Yeti 1.2 DSG motor maakt dreunend bonkend motorgeluid

jeroen1

Nieuw lid
Ik heb een Yeti DSG-automaat uit januari 2012. Nu heb ik helaas al de nodige uitdagingen gehad met de auto, maar waar ik nu mee zit; als ik rustig optrek, vooral bij koude motor, dus vanuit lage toeren beperkt gas geef, kan ik een soort dreunend - bonkend geluid waarnemen, net een soort resoneren. Dit voelt helemaal niet goed en bederft ook het rijplezier omdat je eraan blijft denken. Het is ook niet altijd, dus zeker lastig waar te nemen voor de dealer. Juist omdat het zo slecht waar te nemen is vroeg ik mij af of een van jullie dit probleem ook heeft gehad, en zo ja, wat de oorzaak was en wat de oplossing / reparatie.?

Het treedt dus op in alle automatische versnellingen van 2 tot 7, (ook als ik met hand / tiptronic schakel) maar dus vooral bij koude motor, rustig optrekkend vanuit de lage toeren. Boven de ongeveer 75 km. treedt het niet meer waarneembaar op. De wagen schokt niet. De wagen is schoon en origineel dus geen tuning, speciale uitlaten oid..
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Is het alleen met overschakelen van 1 naar 2? Dus dat je merkt dat het vanuit de aandrijflijn komt? Een schokkerig gevoel?
 

Joske

Forumguru
controleer ook de uitlaatlijn eens en de ophanging daarvan. Overmatig vuil kans zelfs al resonantie op de uitlaatlijn geven. Heb zo wat hetzelfde "probleem" met mijn uitlaat, door het plaatsen van een sierstuk is de uitlaat ingekort en hoor ik ook in 1 en 2 wat resonerende geluiden.
 

Joske

Forumguru
@Corné de Kluijver

inderdaad.. :thumbsdown:

Ben nu op zoek naar het 'ideale' gewicht van het uitlaatstuk, dus dit eventueel te verzwaren met een stukje metaal om te zien wat de resonantie doet. Dat kan ik er dan nog op lassen. Sebiet kruip ik er weer onder sé ;) // ergert mij nu zodanig dat het vandaag maar opgelost moet zijn :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Nou succes @Joske! Ik heb ooit eens met een Golf R32 met een open pijp gereden, maar die uitlaat resoneerde ook..., heel irritant is dat :(
 

Joske

Forumguru
Zo, kom er net van onder ;)

heb de beugel die het sierstuk vastmaakt verhangen zodat het gewicht anders verdeeld is, ben benieuwd naar het resultaat straks.

Maar dit heeft eigenlijk weinig te maken met een Yeti 1.2 DSG die bonkende geluiden maakt, dus bij deze: :shutup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hzw

Nieuw lid
Ik heb dat ook bij mijn Yeti 1.4 dsg van 2016. Het doet zich voornamelij voor bij het optrekken in S4 en SS bij een toerental tuusen de 2000 en 2500 tpm. Heeft iemand idee waar dat vandaan komt uit de aandrijllijn?
 

Alfsr

Nieuw lid
@jeroen1, ik heb van het begin (nieuw gekocht) problemen gehad met mijn dsg... vooral na een modificatie van skoda (plaatje achter turbo) ben toen naar de DSG-dokter / TVS engineering in Varsseveld gegaan en zij hebben al mijn problemen opgelost, je heb een hele andere auto wbt schakelen. Afgelopen dinsdag even langsgeweest omdat ik een trilling voelde, nieuwe software erop gezet en moet nog even kijken als deze ingeleerd is of probleem weg is. Ze hadden ook nog een ander probleem gevonden met de bougiekabel en hebben dit ook opgelost. Zijn gewoon heel kundig met de DSG en ik kan ze je aan
 

TurboT

Forumguru
Ik heb een Yeti DSG-automaat uit januari 2012. Nu heb ik helaas al de nodige uitdagingen gehad met de auto, maar waar ik nu mee zit; als ik rustig optrek, vooral bij koude motor, dus vanuit lage toeren beperkt gas geef, kan ik een soort dreunend - bonkend geluid waarnemen, net een soort resoneren. Dit voelt helemaal niet goed en bederft ook het rijplezier omdat je eraan blijft denken. Het is ook niet altijd, dus zeker lastig waar te nemen voor de dealer. Juist omdat het zo slecht waar te nemen is vroeg ik mij af of een van jullie dit probleem ook heeft gehad, en zo ja, wat de oorzaak was en wat de oplossing / reparatie.?

Het treedt dus op in alle automatische versnellingen van 2 tot 7, (ook als ik met hand / tiptronic schakel) maar dus vooral bij koude motor, rustig optrekkend vanuit de lage toeren. Boven de ongeveer 75 km. treedt het niet meer waarneembaar op. De wagen schokt niet. De wagen is schoon en origineel dus geen tuning, speciale uitlaten oid..

@jeroen1 kan je ook een filmpje plaatsen met het geluid. Dan kunnen we het ook beter beoordelen.
 
Bovenaan Onderaan