (op de rode plastic-insert na) Lijkt overigens als 2 druppels water op de originele.

Deje

Lid
Dat hoeft niet persé, (computer aanpassen) echter de kunst is dan wel om geen extra belasting op de bestaande installatie te veroorzaken. Daarnaast moet er eigenlijk een voorziening geinstalleerd zijn die aangeeft dat er een knipperlicht stuk is (ook van de aanhanger) Jaeger doet dit door e.e.a sneller te laten knipperen, net zo als er een lampje van de auto stuk is...
/forum/images/graemlins/rockon.gif

Bij mij gaat dat niet automatisch, maar gelukkig kan ik ze met een schakelaar uit zetten.
Begreep eerst al niet waarom ik de sensoren kon uitzetten, maar nu ik een aanhanger er achter heb is het wel handig.

ceetmppm

Nieuw lid
PAST DE AFNEEMBARE TREKHAAK WEL OF NIET IN DE (piepschuimen) reparatiebox boven het reservewiel???
Bij mij niet standaard. /forum/images/graemlins/407.gif

LenK

Forumguru
Mijn afneembare haak (Westfalia) past ook niet in het reservewiel.
Ik heb hem dus thuis in de berging liggen. In de O2 is ie nergens fatsoenlijk te stallen.

Deje

Lid
Ik heb een dubbele laadbodem..... Daar past ie wel in..
Trouwens met een beetje goede wil past ie ook in ´t zij-vak van de EHBO box....(combi)
/forum/images/graemlins/baby012.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Mijn afneembare haak (Westfalia) past ook niet in het reservewiel.
Ik heb hem dus thuis in de berging liggen. In de O2 is ie nergens fatsoenlijk te stallen.

[/ QUOTE ]

Mijn piepschuimen bak heeft een uitsparing voor de trekhaak.

Ik heb een dealer-gemonteerde afneembare westfalia trekhaak. Het boekje van de trekhaak is trouwens goed voorzien van skoda-logo's als ik het me goed herinner. De rode insert waarvan eerder werd gesproken is bij mij trouwens zwart.

sunnyboy

Senior Member
Vandaag gaan informeren voor een trekhaak.
Trekhaak "B....M...." Advance met afneembare kogel komt op zo'n 650 euro incl.BTW, 13-polig.
Een vast trekhaak komt 150 euro voordeliger uit.
Heeft er iemand een voordeliger adres in de omg. van Rotterdam?

Bovenaan Onderaan