zelf importeren uit Tsjechië

greygoatee

Nieuw lid
Hallo,
Ik wil binnenkort een Fabia combi kopen, maar ik vroeg mij af of het de moeite loont om er zelf een uit Tsjechië te importeren.
Onlangs heb ik daarover in de krant gelezen dat je daarmee een paar duizend Euro aan BPM kunt besparen. Ze schreven erbij, dat je echter een boel papier-rompslomp moet verwerken.
Is er iemand op het forum die hiermee ervaring heeft?

Een andere vraag:
Mijn Tsjechische vriend zou hem ook voor mij kunnen kopen en mij erin laten rijden.
Hij woont op mijn adres, heeft zich niet uit Tsjechië laten uitschrijven, maar wel in NL laten inschrijven.
Weet iemand of dat zondermeer kan, of moet hij zijn auto zowieso ook hier importeren?
Graag suggesties, dank bij voorbaat
Theo
 
Over de je tweede vraag: Dus je rijdt dan hier rond met een Tsjechisch kenteken ?
Kan wel maar daar is een maximum van een aantal maanden aan verbonden, meen ik. Kijk eens op de site van de douane, daar weten ze het wel.
 

rickske

Actief lid
Zeer zeker heb je dan ook geen garantie op onderdelen en doorroesten omdat de auto niet via de invoerder het land is binnengebracht,m'n eerste skoda dealer heeft zo ook eens een klant verder gestuurt omdat die de auto ook rechtstreeks had gekocht in Tjechië en problemen had met het afschilferen van de lak terwijl de auto nog onder garantie was.

Verzint eer ge begint zal ik maar schrijven.
 

Hetzer

Forumguru
Ik weet het niet of het zo voordelig is , ik geloof dat de netto auto prijzen alleen in Denemarken en in Estland en Letland lager zijn dan in Nederland...
Je hebt dus best kans dat de netto prijzen in tjechie hoger zijn dan hier?
Dat is nu altijd het probleem hier in dit land , de netto-prijzen zijn erg laag ,maar dan komen de BTW en de BPM en omhoog gaan die prijzen /forum/images/graemlins/frown.gif /forum/images/graemlins/frown.gif
 
@ Rickske, meen je dat nou? Een dealer krijgt een garantieclaim toch weer vergoed van de importeur die het op zijn beurt weer vergoed krijgt van de fabriek? Dus het zou dan toch niet moeten uitmaken waar er geclaimd wordt?

@greaygoatee, eens met Michael, zou eerst even goed checken of het wel zo voordelig is om te importeren vanuit Tsjechie. Niet voor niets worden er vanuit Nederland juist zoveel nieuwe auto's juist geexporteerd.
Maar wie weet scheelt het behoorlijk. If yes, dan even googlen op internet, daar staan zat handleidingen over het zelf importeren van auto's uit andere landen. Volgens mij valt het wel mee, is het meer een kwestie van geduld (niet meteen terecht kunnen bij keuringinstanties e.d.) dan van ingewikkeldheid.
En je tweede vraag: volgens mij mag je vriend onder bepaalde voorwaarden een auto meenemen als "verhuisboedel". Dan gelden er weer andere regels. Even checken bij belastingdienst en/of de douane.
Laat even weten wat je gaat doen, ik ben benieuwd!
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb zelf een aantal jaar terug een Fiat Tipo uit Duitsland ingevoerd. Dat was toch best veel geregel.
Denk aan:
- betalen BPM
- RDW afsrpaak & keuring
- Nummerplaten regelen
- Verzekering: dagkenteken regelen en hoe te verzekeren van
Tsjechie(in jouw geval) tot aan de Nederlandse grens ?

Uiteindelijk scheelt het je misschien een paar euro, maar je bent er wel veeeeeeel tijd aan kwijt.
 

higgy

Forumguru
Tsss. Proberen wij die Tipo's een beetje kwijt te raken hier, ga jij ze doodleuk weer invoeren! /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Wiseguy

Actief lid
Dan nog.... dat is maar een mager excuus hoor... /forum/images/graemlins/wink.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

guitar_billy

Senior Member
hallo, ik kan bijna niet geloven dat het goedkoper is om vanuit Tsjechie in te voeren. als je dat namelijk doet, kijkt de douane naar de prijs van het model in Nederland en bepaalt aan de hand van de NL catalogusprijs de BPM. die wordt wel minder naarmate de auto ouder is.
de netto prijs van auto's in CZ is hoger dan in NL, prijzen zijn zo rond 10% tot 20% voordeliger in Tsjechie.
 

guitar_billy

Senior Member
ik heb zelf een auto uit Tsjechie als verhuisgoed meegenomen. daar zitten wel een aantal regeltjes aan vast:
1) je moet aantonen dat je minimaal de afgelopen 12 maanden in CZ geleefd hebt.
2) je moet aantonen dat je de auto al minimaal 6 maanden op je naam hebt staan, de auto kan dus niet helemaal nieuw zijn.
3) je moet aantonen dat je nu in Nederland woont, dus inschrijving in een gemeente. ze vragen ook om een kopie van een arbeidscontract (waar dat precies voor nodig is weet ik niet)
dit alles stuur je naar een douanekantoor, en als het goed gaat krijg je vrijstelling van BPM voor 3 maanden. daarna kun je naar het RDW voor een technische keuring. als je auto geen compleet Europees goedkeuringsnummer in de Tsjechische papieren heeft, komt er een viergasmeting en dus extra kosten bij.
verder nog de bovengenoemde dingen als tijdelijke platen, verzekering regelen etc etc...
 

guitar_billy

Senior Member
wat Michael al eerder aangaf, de netto prijzen zijn in Tsjechie hoger dan in Nederland. voeg daar de BPM aan toe die bij import wordt berekent [ 40% van de Nederlandse katologusprijs ] dan vraag ik me af hoe je een paar duizend euro BPM zou moeten besparen?

door een auto als verhuisgoed mee te nemen kun je wel BPM uitsparen, aangezien je daar vrijstelling voor krijgt =)
 

guitar_billy

Senior Member
oh, en als je een auto als verhuisgoed invoert, kan je die de eerste 12 maanden na registratie in NL niet verkopen. anders moet je alsnog de BPM nabetalen.
 
Bovenaan Onderaan