yeti 1.2 TSI DSG

Even terug naar mijn oorspronkelijke vraag. Zijn er al mensen die wat rij-ervaring hebben met een 1.2 TSI DSG7 Yeti?

Wij moeten nog even wachten daarom vast wat voorpret, of niet?
 

OuweHippie

Senior Member
Na 1031 km heb ik enige ervaring.

Beladen met 5 man/vrouw van formaat op en neer naar Luxemburg gewest waarvan zo'n een heel stuk binnendoor en wat bergje op, bergje af.

De DSG deed het feilloos al vond ik het op sommige momenten wat vreemd dat hij wat hoog in de versnelling bleef staan. Dat was met name bij rotondes het geval. Bij langedurig een lage snelheid, door een stadje bijv., vond ik hem soms wat brommen omdat het ding verkoos in D7 te rijden. Oplossing, even manueel schakelen als je het erg storend vindt.

Stand S mag ik eigenlijk nog niet gebruiken, maar kwam goed van pas bij een lokale hol, naar wat achter bleek, nergens. Normaal gaat het ding vlot de berg op maar op een steile hol in de S wist ik niet wat er gebeurde.

Het verbuik was de eerste tank zoals ik verwachtte, veel te hoog met ca. 1:12. Logisch, de eerste dagen wil werkelijk iedereen meerijden en dus moest ik mijn best doen iedereen tevreden te stellen. Korte stukjes en (te) vlot optrekken. Jammer dat ik dat niet in standje S mocht tonen.

Het ritje Luxemburg verliep op wat omleidingen en kleine files na probleemloos. Ik denk dat we op die dag zo'n 750 km reden en het benzineverbruik uitkwam op een keurige 1:13,7 oftwel 7,3/100.

Op dezelfde rit was het verbruik van de Scenic 1.6 automaat uit 2006 heel wat hoger. Dat belooft dus nog wat van de Yeti.

Verder is de wegligging dik in orde, het comfort voor de achterpassagiers en de bijrijder goed en ook ik als chauffeur had niets te klagen.

Ik mis wat dingen die in de Scenic wel standaard zaten maar die zijn niet onoverkomelijk. Het grootste minpunt, de rokersset. De asbak zit vlak voor de middemarmsteun en je moet op de dag al goed kijken of je je as wel in de asbak gooit maar 's avond in het donker lukt je dat nooit want verlichting is er niet.

Voor niet rokers is dat geen probleem natuurlijk maar voor ons wel. Op naar de Xenos en een kleine RVS-asvak met deksel gekocht en die vastgezet met klittenband in het dashboardvak bovenop naast de TomTom die dankzij ook wat klittenband daar stevig staat.

Zo, dat was het. Morgen "even" op een neer richting Ootmarsum, weer zo'n dikke 500 km.
 

LenK

Forumguru
Het grootste minpunt, de rokersset. De asbak zit vlak voor de middemarmsteun en je moet op de dag al goed kijken of je je as wel in de asbak gooit maar 's avond in het donker lukt je dat nooit want verlichting is er niet.

Voor niet rokers is dat geen probleem natuurlijk
Een mooie aanleiding om in de auto niet meer te roken :koffie:
 

OuweHippie

Senior Member
Je bent al nummer twee die dit zonder verdere gevolgen mag zeggen. En niet alleen omdat je veel reacties hebt gegeven, maar Skodarijders doe ik geen kwaad. :)
 

Erkens

Lid
Misschien moet je eens stoppen met roken :tongue:
Overigens is dat wel iets wat bij veel auto's zo is tegenwoordig, geen goede asbak meer. Ergens wel jammer want ik gebruikte dat bakje altijd als klein vuilnisbakje voor papiertjes etc. Nu moet ik die maar het raam uit gooien O-)
 
Hoe lang heb jij trouwens op je nieuwe Yeti moeten wachten? Ik snap mezelf niet dat ik zo ongeduldig ben. Net als een kleine jongen. Wij hebben de Yeti op 5 maart besteld dus we zitten nu op ongeveer 6 weken.
We hebben ook de spatlappen er nu maar bijbesteld want dat zal geen overbodige luxe zijn op een witte Yeti.
 

OuweHippie

Senior Member
02.02.2010 besteld
15.03.2010-19.03.2010 Produktie
19.03.2010 in Leusden
02.04.2010 afgeleverd

Ongeduldig? Het is maar een auto hoor.

Wel eentje om lekker in te rijden of gewoon als mobiel terrasje te gebruiken en een kop koffie in te drinken. Ik kan er uren naar kijken, hem af en toe aaien en lieve woordjes influisteren. 's Avonds zeg ik welterusten schat en 's morgens goeie morgen lieverd. Start ik hem dan bromt hij me vriendelijk toe en van vreugde laat'tie alle lampjes even branden.

Geef ik hem dan vrij met een teken op het gaspedaal dan gaat'tie er als een gek vandoor.

Maar je mist echt helemaal niks hoor. :)
 

Erkens

Lid
Uiteraard gooi ik dat het raam niet uit, ik gooi het nu maar in dat vakje in het dashboard bij het raam. Niet superpraktisch, maar goed.

@OuweHippie: Als ik hem start dan blijven al die lampjes aan ;(
 

OuweHippie

Senior Member
Dat meen je toch niet serieus hè? Ik dacht dat die problemen al waren opgelost.

Ik wil nog wel even met mijn dealer babbelen over het mogelijk activeren van wat functies zoals automatisch vergrendelen van de deuren en het naar beneden kantelen van de rechterspiegel zodra je hem in de P-stand zet. Dat laatste zou mijn nekhernia wat dragelijker maken.

Vooralsnog ben ik best te spreken over de Yeti maar ik heb nog niet op alles gelet. Grootste probleem is vooralsnog de middenarmsteun waarvan ik absoluut niet kan bevatten waarom hij soms na opening en weer sluiten lager staat. Hebben met 5 man sterk zitten proberen hoe en wat en soms lukte het om het kreng hoger te krijgen. Maar wat we dan deden???????
 

Melis

Lid
Ja het instellen van een aantal zaken zijn afhankelijk type Yeti die je heb en dit geldt ook voor instellen portieren bij ambition gaat het via boordcomputer en bij de uitvoeringen daaronder moet je langs de dealer. Het omhoog gaan van armsteun gaat bij mij heel makkelijk gewoon omhoog en dan trapsgewijs omhoog halen. En je kan het bovenstedeel van de armleuning naar voor of achter schuiven.
 

cvegreen

Forumguru
Ouwehippie , leuke reaktie moet ik zeggen alleen die roker set is een doorn in het oog natuurlijk . Vroeger toen ik in de citroen garage werkte en ik moest de auto's kuisen voor verkoop en er was in gerookt had ik meer als het dubbele van tijd nodig om die te kuisen en waren dan nog niet zo proper als eentje waar er nooit was in gerookt , hoe vuil die ook mochten zijn . Mijn baas vertelde toen ook al , iedereen die rookt in de wagen zouden ze moeten verplichten om hun auto zelf heel grondig te kuisen voor ze in der verkoop gingen , of er meteen de hamer in slaan in de inruil prijs . Maar ja , dan krijg je nooit nog een auto verkocht aan een roker .
 

Wasmachineman

Forumguru
Je bent al nummer twee die dit zonder verdere gevolgen mag zeggen. En niet alleen omdat je veel reacties hebt gegeven, maar Skodarijders doe ik geen kwaad. :)

:ot:Wie was nummer 1 die dit schreef dan ? Was ik dat ? :grin: Misschien in een ander topic waar jij het ook over roken had want hier zag ik niets verder van mij staan !
Ik wil wel even aangeven dat de verhalen van jou, OuweHippie, erg leuk zijn om te lezen ! Men kan zelfs gaan denken dat jij een of andere columnist bent ?:ahum:
 

EdK

Forumguru
Wil niet lullig wezen hippie , maar je lijkt me een echte hollander !
Een manual krijgen en wegleggen en dan niet snappen hoe iets werkt !?
Sla dat ook mooie Skoda boekje eens open met een pot bier in de hand en daar zal ongetwijfeld instaan hoe je de armleuning kunt verstellen.

En wat betreft dat roken, lekker door paffen hoor ! Ik doet het ook nog steeds in de RR, en als je de peuken mar niet in de auto laat zal het stinken honderd procent meevallen.

En CV Green wees blij dat er rokers waren toen je nog wagens kuiste, hierdoor had je wel meer werk en dus meer financieel inkomen !?
 

OuweHippie

Senior Member
Ik had het manual al weken in huis vóór ik de Yeti daadwerkelijk in bezit had. Dat ditzelfde manual zo gebrekkig en onduidelijk is leidt er vanzelf toe dat iets niet gaat zoals wordt gewenst.

Daarnaast blijkt soms dat functies waarvan ik verwacht dat die aanwezig te zijn, dat niet zijn. Wat dat betreft ga ik me nog eens goed verdiepen in de verkoopfolder en eventueel daarna een cursus begrijpend lezen volgen.

Was ik nu de enige met dit probleem met de middenarmsteun? Nee, er waren er inmiddels een stuk of 11 waarbij het niet lukte. Het kán dus een mechanisch gebrek zijn ipv een probleem met mijn hersenen.

Het is trouwens eerder iets typisch noord-hollands om er vanuit te gaan dat iedereen zo is als men zelf is. Alkmaar bijv. is niet voor niets een stad waar men nog steeds kaas draagt ipv het net als in de geciviliseerde delen van ons land gewoon in een auto te laden en dan te transporteren. :)

Roken? Ach, een ander drinkt een pot bier of een fles whiskey. Ik heb daar geen probleem mee, het mag van mij. Zolang de uitstoot van de Yeti trouwens boven de 75 blijft, blijf ik roken. :)

En om deze reactie toch weer enig nut te laten bevatten, ik heb vandaag op de snelweg een verbruik gehaald van 6,8/100 km oftwel, 1:14,7 voorwaar iets wat met slechts 1503 kilometers op de teller een prestatie is. De gemiddelde snelheid over 224 km was 100 km/u en dat is op zich wel knap van mijzelf als ik mijn bescheiden mening daarover mag geven.

Ter vergelijk, mijn oude Scenic deed 6,9 liter over dezelfde afstand en route + onder vrijwel gelijke omstandigheden, maar die had 65.000 km weg.
 

cvegreen

Forumguru
En CV Green wees blij dat er rokers waren toen je nog wagens kuiste, hierdoor had je wel meer werk en dus meer financieel inkomen !?

Nee , net minder geld . Ik werd betaald per auto die ik klaar had en niet per uur . Maar snel snel kon niet , want de baas controleerde iedere wagen , niet goed was de auto herdoen en dus was je nog langer bezig voor die ene en dezelfde auto .
 

Tallguy

Forumguru
Middenarmsteun kan toch alleen aan de voorkant omhoog? (oftewel aande achterkant schanieren)? Ik zou 'm nl liever in z'n geheel wat hoger willen (voor én achter dus).

Rechterspiegel omlaag klappen: kan dat alleen met automaat of electronische stoel?
 

OuweHippie

Senior Member
De steun kan alleen aan de voorzijde omhoog worden geklapt, logisch. Hij is ook in hoogte verstelbaar maar dat geeft mij problemen. :)

De rechterspiegel kantelen staat inderdaad alleen samen met de optie elec. stoel (ook bekend als de schoonmoederschietstoel met een Scrabble woordwaarde van 96 punten) in de lijst. Het kan naar ik hoop ook softwarematig aangepast worden.
 
Bovenaan Onderaan