Yeti naar de sportschool geweest

Tees

Donateur
Ik dacht al, vrachtwagens die 100 rijden moet je op een 2-baansweg inderdaad niet met 105 inhalen :deuk:
die moet je helemaal niet inhalen ;)
 

hemi24

Forumguru
Als je een vrachtwagen die max. 80 mag niet kunt inhalen met 100, zit er iets té veel afwijking in je teller…
Tenzij het een vrachtwagen van Mera Trans of Hartman Expeditie is!
 

Canon-Eye

Forumguru
105 op de teller is vaak wel praktisch 100 gps-km.
Vrachtwagens moeten begrensd zijn op 89 echte km/u. Vooral (maar niet alleen) bij de grotere bedrijven wordt er behoorlijk streng toezicht gehouden op de gereden snelheden vanwege het progressief oplopende brandstofverbruik - een van de twee zwaarst wegende posten in de kostprijsberekening. Daarom rijden die chauffeurs zelden sneller dan 85 km/u, want anders worden ze er echt wel op aangesproken.
Daarnaast zijn er natuurlijk wel wat vrijgevochten zielen die aan de begrenzer klooien en andere Unfug uithalen, maar dat is geen reden om de hele beroepsgroep over één kam te scheren. Die types kom je immers overal tegen, niet in de laatste plaats onder "gewone" automobilisten.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me dan af wat de betrouwbaarheid van dat meetpunt bij 1450 toeren is...want het zou heel onlogisch zijn als die lager ligt in vermogen/koppel, en bovendien is het vermogen onder de activatiegrens van de turbo maar beperkt te beïnvloeden bij deze motoren.
En het eerstvolgende meetpunt is pas bij 1750 toeren en dan bij 2000. Ze trekken een prachtige kromme erdoorheen, maar die is natuurlijk niet onderbouwd met meetgegevens.

Samenvattend: ik denk dat t wel meevalt :jaja:. En wat ze op de websites zetten is natuurlijk de mooiste versie van die curve, ze zetten er geen neer waar dit soort opmerkingen op gemaakt kunnen worden.
Ik had niet gelet op de individuele meetpunten, alleen de krommes goed bekeken, maar het resultaat hier is echt wel opvallend:
- het is dezelfde rollenbank (en ik ga uit van de zelfde software voor de rollenbank, omdat het hooguit een paar uur na elkaar is)
- het is dezelfde auto, met dezelfde brandstof en staat van onderhoud
- het eerste meetpunt geeft met originele software een koppel van ca. 68 Nm, en na tuning ca. 45 Nm, dat is dus grofweg 1/3 minder!!
Juist omdat je dit eigenlijk nooit ziet bij (iets meer dan) stationair toerental vind ik het bijzonder.

Wat de opmerkingen betreft dat andere rollenbanken allemaal andere cijfers geven, en al dan niet via software gecleande (gefilterde) krommes klopt allemaal, maar dit is één en dezelfde rollenbank op dezelfde dag. In deze koppel-toeren-kromme, zie je dat ie na het maximumkoppel het koppel over een flink toerengebied langzaam afneemt en dat is decennia lang heel normaal geweest. Met een via software beperkt koppel zie je dat het over zo'n toerengebied niet langzaam afneemt, maar gewoon gelijk blijft (binnen enkele procenten), en dan weet je dat het via software beperkt is.

@Frup Ik weet niet wat normaal is voor de uitdraaien van VVT, ik heb daar een paar uitdraaien van gezien in de loop der jaren, maar te weinig om daar conclusies uit te trekken. Ik kan me niet herinneren dit ooit gezien te hebben, dus denk niet dat het een 'producteigenschap' is bij bepaalde motoren of tuners.

Wat 'snelle vrachtwagens' betreft, onlangs had ik er ook 2 met een zeecontainer er op, die toch rond de 100 km/u reden, toen ik ze passeerde was te zien op de witte deur dat daar de tekst "BUNDESWEHR" had gestaan, dus dat waren trucks die waarschijnlijk wat aangepast zijn, en zonder speedlimiter bij een gewoon transportbedrijf zijn belandt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Maggy

Forumguru
Jongens… ik rij, ook als je 130 mag, lekker 105( is idd 100 op de gps) ik heb nooit haast, en levert een mooi verbruik op. Daar ik woon werk verkeer via de snelweg doe, haal ik vrachwagens dus niet in met 100; ik vindt dat je op de linkerbaan moet opschieten, dus: gas er op.
 

Frup

Forumguru
Jongens… ik rij, ook als je 130 mag, lekker 105( is idd 100 op de gps) ik heb nooit haast, en levert een mooi verbruik op. Daar ik woon werk verkeer via de snelweg doe, haal ik vrachwagens dus niet in met 100; ik vindt dat je op de linkerbaan moet opschieten, dus: gas er op.
Ditto. Momenteel in zuid Spanje met caravan erachter. Ik word hier, rustig 90 echte km/u rijdend, vaak ingehaald door vrachtwagens.
Maar gisteren ook een opa’tje die 60 á 70 bleef rijden op een lange 90 km/u 2-baans weg. Frustrerend! Toen het kon tóch maar even ingehaald met mijn combinatie. Toen moest ik wel even denken aan dit forum en de, nog uit te voeren, tuning. Daarna gaat zo’n inhaal actie nét even wat vlotter.
Ik durf mijn Yeti geen aap met spierballen te noemen. Vindt ie niet leuk, vermoed ik. Maar potenter wordt ie zeker.
 

Maggy

Forumguru
Ja die opaatjes...
Jaja, deze opa was 1,5 jaar geleden gewoon zijn rijbewijs kwijt hoor, voor 65 te hard, gecorrigeerd.
Kom maar naast me staan als ik op de vfr zit; 0-100 in 3 seconden, blijft leuk snelle auto’s vernederen. ( mijn motor is 27 jaar oud)
De adrenaline rush krijg ik wel op 2 wielen, de auto is ontspanning en op het gemakkie van A naar B.
Edit, dit topic gaat ontsporen
 

dirkie996

Forumguru
@Frup : Ik gebruik die term ook vaak : " 't is weer 'n opa, zeker?", totdat ik besef dat ik soms maar 'n paar jaar verschil van leeftijd. Zouden de mensen me nu ook als 'n oude l** beschouwen, nadat ik m'n Octavia RS omruilde voor 'n Karoq? :pieker::D
P.S. maar ik heb ook nog 'n Kawasaki Z900rs om me "jong" te voelen.
 

Maggy

Forumguru
Nou, als het topic toch verplaatst is, kan ik net zo goed even verder gaan.
Vorige week de kabelboom van het bestuurdersportier vervangen, goed te doen, even opletten dat je een touwtje aan de oude boom vastmaakt, anders is het een drama om de nieuwe door te voeren. 5C1F5703-C26C-4319-96FA-FF00446F2C1D.jpeg
 

Canon-Eye

Forumguru
Neemt niet weg dat het de regel is.
Maar zoals ik al meldde: je komt overal cowboys tegen die de regels niet volgen. Dus ook onder vracht- en andere autobestuurders.
Toevallig vandaag een flink aantal km op de N48 en N36 gereden: 100km enkelstrooks wegen met middengeleider of dubbele streep. Veel achter vrachtwagens gezeten die niks voor zich hadden en 84/85 gps reden. Vind ik (na zo'n 45 jaar logistieke ervaring) prima te verantwoorden als een compromis tussen tijdsdruk enerzijds en brandstofefficiency anderzijds.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan