Ik vraag me dan af wat de betrouwbaarheid van dat meetpunt bij 1450 toeren is...want het zou heel onlogisch zijn als die lager ligt in vermogen/koppel, en bovendien is het vermogen onder de activatiegrens van de turbo maar beperkt te beïnvloeden bij deze motoren.
En het eerstvolgende meetpunt is pas bij 1750 toeren en dan bij 2000. Ze trekken een prachtige kromme erdoorheen, maar die is natuurlijk niet onderbouwd met meetgegevens.
Samenvattend: ik denk dat t wel meevalt
. En wat ze op de websites zetten is natuurlijk de mooiste versie van die curve, ze zetten er geen neer waar dit soort opmerkingen op gemaakt kunnen worden.
Ik had niet gelet op de individuele meetpunten, alleen de krommes goed bekeken, maar het resultaat hier is echt wel opvallend:
- het is dezelfde rollenbank (en ik ga uit van de zelfde software voor de rollenbank, omdat het hooguit een paar uur na elkaar is)
- het is dezelfde auto, met dezelfde brandstof en staat van onderhoud
- het eerste meetpunt geeft met originele software een koppel van ca. 68 Nm, en na tuning ca. 45 Nm, dat is dus grofweg 1/3 minder!!
Juist omdat je dit eigenlijk nooit ziet bij (iets meer dan) stationair toerental vind ik het bijzonder.
Wat de opmerkingen betreft dat andere rollenbanken allemaal andere cijfers geven, en al dan niet via software gecleande (gefilterde) krommes klopt allemaal, maar dit is één en dezelfde rollenbank op dezelfde dag. In deze koppel-toeren-kromme, zie je dat ie na het maximumkoppel het koppel over een flink toerengebied langzaam afneemt en dat is decennia lang heel normaal geweest. Met een via software beperkt koppel zie je dat het over zo'n toerengebied niet langzaam afneemt, maar gewoon gelijk blijft (binnen enkele procenten), en dan weet je dat het via software beperkt is.
@Frup Ik weet niet wat normaal is voor de uitdraaien van VVT, ik heb daar een paar uitdraaien van gezien in de loop der jaren, maar te weinig om daar conclusies uit te trekken. Ik kan me niet herinneren dit ooit gezien te hebben, dus denk niet dat het een 'producteigenschap' is bij bepaalde motoren of tuners.
Wat 'snelle vrachtwagens' betreft, onlangs had ik er ook 2 met een zeecontainer er op, die toch rond de 100 km/u reden, toen ik ze passeerde was te zien op de witte deur dat daar de tekst "BUNDESWEHR" had gestaan, dus dat waren trucks die waarschijnlijk wat aangepast zijn, en zonder speedlimiter bij een gewoon transportbedrijf zijn belandt.