Zeer hoog olieverbruik

Melf

Nieuw lid
Ongeveer 1 jaar geleden heb ik mijn bak laten vervangen en sinds die tijd verbruikt mijn motor zeer veel olie. Een maand geleden oliefilter laten vervangen en olie weer bijgevuld. Ik kan nog geen 1000 km rijden op 3 liter olie?!? Vooral als ik een lange rit maak zakt het oliepeil zeer snel. Het blok zweet niet en ook zie ik nergens een lek. Het schiet gewoon niet meer op om na elke tankbeurt meteen 2-3 liter olie bij te vullen. De km-stand is 195000 en ik rij op benzine. Iemand suggesties?

Bedankt voor jullie reacties!!!

Ron_2

Senior Member
Of het daarmee opgelost is?
Het is bizar veel verbruik, als men met het vervangen van de bak een keerring o.i.d. beschadigd zou hebben zouden er toch sporen moeten zijn, en als de motor het daadwerkelijk verbruikt (verbrandt) vrees ik ook voor de katalysator, want voor zover ik weet houden die ook niet van te veel olie.

The bone collector

Senior Member
Als je zoveel olie verbruik hebt, zou je toch blauwe rook uit de uitlaat moeten zien. VAG neemt als maximum toch altijd (vroeger toch) 1liter/1000km, wat al enorm veel is.

Maar ik denk ook in de richting van de keerringen.

Ron_2

Senior Member
Een beschadiging van het carter of de pakking daarvan zijn natuurlijk ook een mogelijkheid, misschien hebben ze het blok wat ongelukkig ondersteund bij het verwisselen van de bak, alleen zou je dan toch sporen moeten zien. Veel olie "waait" natuurlijk wel weg onder het rijden, maar moet dan toch sporen langs de (wagen)bodem achterlaten, of nadruppelen op de parkeerplek.
Zoveel liters kunnen niet onzichtbaar weglekken.

Monteurtje

Forumguru
Dit is wel extreme olie verbruik. Als het lekt, dus uitwendig, dan is dit zichtbaar. En moet het ook op de straat zichtbaar zijn. Als dat niet het geval is. Dan is het inwendig. Dat kunnen de zuigerveren zijn. Of een andere blok. Wat voor motor is zit er in. Dat heb je nog niet vermeld.

Cordoba

Forumguru
Inderdaad welk motortype/bouwjaar gaat het om?

Ik dacht al aan MPI-blok met verschoven cilinderbussen, maar dat gebeurt niet bij het wisselen van de versnellingsbak. Zoals monteurtje al aangeeft, is dit wel hetzelfde blok, en heeft men niet versnellingsbak én motorblok gewisseld?

Melf

Nieuw lid
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb een Fabia1 1.4 74 kw bouwjaar 2001. Er zijn aan de buitenkant van het blok echt geen sporen van lekkage. Volgende week gaan we even met een camera in het blok kijken en voornamelijk naar de zuigers. Even afwachten dus of we iets kunnen vinden.

Monteurtje

Forumguru
@Cordoba. Het gaat om een 1.4 16V 74 Kw. Een klant heeft ook dit motorblok en heeft ook wat olieverbruik. En aantal jaar geleden een motorblok vervangen, ook een dit type.

Cordoba

Forumguru
Monteurtje: hebben de MPI blokken dan ook 16 kleppen? (de topic starter geeft aan dat zijn uit uit 2001 komt, en als ik het goed heb is vanaf modeljaar 2003 het MPI-blok niet meer gebruikt).
Ik ken wel de VAG-blokken van 1.4 liter met 16 kleppen en 74 kW, al hebben die niet allemaal dezelfde motorcode, maar de BBZ is daar een voorbeeld van.

Herb4

Nieuw lid
Ik heb een Octavia 1.6 met MPI motor uit 2005 en sinds een half jaar heb ik "out of the blue" een eveneens hoog olie verbruik van 2-3 liter / 1000 km. Aan de buitenkant van het blok is geen lekkage zichtbaar. Verder ook nergens sporen van olie. Bij mijn Octavia is niets aan het blok vervangen sinds ik deze auto in het bezit heb (sinds 2008). Ook graag suggesties. Thanks!

MacManiac78

Forumguru
Valen nog meer zaken op? Heftiger roken? Minder trekkracht? Het kan vele oorzaken hebben, dus beschrijf eens meer wat je zoal meemaakt?

Herb4

Nieuw lid
Ik merk totaal niets aan het rijgedrag, trekkracht of heftiger roken. Absoluut niet te snappen. Ik heb nog even gecheckt. Het is 2L olie verbruik op 1200 km.
Binnenkort breng ik de auto naar de garage (Skoda dealer) eens kijken of ze daar een idee hebben

ronald_j

Actief lid
Overigens, ik besef dat mijn context anders is dan die van TS, maar ik zie dat dit topic ook andere mensen aantrekt die worstelen met een hoog verbruik. Als je een 1,4 74kW motor hebt met code BBZ en ik dacht ook BBY, dan is dit een bekend euvel. Maar dan hebben we het over een liter per 1000-2000km.

Ik heb zelf het nodige gedokterd aan mijn auto. Aantal maal Oliereiniger gebruikt. Aantal maal toevoegingen in de benzine gedaan. Haalde allemaal niets uit. Toen ben ik dikkere olie gaan gebruiken. 10W40 ipv 5W30. Dat haalde aanvankelijk ook niets uit. Echter, na enige tijd ben ik ook anders gaan rijden. Bij wegrijden trek ik nu standaard door tot 4000 toeren met een flinke peut gas, echter niet vol gas. Daarna schakel ik gewoon door naar de hoogste versnelling. Dat heeft enorm geholpen. Het verbruik is nu teruggelopen naar een liter per 5000-10000km. Een hele opluchting.

RayDelft

Forumguru
1 op 600 is toch wel heel erg veel. Ik vind de ghanteerde norm van 1 op 1000 al tamelijk idioot.
De auto zal de olie toch op de een of andere manier verbruiken. Ik denk niet dat dit euvel met additieven of een dikkere olie te verhelpen is en zit eerder te denken aan een inspectie van de cylinders en een revisie van zuiger(veren).

Herb4

Nieuw lid
Overigens, ik besef dat mijn context anders is dan die van TS, maar ik zie dat dit topic ook andere mensen aantrekt die worstelen met een hoog verbruik. Als je een 1,4 74kW motor hebt met code BBZ en ik dacht ook BBY, dan is dit een bekend euvel. Maar dan hebben we het over een liter per 1000-2000km.

Ik heb zelf het nodige gedokterd aan mijn auto. Aantal maal Oliereiniger gebruikt. Aantal maal toevoegingen in de benzine gedaan. Haalde allemaal niets uit. Toen ben ik dikkere olie gaan gebruiken. 10W40 ipv 5W30. Dat haalde aanvankelijk ook niets uit. Echter, na enige tijd ben ik ook anders gaan rijden. Bij wegrijden trek ik nu standaard door tot 4000 toeren met een flinke peut gas, echter niet vol gas. Daarna schakel ik gewoon door naar de hoogste versnelling. Dat heeft enorm geholpen. Het verbruik is nu teruggelopen naar een liter per 5000-10000km. Een hele opluchting.

Thanks voor de tip. is het proberen waard!

Bovenaan Onderaan