Zelf gas gevende O2

Ik heb de laatste tijd last van een "bokkende" O2 als ik tussen de 105km/h en 120km/h rijd. Dit als ik op constante snelheid en op cruise control rijd, voel je de auto stevig gas geven en meteer weer inhouden. Je kan het heel goed aan de toerenteller zien, die slaat ineens een paar honderd toeren uit om vervolgens weer snel naar het normale toerental te zakken. En dat herhaald zich om de 3 a 4 seconden. Dit gebeurd nu bijna op iedere snelweg rit. En aangezien ik bijna alleen maar snelweg rijd begint me dit behoorlijk te irriteren.

Zijn er meer mensen die hiermee ervaring hebben? Is het een bekend probleem?

Alvast bedankt
 

EdK

Forumguru
Deels komt dit me bekend voor, heb zlef met de RR nu 3 of 4 keer gehad dat ik ook op CruiseControl reed en dat de motor leek te stoppen en meteen weer gas gaf.
Met als resultaat een flinke bonjk vanuit het motorcompartiment.
Met dealer erover gehad maar kon niets terugvinden , maar ja op zich is een storing ook moeilijk tevinden als deze er op dat moment niet is !
En komt bij mij ook niet dagelijks voor, want is dus nu die paar keer gebeurd op 30.000 Km

Dus ben tevens net zo benieuwd of er nog meer zijn die er last van hebben en wel een oplossing / verklaring hebben !
 
We zijn er eindelijk achter wat de oorzaak van het automatisch gasgeven is. Het is het regenereren van de roetfilter. Het gebeurd ongeveer om de 500km. Wat ik vrij vaak vind. Weet iemand wat "normaal" is voor een roetfilter om te regenereren?

Oh ja, oorzaak gevonden. Nu nog de oplossing!!! Vraag ligt bij PON. Nu wachten op antwoord.
 

skodaoctavia2

Actief lid
ik weet alleen dat hij dat d.m.v een controle lampje aangeeft en je dan 3 maal de kans hebt om dit uit te voeren
kost je 10 min en een lange weg zonder veel verkeer. lukt je dit niet dan moet het in de garage gebeuren
maar 500 km is veel te snel
 

Rolle

Senior Member
ik weet alleen dat hij dat d.m.v een controle lampje aangeeft en je dan 3 maal de kans hebt om dit uit te voeren
kost je 10 min en een lange weg zonder veel verkeer. lukt je dit niet dan moet het in de garage gebeuren
maar 500 km is veel te snel

Normaal gezien merk je niets van de regeneratie van de roetfilter (ik heb er ondertussen 23K+ opzitten met mijn 1.9 met PDF en het lampje gaat enkel aan bij het starten (controle). Enkel als de regeneratie om een of andere reden niet helemaal goed is gelopen gaat het lampje aan en heb je nog een aantal kansen.

Het regenereren zelf merk ik eigenlijk niets van dus kan ook niet zeggen om de hoeveel km dit gebeurd, volgens het boekje ongeveer elke 700km. Volgens mij hangt dit af van je rijstijl en het soort wegen. Veel (dikwijls) optrekken (hoger in toeren) tegenover een constante snelheid rijden zal ervoor zorgen dat de filter sneller verstopt zal raken lijkt me.
 

Michael01

Nieuw lid
Ik heb de laatste tijd last van een "bokkende" O2 als ik tussen de 105km/h en 120km/h rijd. Dit als ik op constante snelheid en op cruise control rijd, voel je de auto stevig gas geven en meteer weer inhouden. Je kan het heel goed aan de toerenteller zien, die slaat ineens een paar honderd toeren uit om vervolgens weer snel naar het normale toerental te zakken. En dat herhaald zich om de 3 a 4 seconden. Dit gebeurd nu bijna op iedere snelweg rit. En aangezien ik bijna alleen maar snelweg rijd begint me dit behoorlijk te irriteren.

Zijn er meer mensen die hiermee ervaring hebben? Is het een bekend probleem?

Alvast bedankt
Ik heb hier bijna elke dag last van. Meestal tussen de 80 en de 120 km/u en vooral merkbaar als je op cruise rijdt. Al paar keer bij de dealer geweest en 1x bij de tuner. Deze heeft de oude software erop gezet en daarna weer de tuning software, helaas heeft dit niet geholpen. Je voelt gewoon dat de auto aan het inhouden is en als je op je brandstofverbruik meter kijkt zie je ook dat er geen constant brandstof gebruik is tijdens deze ellende. Af en toe stop ik langs de kant van de weg en zet de auto uit, haal sleutel eruit en start auto dan opnieuw. Meestal is het dan verdwenen. Maar ja voor hoe lang? Ik vraag me af of de dealer de roetfilter eventueel kan verwijderen want ik word er helemaal gek van. Met momenteel bijna 60.000 km.
 

Michael01

Nieuw lid
Gelukkig heb ik nog geen last hiervan gehad.
Misschien ligt het aan de tuning ?
Dat dacht ik in eerst instantie ook, alleen heeft de tuner na de eerste keer een andere versie software erop gezet. Ik weet het ook niet meer. Ik moet volgende week een afspraak maken voor de 60.000 service. Ik ga dan nog een keer vragen of er iets aan te doen is. Dealer heeft wel aangegeven dat als de auto naar Pon moet de software er eerst af moet. ( moet ik zelf verzorgen ) terwijl ik bij aankoop de dealer de opdracht heb gegeven voor het tunen.
 
Bovenaan Onderaan