Zelf klussen maakt meer kapot dan je lief is...

Dit wordt een lang verhaal, maar ik zal proberen om het kort te houden:giggle:.
Sinds 2012 ben ik de (nog steeds) trotse eigenaar van de Fabia II 1.2TDI Greenline/businessline combi. Ik heb er nu zo'n 150000 km mee gereden en tot ongeveer een jaar geleden zonder échte problemen. Een jaar of 5 geleden is de kabelboom van de elektrische raambediening vervangen wegens een breuk. Ik mag graag klussen (ook al eens alle remmenschijven en -blokken vervangen), maar dit heb ik toch maar aan de garage overgelaten.

Begin vorig jaar merkte ik dat de cruise control het soms liet afweten. Ging je een heuvel op of kwam je uit een tunnel omhoog, dan sloeg hij af en schoot de auto uit zijn versnelling. Op de vlakke weg deed hij prima zijn werk. Maar ook als je hem wilde laten versnellen sloeg hij af. Op weg naar mijn vakantieadres in Zuid-Frankrijk bleek uiteindelijk wat de oorzaak van dat probleem was: een versleten koppeling! Over alleen dat pechgeval kan ik al een boek schrijven, maar dat is voor een andere keer. Het was een kostbare reparatie maar daarna reed de auto weer als een zonnetje, bovendien een stuk zuiniger en als fijne bijkomstigheid deed ook de cruise control het weer. En dat was op een moment dat net bekend was geworden dat er een schikking was bereikt in de sjoemeldiesel rechtszaak waardoor ik juist had besloten om nog wat langer met deze auto door te rijden. Dat verzachtte de pijn een beetje.

Maar toen hield een paar weken geleden de interieurventilator het voor gezien. Die móest wel vervangen worden, want APK afkeur. Dat zou opnieuw een kostbare reparatie worden. Met enig gevoel voor overdrijving: méér dan de auto waard was ondertussen. Dus toch maar eens rondgekeken op dit forum en op YouTube en uiteindelijk besloten dat ik dat ook zelf wel zou kunnen.

In eerste instantie geprobeerd om dat zonder het stuur te verwijderen voor elkaar te krijgen, maar al snel bleek dat dat bijna niet te doen was. Dus toch ook maar het stuur en de richtingaanwijzer/verlichting bediening verwijderd en daarna lukte het wel. Ook dit verhaal is eigenlijk veel langer, want tjonge jonge wat een gedoe was het soms. Ik heb vaak gedacht dat de persoon die bijvoorbeeld het ventilatierooster boven de climatronic heeft ontworpen, vroeger vaak op school is gepest. Waarom in *naam zo ingewikkeld? Nog los van de vraag waarom het onderste dashboardkastje ook niet simpel verwijderd kan worden. Dan had je er vrij gemakkelijk bij gekund. Maar goed, de slogan "Skoda simply clever" geldt natuurlijk niet voor de goudeerlijke thuisklusser.

Maar na deze lange inleiding komt het eigenlijke probleem of beter problemen (tromgeroffel).

Na alles weer in elkaar gezet te hebben, zag ik dat het stuur een graad of 10 scheef stond. Dus weer de airbag/claxon eraf, stuur losgedraaid, rechtgezet, airbag erop, ojee vergeten het stuur weer vast te draaien, dus weer de airbag eraf (hé wat ligt daar? een klemmetje? waar kwam dat vandaan?), stuur vastgedraaid, eerst even een stukje rijden voordat ik de airbag er weer op ga zetten (tja, dat leverde helaas wel een Airbag storing! op), stuur nog steeds een beetje scheef, dus weer los en vast. O ja en ondertussen ook steeds weer de accu los- en vastkoppelen. Nu het stuur eindelijk goed stond, weer de airbag erop en ben ik een proefritje gaan maken,

- Eerst maar eens de claxon geprobeerd (zolang zitten knoeien met die airbag...): die deed het in eerste instantie niet, maar na hard duwen wel, en toen hield hij ook niet meer op! Na een seconde of 10 pas. Daar zit dus nog iets niet goed.
- Vervolgens blijkt ook de radiobediening vanaf het stuur niet meer te werken. Toch nog een los stekkertje misschien?
- En ook de cruise control bediening werkt niet meer. Verlichting, richtingaanwijzers zijn gelukkig ok en ook de bediening van de ruitenwissers is in orde,
- En tenslotte is er ook iets mis met de raambediening. Alle ramen kunnen vanaf de desbetreffende zitplaatsen bediend worden, maar de bestuurder kan alleen zijn/haar eigen raam bedienen, niet de andere ramen. Het vergrendelingslampje brandt ook niet (en doet ook niks). Met de sleutel kan ik de ramen ook niet omhoog of omlaag krijgen.
Het zou zo maar kunnen dat er nog meer dingen ontregeld zijn. Ik was ook nog even bang dat die airbag getriggerd zou worden, maar dat is gelukkig (nog) niet gebeurd.
Nu moet ik wel bekennen dat ik na het verwijderen van het stuur en de aanwijzers die enigszins vrij draaiende ring niet heb vastgezet met tape (dat wordt aanbevolen, maar aangezien er eigenlijk geen misverstand kan zijn hoe die moet staan t.o.v. de markeringen heb ik dat nagelaten). Ik weet niet of dat ermee te maken heeft.

Kortom, zelf klussen maakt meer kapot dan je lief is. Ik hoop dat er desondanks leden zijn die na het lezen meteen weten wat hier mis is gegaan en wat de oplossing zou kunnen zijn. De auto moet binnenkort naar de garage voor de APK en dan moeten ze dat ook maar nakijken. Ik vrees alleen dat er dan alsnog een gepeperde rekening uitrolt, zodat alle huisvlijt voor niets is geweest.

Maar om met een positieve noot te eindigen: de ventilator draait in ieder geval weer als een tierelier!

Zekeringen al gecheckt?
Wel die van de ventilator in eerste instantie. En die zekeringbox heeft er een paar dagen een beetje bijgehangen. Dus misschien wel handig om ze te controleren. Zou toch wel raar zijn als er een paar ineens niet meer goed zijn toch?
Trouwens hier nog een foto van dat klemmetje dat er ineens los bij lag. Ongeveer 1,5 cm lang.

Bijlagen

• IMG_20260304_182345631_HDR.jpg
    IMG_20260304_182345631_HDR.jpg
    726,3 KB · Weergaven: 8

EdK

Forumguru
Al gereden met wagen ?
Cruise wil wel vaker niet doen als spanning eraf is geweest of bij lege accu.
En dan na rijden en keer contact uit en weer aan doet deze het dan weer.
Althans zo is het bij mij geweesrpt met Caddy en meerdere malen lege accu

Al gereden met wagen ?
Cruise wil wel vaker niet doen als spanning eraf is geweest of bij lege accu.
En dan na rijden en keer contact uit en weer aan doet deze het dan weer.
Althans zo is het bij mij geweesrpt met Caddy en meerdere malen lege accu
Zeker al mee gereden, maar de cruise control doet nog niks.
Toen ik de vorige winter voor het eerst met een lege accu stond deed de stop/start het na vervanging eerst ook niet. Daarvoor ook al een tijdje niet meer trouwens, maar dat had waarschijnlijk te maken met de langzaam stervende accu te maken.
Na een paar dagen ging die stop/start het toen ineens weer doen en ook nu doet die het wonder boven wonder ook nog steeds.
Vanwege dat steeds (de)monteren van de airbag en dat clipje verdenk ik dat het probleem daar ergens zit. De niet werkende raambediening kan ik nog niet plaatsen.

Bovenaan Onderaan