"Zeilen" van de DSG, welke logica???

Ericw

Forumguru
Ik rij sinds maart van dit jaar met een Superb Sportline 1,5TSI met een DSG.
Auto rijdt heerlijk, maar kan geen enkel logica vinden in de "zeil" functie van de DSG.
Deze functie zorgt ervoor dat de bak soort van in de vrij bij gas loslaten zodat hij erg lang uitrolt en is meteen te zien aan het toerental na gas loslaten (die zakt dan direct naar 1000RPM).
Maar hij doet dit niet consequent, de ene keer wel en de andere keer niet en dit alles bij verschillende snelheden.
Voorbeeld: provinciale weg met meerdere rotondes op rij waarbij je tussendoor makkelijk 80km/h kunt rijden op je CC. Bij de ene rotonde zeilt hij wel en dus kun je ver van te voren gas loslaten (want rolt echt heel ver uit!), maar kan maar zo zijn dat hij bij de volgende rotonde dit niet doet en dus sterker afremt op de motor.
Erg irritant met name omdat het onvoorspelbaar is...... :sterretjes:

Zijn er mensen die dit herkennen?
Of wellicht weten welke logica (en consequent graag) hier achter zit?

Tassin

Forumguru
Heel herkenbaar! :jaja:
Ik heb zelf ook 5 jaar gezocht naar enige logica, maar niets kunnen bedenken. Ik heb het nooit als irritant ervaren, maar als het jou het leven aangenamer kan maken: meestal volstaat een tikje op het gaspedaal om de vrijloopfuncite te activeren en bijgevolg het toerental te laten zakken.

Tees

Donateur
Ik zou zelf denken dat je 'm liever laat uitrollen in de versnelling, dat is en zuiniger en je kan sneller weer op het gas gaan als t stoplicht op groen springt. Ik zou er persoonlijk dus de voorkeur aan geven dat de DSG in de versnelling blijft zitten (wat niet wegneemt dat het irritant is dat 'ie niet voorspelbaar is)

hemi24

Forumguru
Dan was mijn aanname inderdaad fout.

Gasgeven is in elk geval één van de voorwaarden wanneer de "zeilfunctie" niet actief zal zijn.

upload_2020-12-7_12-43-43.png

Tassin

Forumguru
@Tees Neen, in versnelling uitbollen is niet zuiniger. In eco-modus voel je dat de wagen nog water meer wrijvingsonderdelen loskoppelt, waardoor je gevoelig verder kan uitbollen.

Ook qua veiligheid geen probleem. Zodra je het gas weer indrukt, remt, of aan het stuur draait, wordt de bak weer aangekoppeld.

Over de DSG ben ik echt wel tevreden. In tegenstelling tot de crappy k*tsoftware die me zo mateloos blijft irriteren ...

Ericw

Forumguru
Het uitrollen is zichtbaar zuiniger is me opgevallen, zeker als je er rekening mee houdt want hij rolt echt giga ver door richting verkeerslichten b.v.

Tassin

Forumguru
Met de software van de DSG is niets mis, wel met de overige software.

• Drive Mode Select van de DCC start altijd in Normal. Waarom niet in de laatst gekozen instelling? Dit kon wel in mijn vorige S3.
  • Stoelgeheugen leidt een eigen leven en onthoudt niet mijn laatst gekozen stand. Kop noch staart aan te krijgen.
  • Als ik stuurverwarming aanzet, gaat de MIB naar de instellingen voor verwarming. Totaal overbodig en vervelend.
  • Lane Assist is belachelijk in vergelijking met m'n S3, die de wagen netjes in het rijvak hield. De O4 jammert voor het minste en wacht tot je op de lijn zit om dan pas in te grijpen.
  • Telefoon wordt dikwijls niet verbonden, al staat die wel in de lijst van beschikbare toestellen.
  • Navigatie is al meermaals onbeschikbaar geweest wegens " aan het opstarten".
  • Alle bediening via aanraakscherm is onveilig.
Gelukkig rijdt de wagen mechanisch wel goed.

Zijn de vermelde irritaties ook van toepassing op pakweg de S3 FL?

Tees

Donateur
Dat was precies wat ik ook dacht @Peter-036! Ik weet ook niet of het altijd gunstiger is om in de versnelling af te laten remmen t.o.v. vrijloop, ik doe altijd het eerste, zeker aangezien de vrijloop zo ontzettend lang laat doorrollen (en ik weet vaak niet een kilometer van tevoren dat er een rotonde aankomt...)

Dat klopt wel bij bijvoorbeeld een handbak, maar niet bij deze 1.5 TSI DSG.

Maar waarom zou een DSG dan anders werken dan een handbak? In beide gevallen wordt de motor toch ontkoppeld van de wielen en heeft dan brandstof nodig om stationair te blijven draaien?

hemi24

Forumguru
  • Drive Mode Select van de DCC start altijd in Normal. Waarom niet in de laatst gekozen instelling? Dit kon wel in mijn vorige S3.

Die herken ik ook bij mijn Kodiaq, schijnt sinds modeljaar '20 zo geprogrammeerd te zijn en is ook niet meer aanpasbaar met personalisatie; VCDS geeft ook geen uitkomst.
Ik vind het irritant en jammer tegelijkertijd, maar heb me er bij neergelegd.​
  • Lane Assist is belachelijk in vergelijking met m'n S3, die de wagen netjes in het rijvak hield. De O4 jammert voor het minste en wacht tot je op de lijn zit om dan pas in te grijpen.

Er zijn hier meer berichten voorbij gekomen van mensen die melden dat in vergelijking met modellen van ca. 3 of 4 jaar terug, het systeem minder relaxt schijnt te werken en heel snel aandacht vraagt, ookal stuur je netjes binnen de lijnen.
Ik kan er niet over oordelen, is de eerste Skoda die ik rij met lane-assist...
Wat ik wel irritant vind is het hele minieme rukje wat het systeem aan het stuur geeft, kort voordat het de eerste keer de waarschuwingspiep laat klinken.​

Tassin

Forumguru
Nog ivm met vrijloopfunctie: ik geef toe dat ik er graag een sport van maak om van zover mogelijk te laten uitbollen in vrijloop. :D
Al blijft het wel uitkijken dat je niet al te veel irritatie opwekt bij iemand die achterop komt.
Mijn indruk is dat deze wijze van uitbollen het zuinigste. Mogelijk op voorwaarde dat de afstand lang genoeg. Al zal het verbruik bij vrijloop toch miniem zijn (± 0,8 l/u).

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind (op een 80-weg) 600 à 700 meter voor een rotonde van het gas af wel vroeg genoeg, ook al moet ik dan de laatste 50 meter nog even bijremmen als ik niet meteen kan doorrijden. Nog eerder van het gas af geeft m.i. teveel hinder voor achteropkomend verkeer.
Mijn Leon heeft overigens geen zeilfunctie, maar de 1.0 TSI heeft niet veel compressie zodat er ook in de S-stand weinig wordt afgeremd - maar dit dan wel met 0-verbruik. Of dat netto nou iets zuiniger is dan (nog) langer rijden met 0,8 L/u stationairverbruik kan ik niet beoordelen. Mijn gevoel zegt dat dit verschil zó ver achter de komma tot uitdrukking komt dat het de moeite van al die extra elektronica (met bijbehorende extra storingskansen) dus eigenlijk nauwelijks loont.

@MiDe : als ik de Leon in D- of S-stand laat uitrollen, dan geeft de verbruiksmeter verreweg het grootste deel van de tijd gewoon 0 aan. Pas tegen dat het toerental is gezakt tot net boven stationair loopt het verbruik weer op van 0 naar 1,0 of 1,2 L/100km om bij stilstand over te schakelen naar 0,8 L/uur.
Dat werkte overigens bij mijn handgeschakelde Fabia ook precies zo, zij het dat die ietsje sterker afremde - maar dan weer niet zóveel dat ik in de 3e versnelling zo'n lange Noorse fjordentunnel in kon rijden zonder af en toe flink op de rem te moeten trappen, terwijl hij daar wel 'glimlachend' in de 4e versnelling weer uitklom...

Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru

• Drive Mode Select van de DCC start altijd in Normal. Waarom niet in de laatst gekozen instelling? Dit kon wel in mijn vorige S3. Dit is bij mijn S3FL ook zo (helaas)
  • Lane Assist is belachelijk in vergelijking met m'n S3, die de wagen netjes in het rijvak hield. De O4 jammert voor het minste en wacht tot je op de lijn zit om dan pas in te grijpen. Kan ik op 2 "standen" van nauwkeurigheid zetten. In de ene stand reageert hij zoals jij beschrijft, in de andere stand houdt hij hem behoorlijk in het midden van de rijbaan.

Zijn antwoorden inline.

Steurreke

Nieuw lid

Ik rij nu een drietal weken met een Superb iV MY2021 en heb in 2017/18 ook een S3 gereden 2.0TDI L&K, de Lane Assist is er inderdaad niet op vooruit gegaan, ik dacht eerst dat het er niet op stond, zo laat grijpt hij in, vroeger trok hij het viaduct Schijnpoort "Sportpaleis" in Antwerpen uit zichzelf maar nu zou ik los het decor inrijden...

Okkie2

Nieuw lid
Ik ben er door wat testen wel achter gekomen hoe dit bij mijn Octavia werkt:
Heel langzaam je gaspedaal omhoog laten komen: zeilmodus aan.
Iets sneller je gaspedaal los: afremmen op de motor.

ALs je eenmaal weet hoe het werkt, kun je er redelijk op anticiperen.
Ik rij sinds maart van dit jaar met een Superb Sportline 1,5TSI met een DSG.

Zijn er mensen die dit herkennen?
Of wellicht weten welke logica (en consequent graag) hier achter zit?

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring is dat op wegen waar je bekend bent, die 'zeilmodus' vaak prima te hanteren is, alleen als je niet bekend bent, of het verkeersbeeld is onrustig (met afremmen en versnellen) dan kun je er weinig mee. Het afremmen op de motor is in die situaties vaak wat makkelijker bruikbaar. Overigens laat ik bij bekende wegen bij het naderen van kruisingen/rotondes vaak het eerste stuk de auto uitbollen met de koppeling in, om dan het laatste stuk duidelijk wat af te remmen op de motor. Hierdoor zakt de snelheid bij het gewoon uitbollen maar iets van 5 km/u, zodat achteropkomend verkeer hier weinig hinder van heeft. (Mijn ervaring hiermee betreft overigens alleen handgeschakelde auto's)

Bovenaan Onderaan