"Zeilen" van de DSG, welke logica???

Ericw

Forumguru
Ik ben er door wat testen wel achter gekomen hoe dit bij mijn Octavia werkt:
Heel langzaam je gaspedaal omhoog laten komen: zeilmodus aan.
Iets sneller je gaspedaal los: afremmen op de motor.

ALs je eenmaal weet hoe het werkt, kun je er redelijk op anticiperen.
Thanks @Okkie2, werkt inderdaad op deze manier!
Erg prettig om dit te weten waardoor het niet meer onvoorspelbaar is geworden en ik het dus kan gebruiken wanneer IK dit wil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

hemi24

Forumguru
@Cordoba : zeilfunctie is toch uitsluitend beschikbaar op wagens met DSG?

Ik snap jouw opmerking “uitbollen met koppeling in” niet echt in deze context...

hemi24

Forumguru
Bij de nieuwste eTSI’s wel geloof ik, maar dat zal bij dr auto van TS nog niet aan de orde zijn.

• Leuk
Waarderingen: Tees

CharlesTucker

Forumguru
Toen ik zo'n 2.5 jaar geleden m'n Octavia kocht heb ik het een ander gelezen over die 1.5TSI. Toendertijd al gevonden dat die motor in een VW Golf in combinatie met een DSG inderdaad zichzelf volledig uitschakelde bij het uit laten rollen. Zie bijvoorbeeld dit artikel uit Mei 2017: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/complete-cilinderuitschakeling-voor-vw-motoren/. In een ander artikel heb ik ook gelezen dat als je goed luistert, en geen muziek op hebt staan, je ook daadwerkelijk de startmotor hoort als je weer gas bijgeeft. Maar omdat @Ericw in zijn eerste post meldt dat het toerental naar 1000RPM gaat zal dat bij de Superb toch wel anders werken.

Ericw

Forumguru
Mijn Superb gaat inderdaad niet uit tijdens het "zeilen", maar komt waarschijnlijk omdat ik standaard de SS uitzet direct na het starten.
Zal dit eens een keer proberen met SS aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

TL@

Forumguru
Is het ondertussen al mogelijk om het 'zeilen' uit te schakelen? Ik zou het aangenamer vinden, moest de superb dat niet doen (al is een tikje tegen de schakelpeddel al genoeg om hem terug 'in versnelling' te zetten zonder dat hij uit automatische mode gaat)

Bovenaan Onderaan