Yeti Elegance MY2015 met “vision” (licht) pakket

Tallguy

Forumguru
Ik heb een MY2015 en daar zou D3S in zitten. En zo te zien moet idd de bumper eruit want met mijn kolenschoppen (handen) is er erg weinig ruimte om de lamp uit de unit te halen. Toch jammer maar ja…maar eens prutsen als het beter weer is geworden.
Eerst dit weekend maar de Zenec inbouwen en wat LED w5w lampjes vervangen door LED.
 

EdK

Forumguru
want met mijn kolenschoppen
Al heb je geen kolenschoppen , lampen wisselen in de Yeti is een ramp ( ervaring met de ronde lampen)
En er is/was een lid hier met een Yeti die zelfs zijn vinger(s) er op gebroken heeft...
Dus pas op dat je ze niet afknelt of breekt want in dat soort gevallen kan ik altijd slecht me lachen inhouden.
En dan lach ik je niet uit hoor.......... :koffie:
 

Pindasaus

Forumguru
Ik ga xenon vervangen door LED, dus er hoeft niks gepoetst te worden gelukkig .
Zonde, een nieuwe xenonlamp heeft een hogere lichtopbrengst. Een standaard Osram D3S haalt 3200 lumen. De meeste LEDs zitten rond de 1500, zoals de Osram Night Breaker.

2. Zijn er van dit MY ervaringen mbt het vervangen van de nodige standaardlampjes (remlicht, knipperlichten, achterlichten, mistlampen (zie boven)) door LED lampjes?
Gloeilampjes in het exterieur vervangen door LED is niet toegestaan.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja stelen is ook niet toegestaan maar word ook gedaan.
Maar heb bij verschillende wagens aan buitenzijde de lampen vervangen voor LED en altijd APK doorgekomen en er nooit voor staande gehouden door meneer agent...
 

Tallguy

Forumguru
Terechte redenen van jullie om de LED conversie vd xenon te cancellen; het uitbouwen vd lamp is ook geen pretje is me duidelijk geworden. Ik zal tzt de garage wel vragen nieuwe erin te doen bij een beurt.

De andere led lampjes zijn voor interieur, heel misschien het voetlicht in de spiegel, maar niet primair.
 

Tallguy

Forumguru
Ik heb de Zenec e-2055 binnen en aangesloten met een koppelstuk omdat MY2015 een quadlock 3 heeft.

Ik houd echter 2 stekkertjes over van de auto (de gele en de blauwe) zie foto. Ik zie zo niet waar die eventueel aangekoppeld moeten worden, ook niet aan de nodige geleverde verloopstukjes. Jullie een idee?

Blauw zou gps moeten zijn, geel USB
 

Bijlagen

  • IMG_0802.jpeg
    IMG_0802.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Tsja stelen is ook niet toegestaan maar word ook gedaan.
Maar heb bij verschillende wagens aan buitenzijde de lampen vervangen voor LED en altijd APK doorgekomen en er nooit voor staande gehouden door meneer agent...

LED lampjes in een fitting voor halogeen is inderdaad niet toegestaan. EU wetgeving. Maar bij de APK geen afkeurpunt want daar wordt
alleen naar de werking en lichtopbrengst gekeken. Bij controles zal je weinig tot geen risico lopen, de meeste dienders hebben geen idee... Totdat er meer aan de hand is en je een WOK status krijgt, dan gaat echt alles worden genoteerd.

In Duitsland kan je er wel problemen mee krijgen. Er zijn verhalen bekend van Engelse gasten onderweg naar de Nürburgring die en masse hun auto mochten laten staan. Zelf heb ik twee Octavia's gehad met de nodige LED vervang lampen en heb ik er nooit problemen mee ondervonden of bekeuringen voor gehad. En ben er toch echt wel mee in Duitsland geweest. Risico is denk ik klein. Ik vermoed dat de Duitse politie pas een punt gaat maken als je hele auto is volgehangen met van alles en nog wat, en je gedrag allicht ook een rol speelt. De Duitse politie staat niet bekend om haar humor...
 

EdK

Forumguru
Risico is denk ik klein. Ik vermoed dat de Duitse politie pas een punt gaat maken als je hele auto is volgehangen
Dat ja , of als je lampen niet goed afgesteld staan en iedere tegenligger verblinden.
Dan word de kans wel groter dat je de sjaak bent....
Maar ja als je het wil dan moet je het wel goed doen !! En dus ook goed (laten) afstellen
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien waren die Engelsen even vergeten om hun lampen naar rechtsrijdend verkeer om te schakelen of af te plakken en dat kan best ongewenste aandacht hebben getrokken.
 

Tallguy

Forumguru
@EdK Weet jij toevallig wat de melding “st” betekent in de display bovenin als je de radio (Zenec e2055) op DAB aan heb? Ik zie het niet in de handleiding. Die tekst is soms rood.
 

EdK

Forumguru
Als ik in PDF manual (NL) van Zenec kijk dan zie ik op één van de plaatjes bij FM radio en DAB ook ST staan
Ik heb vermoeden dat het aanduiding is van Stereo !?
Maar ben daar niet 100% zeker van, maar zou niet weten wat het anders zou moeten wezen

En hoe bevalt hij verder ? Was het plug and play met inbouwen voor je ?
 

Tallguy

Forumguru
Redelijk, ik houd alleen dus 2 stekkertjes over, 1 die schijnbaar naar de aux/usb gaat en 1 blauwe die gps zou moeten zijn. Maar ik vind op de meegeleverde kabeltjes en achterop niks wat daarop aangesloten/doorverbonden zou kunnen worden.

Herinner jij je nog hoe dat bij jou zat? Ik heb wel quadlock3 als tussenstuk.
 

EdK

Forumguru
Ik heb een redelijk geheugen , had bij mij een USB aansluiting/Aux (?) en daar had ik een USB stick met muziek op aangesloten.
AUX heb ik bij alle units die ik heb gehad (merken) eigenlijk nooit gebruikt.
En GPS was volgens mij een vergulde connector met schroefdraad , maar kan het fout hebben ....
Zover ik weet waren die blauwe stekkers voor antenne.
Nu had ik een Yeti met ronde lampen en daar had ik een dubbele antenne aansluiting ( stekkers) (antenne dak en in zijraam)
en hiervoor een verloop van 2 naar 1 moeten aanschaffen als ik goed herinner...
 

Tallguy

Forumguru
Wit en zwart (DAB) zijn bij mij de antennes. Net youtube videotje gevonden van iemand die ‘m inbouwt…zie daar ook die ‘st’. Zal wel goed zijn. En zie hem de blauwe (gps?) niet aansluiten. Hmmmm

edit: snap het al mbt blauwe stekker. Radio heeft geen navigatie, dat gaat via carplay/android. Blijft alleen die stekker over die naar het aux (wat ik ook niet gebruik) en USB paneeltje gaat. Usb is nodig ivm carplay. Paneel is ongetwijfeld los te maken, maar weet (nog) niet hoe.

Edit2: gevonden (denk ik) wat ik nodig heb:
IMG_0804.jpeg
Dit is AUX naar USB. Ik zal morgen eens checken, maar als dit ‘m idd is, dan behoud ik de USB aansluiting werkend zoals die al zat, á fabriek.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan