Yeti heeft het warm?

Dag allemaal,
Ik heb vorig jaar de Yeti geërfd van mijn schoonvader. Het betreft een 4x4 2.0 TDI model met DSG van eind 2014 (facelift). Weet trouwens niet of deze ook zonder DSG werden gemaakt. Ik rij er nu een jaar in met veel plezier, maar er valt met toch wat op aan de auto.

Als ik de auto onder bepaalde omstandigheden gebruik dan schakelt de automaat niet tijdig op, maar blijft (liever) in hogere toeren staan. Na het uitstappen blijven dan de ventilatoren nog een minuut of 10 na te blazen. Dit gebeurt er:
- Ik heb al een langere rit gehad waarbij minimaal de bedrijfstemperatuur is bereikt
- Ik zet daarna de auto uit om (aangezien hij toch warm is) er na een minuut of 5 weer een kleine rit mee te maken (dan schakelt hij dus pas bij hogere toeren op)
- Bij uitschakelen blijven de ventilatoren nog een minuut of 10 draaien (terwijl dit niet gebeurt wanneer de auto wordt uitgeschakeld na een lange rit waarbij de motor 'warmer' zou moeten zijn).
- Buitentemperatuur blijkt geen invloed te hebben.

Ik heb er natuurlijk geen last van, maar ik was toch benieuwd of dit normaal is en/of dit mogelijk schade kan veroorzaken doordat hij (mogelijk denkt) te weinig warmte kwijt kan.
 
Nou, dat roetfilter heeft mijn schoonvader eruit laten halen. De reparatie bleek te duur en het bleek mogelijk om hem er tussenuit te halen. Wij betalen daar dus nu een fijnstoftoeslag voor :oops:. Misschien dat daar wel een soort van error in het systeem door is ontstaan?
 

eriktv

Forumguru
Dit klinkt precies als regenereren bij mijn 2012 2.0TDI. Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij moet zo’n roetfilter na verwijderen worden uitgecodeerd, zodat de auto “weet” dat hij niet meer hoeft te regenereren.

Edit: ik lees dat je in Winterswijk woont, misschien kun je contact zoeken met TVS in Varsseveld, een bekende specialist en tuner.
 
Bovenaan Onderaan