Ze heeft me laten staan

superbia

Forumguru
Het was 21 januari, een koude zaterdagochtend, buiten was het -15 graden en menig auto was bedekt onder een dikke laag sneeuw en ijs. Jij stond gerieflijk geparkeerd in de overdekte garage, gevrijwaard van deze ontberingen bij ‘slechts’ -9 graden. Twee weken geleden had je je eerste grote beurt gehad, waarbij je grondig bent doorgelicht en alle belangrijke levenssappen zijn ververst. De heenreis heb je ons probleemloos naar Oostenrijk gebracht, ondanks de sneeuwval en drukte op de weg. Vrijdagavond zijn we gezellig samen naar de receptie gereden, om alle skispullen weer in te laden en ons voor te bereiden op de terugreis. Na terugkomst in de parkeergarage knipoogde je nog vrolijk oranje naar me voor ik de garage uitliep.

Terug naar die koude zaterdagochtend 6:25, we liggen ruim een half uur voor op schema en vol goede moed stap ik in. Nadat ik je zachtjes tot leven probeer te wekken om de terugreis te starten, kom je niet verder dan ‘wroef’. Op de navigatie verschijnt de melding dat voor een meer succesvolle poging ik de navigatie en verlichting dien uit te schakelen. Ietwat bezorgd volg ik de instructies en met samengeknepen billen probeer ik het nogmaals… ‘wroef’. Je gloeispiraal icoon knippert vrolijk oranje en het motorstoringslampje licht ook oranje op. Nog één poging dan ‘wroef’.

Oeps… that’s a first. De familie en de kinderen richting de speelkamer gedirigeerd, daarna doorgelopen om mijn schoonvader van zijn bed te lichten. Gezamenlijk hebben we een reanimatie poging gedaan met startkabels van de Action. Helaas was je absoluut niet onder de indruk van het aangeboden sap. Vol goede moed belde ik Leaseplan om ons dilemma voor te leggen en een klein uur later was de berger er. De daaropvolgende pogingen met zwaardere startkabels hadden weinig resultaat, ook met gehaalde Jeep en boosterpacks geen teken van leven. Er zat niets anders op je af te slepen naar een gesloten Skoda dealer in een gehucht verderop. Met pijn in het hart hebben we je daar achtergelaten tussen het bevroren wagenpark en zijn we doorgereisd naar Salzburg om het vervangend vervoer in ontvangst te nemen. Helaas komt Murphy nooit alleen en pas vele telefoontjes verder hadden we om 15:30 de sleutels in bezit.

Zoals de Dijk jaren geleden al prachtig verwoordde: ‘Als ze er niet is, weet een man pas wat hij mist’. De kortademige, deinende Fransoos, die met zijn blikkerige stereo speakertjes die voor de meiden op de achterbank onverstaanbare klanken genereert en als internationaal inzetbare huurauto van slechts een Beneluxnavigatiekaartje is voorzien kan onmogelijk uit jouw schaduw stappen.

Je staat nu nog in Oostenrijk te wachten op transport, hopelijk ben je komende week in Nederland zodat we de oorzaak van je misère kunnen achterhalen…

To be continued ;)
 

Bijlagen

  • 20170121_093617.jpg
    20170121_093617.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 408
  • 20170121_093625.jpg
    20170121_093625.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 428
  • 20170121_095835.jpg
    20170121_095835.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 425
  • 20170121_100406.jpg
    20170121_100406.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 419
  • 20170121_100841.jpg
    20170121_100841.jpg
    2 MB · Weergaven: 350

CDK

Forumguru
shit dat is flink balen, dat schept weinig vertrouwen voor de toekomst :pieker:
hopelijk is er snel duidelijk wat het exacte probleem is en wordt het vakkundig verholpen!
we horen graag van je hoe het uiteindelijk afgelopen is.....


edit: en inderdaad een like voor het delen en je (foto)verslag ;)
 

kansberg

Forumguru
Heel vervelend, maar zeer fraai beschreven! Hopelijk krijg je de Sup snel weer in volle gezondheid terug!
 

EdK

Forumguru
heb je er niet toevallig euro95diesel gegeven ???
Dat vind ze namelijk erg vies en dan zet ze der hakken in het parkeerdek....

Succes met de fransoos..... dat is toch echt de grootste straf die je je maar kunt wensen...
Een mindere straf was geweest met twee Up's terug naar huis rijden....
 
Terugkeren van een skivakantie is sowieso al minder fijn dan het vertrek naar.... En als jouw beauty dan plots nog es weigert die reiscaan te vatten.... Echt klote!

Hopelijk alsnog op een redelijk uur thuisgeraakt met de fransoos (was het echt zo'n plastic rommel?)

Wel benieuwd naar de diagnose....
 

Cordoba

Forumguru
Balen @superbia Net als @EdK zie ik de brandstof als mogelijke oorzaak, mogelijk zomerdiesel in de tank gehad, die is bevroren? Als diesel in het brandstoffilter is bevroren is het uitgevlokt, en lost het ontdooien het probleem niet op. Uitgevlokte diesel (doordat verschillende componenten bij andere temperatuur bevriezen, krijg je een scheiding van de componenten) in een filter komt niet meer in orde doordat de verschillende componenten in het filter niet meer bij elkaar komen, dus dat is sowieso brandstoffilter vernieuwen.
 

superbia

Forumguru
Bedankt voor de leuke reacties!
Ik vermoed niet dat het een brandstof probleem is, omdat de auto vrijdagavond nog wel wilde starten en ik probleemloos heen en weer naar de receptie ben gereden om de auto in te laden. Het is de hele week flink koud geweest. Ik sluit natuurlijk niets uit en ben ook zeer benieuwd naar de diagnose. Ik hou jullie op de hoogte!
 

B.Stuurder

Forumguru
Bijzonder verslag en een bijzondere situatie. Ben benieuwd naar de oorzaak. Doe Murphy de groeten van me!
En zeg meteen dat ik voorlopig geen tijd heb voor hem.
 

RefleCs

Forumguru
Mooi verteld. Wel een mindere ervaring. Succes met de afhandeling en hopelijk is het niets ernstigs.
 
Zomerdiesel lijkt me niet heel waarschijnlijk als je in dit jaargetijde in Oostenrijk tankt (daar hebben ze wel eens vaker een nachtje vorst gehad). Maar als er per abuis Euro95 in zit zoals @EdK aangeeft dan doet de auto het nog even en geeft kort daarna de pijp aan Maarten. Maar ook dat zou je wel moeten merken, want als het goed is zit er een beveiliging tegen verkeerd tanken in de vulhals (klep gaat dan niet open). En gelukkig maar, een moderne diesel kan niet zo goed met benzine uit de voeten...

Ben benieuwd wat het is. Hopelijk heb je haar snel terug!
 

Canon-Eye

Forumguru
als het goed is zit er een beveiliging tegen verkeerd tanken in de vulhals
Verkeerde brandstof tanken hoeft niet te liggen aan degene die tankt - het kan ook ontstaan doordat er bij het tankstation een misstorting heeft plaatsgevonden waarbij de tankautochauffeur diesel in de benzinetank of andersom heeft gestort.
Sta je dus keurig met de juiste slang te tanken, maar komt daar verkeerde brandstof uit. :pardon:
Zulke schade komt voor rekening van de brandstofleverancier, dat dan weer wel - maar het ongemak heb je natuurlijk toch.

In alle gevallen geldt echter dat je dit al heel snel na het tanken zult merken - vaak al op de uitrit van het tankstation (vooral als de tank flink leeg was en er dus verhoudingsgewijs veel fout spul in is gegaan). Het lijkt me onwaarschijnlijk dat TS er dan nog een stuk mee heeft gereden en de auto in de garage heeft kunnen parkeren zonder iets te merken.
 
Klopt @Canon-Eye op pure benzine haal je de oprit niet. Maar bij het even volgooien van de 3/4 volle tank om de volgende dag met een volle tank te vertrekken kun je het een aardig eindje volhouden. Helaas ook vaak met forse meerschades tot gevolg.

Het verkeerd lossen door de tankwagen komt ook voor, net als water in de ondergrondse tanks.

Toch zet ik mijn geld in dit geval op een andere storing. Tenzij @superbia het tanken al zo lastig vond gaan en het klepje even met een schroevendraaier heeft opengehouden :laugh:. Maar dat kan ik me niet voorstellen van ons medeforumlid ;)
 

ertromp

Forumguru
Vervelend zeg maar je hebt er wel een super verslag van gemaakt
Zo te zien in Viehhofen?
Ben benieuwd wat het uiteindelijk was
 

MrEdge_

Forumguru
Ik heb een keer op de automatische piloot Euro95 getankt, nog helemaal in de routine van de 1.8 A5. Daarmee ben ik wel thuisgekomen (500 meter) maar de volgende ochtend niet eens meer de straat mee uitgekomen. Ik dat ook niet als "Woef" willen omschrijven, maar als "Blergh kuch kuch blergh woef" ;) waarbij de startmotor gewoon netjes rondjes blijft draaien. De startkabels wijzen erop dat dat voor TS niet het geval was. Misschien toch een dode accu, want dan helpt een startkabel of powerpack niet meer.
 

Jan A

Actief lid
Ik heb een keer op de automatische piloot Euro95 getankt, nog helemaal in de routine van de 1.8 A5. Daarmee ben ik wel thuisgekomen (500 meter) maar de volgende ochtend niet eens meer de straat mee uitgekomen. Ik dat ook niet als "Woef" willen omschrijven, maar als "Blergh kuch kuch blergh woef" ;) waarbij de startmotor gewoon netjes rondjes blijft draaien. De startkabels wijzen erop dat dat voor TS niet het geval was. Misschien toch een dode accu, want dan helpt een startkabel of powerpack niet meer.
Als de accu inderdaad niet meer in gezonde toestand verkeerde (om welke reden dan ook) en je start twee keer heel koud met alleen een zeer kort ritje uit en in de garage, dan kan dat natuurlijk de doodsteek betekenen voor een al zieke patiënt.
 
Bovenaan Onderaan