Yep.. Hij rolt nog steeds.

myfirstoctavia

Forumguru
Net weer een verse APK.
24 jaar oud inmiddels, kilometerstand nog onder de 250k, en nog steeds geen noemenswaardige roest.

Onderhoud in de 6 jaar dat ik hem in bezit heb? Op wat beginperikelen na:
Bar weinig...

Wat olie, remblokken achter 1x vervangen, een remklauw, setje banden, en dat was het wel zo'n beetje.
De originele schokbrekers, koppeling en uitlaat zitten er zelfs nog steeds in / onder.

Inde was zetten doen we niet aan, hogedrukspuit erop eens in de 2 maanden en dat was het wel zo'n beetje. Verbaast me elke keer weer hoe hard hij blijft glimmen zonder ook maar één druppel turtlewax te zien.

En ja: een motorstoringslampje. Klopt. Al 6 jaar. Gaat te pas en te onpas uit (of aan... Net hoe je het ziet) Oorzaak volgens OBD uitlezing: Sensor in het expansievat koelreservoir. Verder: nul storingen opgeslagen in het brein van de computer.
Niet alleen nu, nee: de afgelopen 6 jaar.

En Ohja... Eerlijkheid gebiedt me te zeggen: Voorruit pasgeleden vervangen omdat ik dacht dat het zonnescherm er wel in zou passen met klep dicht als ik hem tussen voorstoelen door op t dashboard zou leggen.. (2 meter 70) dat paste dus nét niet...
Driver error dus, is de Quat-troctavia niet aan te rekenen. IMG_20250905_190243156~2.jpg

InCollage_20250905_191204612_copy_1024x1716.jpg

Eltjo

Forumguru
Top! Kwaliteit!

Met op de foto nog een redelijk net logo op de klep.
Van mijn S2's zijn ze destijds onder garantie vervangen en nu rijd ik al enige jaren rond met een zwarte stip voor en achter; achter is die er af gevallen en voor was die aangetast en pakte ik hem er zo af.

Tees

Donateur
Mooi hoor! Kan t altijd zeer waarderen als iemand lang met een auto doet en er goed voor zorgt.

Alleen dat foutlampje: ik zou dan toch een keer het expansievat (laten) vervangen. Een heel nieuw expansievat kost zo'n €40, nog wat nieuwe koelvloeistof erbij, en evt een uurtje arbeid als je t laat doen (maar ook prima zelf te doen). En dan is ie weer helemaal goed.

En zo'n actie met de voorruit...guilty as charged! Zo heb ik de voorruit van m'n F1 ook naar de eeuwige jachtvelden gebracht. Ik had nog wel wat tussen de ruit en de (in mijn geval) planken gelegd, maar de verkeersdrempels hebben m toch te ver omhooggewipt waardoor de ruit scheurde.

Eltjo

Forumguru
Als ik zoiets langs vervoer, probeer ik het zoveel mogelijk klem te zetten, zodat er zo min mogelijk beweging mogelijk is.
B.v. de top van de ladder op het dashboard tegen de ruit en de andere kant tegen de klep, evt. De rugleuning met de bijrijdersstoel ook nog ondersteunend.

In mijn geval paste de ladder van het werk precies in de Passat's. Bij de S2 moet ik de ladder eerst iets uitschuiven.
Dat is nog geen 7 km naar huis waar ik eens in de 5 jaar een 3x 14 treden ladder nodig heb.

Nadeel een voorruit net zo oud als de auto met 385dkm die niet fijn schoon wist zonder RainX of zo.

Wat betreft de koelwaterniveausensor; check en behandeld de contacten van de steker eens. Geen idee hoe die sensor werkt en wat erin zit (vlotter vervuild?) maar andere sensor of schoonmaken proberen of als daardoor het check engine ledje brandt, de onderbreken of juist kortsluiten?
Dan moet je dat zelf in de gaten houden, maar dan werkt de rest tenminste wel.

€40 zijn trouwens ook de kosten niet en het koelwater kan je er wellicht uithevelen en weer terugdoen of je haalt bij de Action een liter G12?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Tsja, had ik ook gedaan. Maar die planken waren vrij dun en dus flexibel over die lengte en dat zorgde voor te veel druk op de voorruit. Nouja, pech gebeurt (al heb ik er toen wel even om staan vloeken). Paar honderd euro aftikken en door.

myfirstoctavia

Forumguru
Voorruit: was echt een kwestie van een centimeter.
Als ik de kunststof afdekplaat (van achterklep)eruit geklikt had, had het gepast. Miscalculatie. Sh1t happens.
Expansie vat: ik zet er wel een keer een nieuwe in. Kost paar tientjes en klaar.
Volgens OBD heeft de motor het "te koud". Opvallend: meestal bij buitentemperatuur 30+ graden.
Maar hey, als dat het enige is bij een auto van bijna een kwart eeuw oud, mag ik niet klagen denk ik.. Goed inelkaar geschroefd dat apparaat. Zoals de Tsjechen zeggen: Aye To

(Bewerkt, typos gecorrigeerd)

Eltjo

Forumguru
Dat te koud zou ik wel onderzoeken/fixen. Dat heeft niks te maken met de koelwaterniveausensor in het expansietankje.
Waarschijnljjk zit de koelwatertemperatuursensor die voor de ECU meet, samen met de T-meter op het dashboard in een behuizing.
Als die voor de ECU onjuist meet, betekent dat de motor te rijk loopt omdat de ECU een koude motor denkt te hebben. De T-meter op het dashboard kan dan nog steeds prima aangeven, wat verwarrend is.

Exact dat had mijn collega met z'n Leon >10 jaar terug. Als hij ging tanken met warme motor, dan liep de temp onder de kap op, mat de sensor fout, was er storing en was de motor bijna verzopen als hij weg wilde.
Dus elke keer laptop opstarten, fout wissen en weer starten. En dat was voor hem vaak, want ww-verkeer 60 km met een LPG installatie en tanken langs de snelweg.
Toen heb ik voor hem de sensor (zoiets https://www.winparts.nl/sensoren-el...ele-temperatuursensor-32510-febi/p135031.html ) meebesteld en tijdens de lunchpauze gemonteerd. Probleem over.

(Tig keer geredigeerd om het tekstueel beter en completer te maken.)

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan