Zelf je garage kiezen met behoud garantie

FredV

Banned
Gelezen op de website van de ANWB:

Als je een auto koopt, moet je bij alle garages terecht kunnen voor onderhoud, reparatie en onderdelen.
Een nieuwe Europese concurrentieregeling die 1 juni 2010 ingaat, moet deze keuzevrijheid blijven garanderen.

In de nieuwe regeling zijn een aantal belangrijke principes vastgelegd die de concurrentie moeten opvoeren.
Leveranciers van onderdelen en garage-apparatuur mogen ook aan onafhankelijke garages leveren, onafhankelijke garages moeten kunnen beschikken over de technische informatie van autofabrikanten en garanties op auto’s komen niet te vervallen als onderhoud of reparatie bij een onafhankelijke garage wordt verricht.

De nieuwe regeling steekt een stokje voor contractafspraken die autobezitters dwingen om alleen onderdelen van de autofabrikant te gebruiken.

Het succes van de regeling hangt echter ook voor een deel af van goed toezicht op naleving van de regeling door autofabrikanten en importeurs en het opleggen van boetes aan overtreders.


De ANWB vraagt u daarom alert te zijn op praktijksituaties waarbij:
  • de dealer zijn garantie laat vallen omdat u elders hebt gerepareerd
  • de onafhankelijke garage een reparatie niet kan uitvoeren omdat hij de apparatuur of onderdelen niet kan krijgen of
  • de onafhankelijke garage niet de technische informatie over uw auto en de electronica daarvan krijgt
  • bij aankoop van de auto verplichte afspraken voor onderhoud gelden
Loopt u tegen een van deze situaties aan, meld dit dan via belangenbehartiging@anwb.nl onder vermelding van ‘concurrentie beperking’ met daarbij een korte beschrijving van uw ervaringen.
Bron:
http://www.anwb.nl/auto/onderhouden-en-repareren/tips-en-advies,/Zelf-je-garage-kiezen.html
 

Captain Hook

Forumguru
Allemaal leuk en aardig, maar er is een wereld van verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Kijk maar naar het overige consumentenrecht, garanties en regelgeving. Alhoewel er al jaren op allerlei vlakken zaken wettelijk geregeld zijn, lapt de halve wereld nog steeds van alles aan z'n laars.

Vergelijk het maar met al die extra garantieregelingen die je bij allerlei apparaten kunt 'bijkopen'. Eigenlijk onzin en overbodig, maar toch...
 

FredV

Banned
Klopt ook hoor, maar t begin is er. dus wie weet.
Denk wel dat je aanspraak op mobiliteit wel kunt schudden.
 

LenK

Forumguru
Hoe lang bestaat het hudige consumenten recht al?
En nog steeds worden mensen onterecht afgewimpeld.
De garantie 1 dag voorbij en de klant kan alles lekker zelf betalen en als ie protesteert dan wil mijn bij wijze van de allergrootste uitzonder wel coulant zijn en je een kleine korting geven.
Zelfs binnen de garantie periode zullen ze het niet nalaten om moeilijk te doen.
Ben nog steeds benieuwd wat er gaat gebeuren met de losgelaten naad in de auto van mevr. LenK. Foto's naar PON, zou me niks verbazen als ze er moeilijk over gaan doen. Triest eigenlijk dat je meer verbaasd bent als bedrijven hun verplichtingen, beloftes en toezegging wel nakomen dan wanneer ze ze niet nakomen.
 

FredV

Banned
ook dat is waar, ware het niet dat de mobiliteitsgarantie levenslang is en de ANWB en Route Mobiel niet
 

JvdW

Nieuw lid
Ik heb de mijne daadwerkelijk bij een Bosch vakgarage in mijn dorp gekocht. Scheelde mooi wat op de inruil. De eigenaar van de garage kan niet zo maar een nieuwe skoda ophalen en doet dat dus ook via de dealer hier in de buurt. Was ik ook al geweest maar ja de inruil en dus het toe te betalen bedrag is ook van belang. Echter omdat mijn nwe skoda dus toch via de dealer komt, en ook daar op kenteken gezet wordt (de garage hier doet het poetsen e.d.) behoudt ik ook de mobiliteitsgarantie e.d. Hoe dat in de toekomst uitpakt hoop ik nooit achter te komen.
 

FredV

Banned
Je kunt dan altijd een beroep doen op de hulp van de ANWB, zie de start van het draadje.
Maar beter is het dat je nooit een beroep ergens op moet doen!
 
Bovenaan Onderaan