Zelf trekhaak geplaatst en aangesloten, foutmelding en auto start niet meer

Spek

Lid
Goedemorgen,

Mijn vader is in bezit van een prachtige Skoda Octavia 3 1.6 TDI station uit 2014.

Hierop hebben wij zelf een Westfalia afneembare trekhaak gemonteerd en via de meebestelde kabelboom aangesloten.

Bij inschakelen van het contact krijgen we nu deze foutmeldingen zoals op de foto.

De auto is niet uit de “P” te krijgen en start ook niet.

Het was ons bekend dat de trekhaak ingeleerd en geactiveerd zou moeten worden, maar dit hadden wij niet verwacht.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
Misschien iemand met vagcom of Vcds en verstand van zaken die voor een vergoeding naar Almere kan komen om het euvel eventueel te verhelpen?

Groeten,
Stephan uit Almere
 

Bijlagen

  • 85942971-EFB7-4B1A-AC35-4921D3030C36.jpeg
    85942971-EFB7-4B1A-AC35-4921D3030C36.jpeg
    162,8 KB · Weergaven: 162

turboturbo

Forumguru
Lost de kabelboom weer even los maken de storingen niet tijdelijk op? Evt icm even de minpool van de accu loskoppelen voor 10 min?

Zodat je iig naar dealer/garage kunt rijden.
 

dimi74

Banned
Van welk merk is de kabelset ?
Bel anders even Trekhaak Automotive Center in Eindhoven. Vraag naar Frank deze kan je vast vertellen wat er niet juist is.
 

andrehj

Forumguru
Moet je bij een O3 ook nog (net zoals bij een O2/S2) onder het dashboard in die grote connectoren een aftakking van de can-bus maken? Zo ja, is daar niet iets misgegaan?
 

GJS

Senior Member
Alle 3 de systemen van de melding zitten op zekering 34, die zou ik dus toch nog maar eens controleren of gelijk vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Spek

Lid
Moet je bij een O3 ook nog (net zoals bij een O2/S2) onder het dashboard in die grote connectoren een aftakking van de can-bus maken? Zo ja, is daar niet iets misgegaan?

Klopt. Dit is al 10x gecontroleerd maar dat moet goed gegaan zijn.
 

Spek

Lid
Van welk merk is de kabelset ?
Bel anders even Trekhaak Automotive Center in Eindhoven. Vraag naar Frank deze kan je vast vertellen wat er niet juist is.

De kabelboom is van erich jaeger.
Als ik er zo nog niet uit kom ga ik hem bellen. Dankjewel!
 

Arjann

Forumguru
Ben er 99% zeker van dat je ergens een fout hebt gemaakt met het aansluiten van de canbus bedrading. Waarschijnlijk heb je oranje/groen en oranje/bruin uit de stekker gehaald, positie 16 en 17, en daar een groene en bruine van de kabelset in gedaan. Bij de andere stekker heb je zwart/rood positie 58 eruit gehaald en daar het andere kabeltje ingedaan. Loop alles nog eens goed na want het moetdaar bijna wel ergens verkeerd zitten!
 

Spek

Lid
Alles weer nagelopen. Zit allemaal op de goede plek aangesloten en de verbinding stekkers zitten ook goed.

Dus de de aansluitingen 16, 17 en 58 zijn correct volgens de kleurcode uit het aansluit schema gemaakt. De daarachter geplaatste mini stekkers maken goed contact.

Kan het zijn dat de melding in de auto niet goed gaat. Dat hij niet start wat weinig met de trekhaak te maken heeft?
Omdat hij ook niet startte toen ik alles weer terug gezet had naar origineel.
 

Bijlagen

  • 9DB5524C-F67F-4C42-B0BF-D281D1E03E04.jpeg
    9DB5524C-F67F-4C42-B0BF-D281D1E03E04.jpeg
    132,1 KB · Weergaven: 131
  • 5B2C0727-A79F-4A9B-B8DB-4C793354B877.jpeg
    5B2C0727-A79F-4A9B-B8DB-4C793354B877.jpeg
    129,9 KB · Weergaven: 114

Spek

Lid
Van welk merk is de kabelset ?
Bel anders even Trekhaak Automotive Center in Eindhoven. Vraag naar Frank deze kan je vast vertellen wat er niet juist is.

Heb gebeld. Zeer netjes geholpen en hij nam de tijd om mijn vragen te beantwoorden. Ook frank denkt dat er iets verkeerd zit aangesloten.

Ik heb alles exact volgens het inbouw schema gedaan dus snap
Er even niets meer van.
 

Rofffel

Forumguru
Heb je geen storing veroorzaakt tijdens het aansluiten? Dat de melding daaruit voort komt en daarna de auto blokkeert?
Iemand met VCDS of VCP kan je meer vertellen bij het uitlezen.
 

Spek

Lid
Heb je geen storing veroorzaakt tijdens het aansluiten? Dat de melding daaruit voort komt en daarna de auto blokkeert?
Iemand met VCDS of VCP kan je meer vertellen bij het uitlezen.

De stroom is tijdens montage losgekoppeld geweest en pas er op gezet nadat alles weer goed en wel gemonteerd was.

Ben in contact met iemand met Vcds. Hopelijk bied dat de oplossing.
 

hemi24

Forumguru
Ik gok op een foutief signaal van de remlichten...

Check daar eens de zekering van en controleer eens de remlichten van de auto?
Auto wil waarschijnlijk niet starten doordat er geen signaal van rembediening wordt doorgeven, wat nodig is bij starten van de automaat.

Overige meldingen in display hangen waarschijnlijk samen met feit dat accu langere tijd losgekoppeld is geweest en zullen na starten verdwijnen.
Anders paar meter rijden en stuur een keer volledig naar links en naar rechts draaien.

Stekkers lijken te kloppen met de handleiding van Jeager...
 
Laatst bewerkt:

Spek

Lid
Na heel wel gekloot en zoeken zijn we er door stom toeval achtergekomen.

Kennelijk is de sleutel buiten werking gezet door het loshalen van de accu (keyless). Nu met sleutel van moeder geprobeerd en verdomd, de auto start gewoon weer. De meldingen zijn ook meteen weg. Ik snap niet hoe het kan. De sleutel van mijn vader doet het nu ook weer gewoon.
 

andrehj

Forumguru
@hemi24 : Dat zou idd zomaar kunnen en is een goede verklaring voor het niet starten en niet uit de P willen. Als het goed is had die kabelset een aantal dikke kabels (voor de voedingen) en drie dunne, waarvan twee voor de CAN-bus en de derde (was die niet zwart-rood?) voor het remlichtsignaal. Die draad zou wel eens op een essentieel punt onderbroken kunnen zijn.

Edit: te laat, blijkbaar werkt alles al weer.
 
Bovenaan Onderaan