Zachte vering aan de achterkant van de Combi

Ik rij nu anderhalf jaar in een Skoda Fabia Combi 2 uit 2011 met 205k km op de teller.
Het is een beetje lastig te beschrijven maar de laatste tijd heb ik het gevoel dat de vering op de achteras steeds zachter wordt.
Ik heb de achtervering bekeken en zie daar geen lekkage. Ook als ik de achterklep open en dan op de bumper hard druk en loslaat veert het naar mijn idee zoals het moet. Het plan om hulpveren te laten monteren had ik al vanwege de fietsendrager en af en toe een aanhangwagen gebruiken maar ik twijfel of ik misschien niet voor nieuwe schokbrekers en veren moet gaan.

Mijn garage heeft pas over een paar weken tijd en dit heeft geen spoed vind ik.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Even aannemend dat er geen sprake is van gebroken veren zouden de schokbrekers aan vervanging toe kunnen zijn. Dat staat overigens los van het al of niet monteren van hulpveren: die schokbrekers dienen ervoor te zorgen dat je wielen ook contact houden met slecht wegdek vol kuilen en hobbels ongeacht de belasting van de auto, en zijn direct van wezenlijke invloed op een veilige wegligging. Hulpveren bewijzen hun nut vooral bij hogere belasting door zware lading in de koffer en/of veel druk op de trekhaak door aanhanger of fietsendrager.

Ik heb zowel op mijn voorgaande Fabia2 Greenline combi als op de huidige Leon ST hulpveren laten monteren, vanwege de fietsendrager en later ook een caravan. Bevalt mij prima, bij "leeg" rijden stoort het me niet en ik hoef me nooit zorgen te maken als de fietsen mee moeten, of andere zware spullen. Ook een voordeel (vind ik althans) is dat de achterkant iets omhoog komt waardoor de auto er wat "actiever" bij staat, iets minder afgezakt. Dat was/is van toepassing op zowel de Fabia als de Leon. Wel even opletten dat de koplampen en mistlichten opnieuw afgesteld moeten worden na montage van hulpveren.

EdK

Forumguru
Mijn garage heeft pas over een paar weken tijd en dit heeft geen spoed vind ik.
Je bent uiteraard niet afhankelijk van je dealer.
Neem eens contact op met @Antera , die kan je adviseren en leveren en monteren hierin
Doet veel met Bilstein schokdempers. Denk dat je uiteindelijk nog goedkoper uit bent !
En je hebt een weer als nieuw rijdende wagen

Bovenaan Onderaan